Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

DE SENSATIE IN DE MODERNE LITERATUUR

Naar aanleiding van Bernard Bandt.

De mens leeft dag en nacht in duizend gewaarwordingen, maar die hem onbewust blijven. Op duizend manieren komen zijn stoffelike zinnen in aanraking met de wereld óm hem ; maar hij weet 't niet. Hij voelt, tast, ruikt, ziet, hoort, smaakt, maar al die gewaarwordingen blijven buiten zijn weten, evengoed als al de chemiese werkingen die gebeuren in zijn maag, zijn longen. Wat weet hij van de stoel waar hij op zit, de tafel waar zijn armen op leunen, de temperatuur van 't papier waar zijn hand over schuift, 't gekras van zijn pen, 't geschok van de karren buiten, 't gesuis van de wind, de lucht van meu& xen, boeken en behangsel in zijn kamer, de kleur van t tafelkleed? Niets, niets. Hij schrijft, schrijft, en zijn geest is bij de dingen die hij schrijft; hij neemt zichzelf niet waar, altans maar een heel klein gedeelte van zichzelf, en daarom gaan al die gewaarwordingen, die sensaties, onopgemerkt voorbij.

En zo gebeuren er ook duizend ongemerkte dingen in zijn ziel, in zijn denken, voelen, begeren. De herinneringen. vliegen boven, onder, langs de dingen die men denkt, met daarbij behorende stemmingen. Duizend associaties komen op en verdwijnen weer, en geven hem 'n prettig gevoel, of 'n gedruktheid, 'n bitterheid, 'n wrok oi n hoop en verlangen, waar hij niets van merkt, omdat hij ondertussen kalm zijn brief schrijft.

Al die gewaarwordingen of sensaties zijn als de atmosfeer die n schilder laat voelen óm en in de geschilderde

Sluiten