Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

vrij groot, andere zijn zoo klein als een horlogeschroef. Er wordt niets opgetild of versleept, en nooit is een stuk werk in rust, langs de zoldering loopen kettingen, die onderdeelen van den eenen band naar den anderen brengen, platformen rollen af en aan over de hoofden heen, zoo groeit de Fordwagen. De chassisconstructieband loopt met een snelheid van 183 centimeter per minuut, daaraan hebben 45 verschillende bewerkingen plaats.

Vier spatbordklampen aan het frame vastmaken! Een bout inzetten! De volgende arbeider schroeft er de moer op, en weer een ander draait die vast. Halteplaats tien: daar komt de motor aan. Halteplaats zooveel: de motor krijgt olie. Halteplaats 34: de motor krijgt zijn benzine. En aldoor ratelt de band, menschenhanden bewegen, oogen gaan op, neer, op, neer, het voedsel schuift voort in de darmkanalen. Halteplaats 44: de radiator wordt met water gevuld. Het bloed in de slagaderen stroomt. Halteplaats 45, de laatste: een Ford rijdt de fabriekshal uit naar buiten. Dat is Woensdagmiddag 5 uur. Erts, staal, automobiel: een cyclus die nog geen anderhalve dag heeft geduurd.

In de pakafdeeling moeten boutjes en moeren geteld worden. Het is niet noodig, dat iemand daarvoor kan zien. In de fabrieken zijn wel tien werkzaamheden, die een blinde verrichten kan. Een blinde zit daarom in de

Sluiten