Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

voor timmeren, koperslaan, soldeeren, schilderen, kartonwerk, huishoudelijk- en tuinwerk op te hangen. Ook de door de kleintjes gemaakte „schaduwen", boven reeds beschreven, en vele andere die hier niet in detail genoemd kunnen worden, en de middelen ter ordening van de bibliotheek waarover in Hoofdstuk XI het een en ander gezegd zal worden. Om een indruk te geven van het soort werk door de kinderen verricht, geef ik hier een lijstje van dingen die de laatste jaren door hen gemaakt en gedaan zijn:

Timmeren: banken met leuning rondom de omheinde ruimte achter het gebouw (samen meer dan 50 meter lang) ; fietsenafdak met fietsenrekken; 4 zes-persoons banken (gebeitst en gelakt); 2 lange eettafels (idem); 3 stoelen; 3 groote muurkasten; 30 kleine kastjes, waarin de kinderen hun boeken, schriften, penhouders enz. bewaren *); verder vele prullebakken met opklapbare deksels, triplex zittingen en leuningen voor gebruikte stoelen die wij voor ons werk gekregen hadden, triplex bladen voor tafels en een groot aantal gebruiksvoorwerpen die hier natuurlijk niet in onderdeelen omschreven kunnen worden. a)

1) Hiervoor was het hout machinaal gezaagd.

2) Voor het geval dat iemand misschien op een idee zou kunnen komen in verband met zijn eigen werk, geef ik hier nog eenige voorbeelden van door kinderen gemaakte voorwerpen: kapstokken, schoenenplanken, „holkrukken" (dit zijn zeer lage triplex krukjes, voor verteluurtjes enz.), boekenplanken op consoles, trapleuningen, mattenrek (waarop de kleintjes de matten, omgekeerd gelegd, kunnen uitkloppen), raamlessenaar, terrarium, stelten, hoogspringstandaards, luciferstandaards, bakjes voor bordenwisschers en krijt, zaadkastje (om het in de herfst verzamelde zaad tot de lente te bewaren), rek tot opberging van holpijpen in verschillende maten, glazen kastje voor