is toegevoegd aan uw favorieten.

In Zweden

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

104

de bomen en heesters uit het eerste leerjaar, die ook in de afgelopen winter niet vergeten zijn, en die aanhoudend, winter en zomer, jaar op jaar, aan de orde blijven, met hun verschillende knoppen, bladeren, bloemen, vruchten. Die aardappel is ook een twijgje, maar een hele dikkerd. De knoppen zitten in de rondte en, evenals bij de bomen, zit onder de knoppen wat eten, wat meel, waarmee die knoppen bij 't openspringen aanstonds gevoed moeten worden, 't Is de „onderaardse stengel" uit ons leerboek, die we bij de aardappel begroeten. En nu gaan we dit twijgje poten. Poten is dus eigenlik hetzelfde als stekken. Voor de aardigheid en de leerzaamheid kunnen we tegelijk een populiertwijg stekken.

De graankorrel — een tautologie, want graan (lat. granum) betekent al korrel — biedt een herhaling van het graszaadje: kiem met voedsel. De kiem is een compleet jong plantje met wortel, stengel, blaadjes, dus heel wat anders dan de knop. We zaaien het zaad, volgen het ontkiemen, zien het meel in de korre) opraken, wortel en stengel ontstaan, eerst de wortel, omdat de plant anders omvallen zou, en de stengel gaandeweg meer bladeren, eindelik aren vormen.

Ons schooltuintje, naast de weide, is dit jaar dus een miniatuur-akker, die, in samenwerking met de vierde serie van zes platen, een nieuw en hoogst belangrijk landschap nader tot de kinderen moet brengen. De werkzaamheden, die wij op onze akker verrichten, zien we naar 't leven afgebeeld op de boerderij van boer Houtman, de vader van Hein en Mientje. En