Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

twee aan boord heeft, zijn in lange kokers in het staarteind van de romp aangebracht. De kokers monden uit aan de onderzijde achter het bagageruim; de openingen zijn met perkamentpapier afgedekt, om indringen van vocht te voorkomen. In de cockpit bevinden zich twee trekkabels, die aangesloten zijn op de klemmen, welke de fakkel in de koker houden. Door nu aan een dezer kabels te trekken, laten de klemmen los en de fakkel valt door zijn gewicht door het perkamentpapier heen naar buiten. In de fakkel is echter een parachute opgevouwen, die met een touwtje aan het vliegtuig is verbonden. Zodra bij het vallen van de fakkel dit touwtje zich spant, wordt de parachute uit de fakkelhouder getrokken; als deze geheel uitgetrokken is, breekt door het gewicht van de fakkel het touwtje af en wordt, terwijl het valscherm zich automatisch opent, tevens een slagpin in werking gebracht, die het magnesium ontsteekt. De brandende fakkel hangt aan de parachute, daalt langzaam en verspreidt gedurende drie minuten een helder licht naar alle kanten.

Bij dit licht kunnen we duidelijk de hindernissen om het terrein waarnemen. Het blijkt een renbaan te zijn van ovale vorm met in het midden een baan, die het geheel de vorm van een krakeling geeft. Veel plaats om te landen is er niet. Aan de Noordzijde bevindt zich een heuvelrug, aan de Zuidzijde hoge bomen. Tussen deze bomen is echter een opening vrij, waar de Uiver precies tussen door kan. Daarachter zie ik nog wat hekjes en dan volgt een vrij lange strook open terrein; niet al te breed, maar lang genoeg, als we langzaam landen en zo kort mogelijk binnenzweven. Plotseling is het felle licht van de fakkel verdwenen; we hadden de parachute te laag laten vallen. In het licht van de schijnwerpers zie ik echter, dat op het overige gedeelte van het terrein geen verdere hindernissen zijn.

Men steekt nu op het terrein benzine-vuren aan; als wij weer op 200 Meter boven de renbaan vliegen, zie ik duidelijk de letters A-L-B-U-R-Y. Het wordt nu hoog tijd, dat we besluiten; het begint weer te regenen en bovendien: tijdverlies betekent benzineverlies.

Ik besluit de tweede fakkel op 300 Meter te laten vallen en dan,

Sluiten