Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Inderdaad zie ik in die met ongelooflijke snelheid internationaal geworden voorkeur voor zwierige elegantie het noodzakelijk einde der zich geheel aan vormenschijnschoon wijdende bouwkunst van de negentiend'eeuwsche eclecticisten.

Er is voor mij zelfs analogie in de architectuurfantaisieën van Renaissanceschilders als Holbein en Lucas van Leyden en de, van boekversieringen op huisraad, en vandaar naar den steenbouw overgewaaide vormen der Van-de-Velde-school. Dit verderfelijk manierisme dat — met de meest volledige ontkenning der eischen van materiaalbehandeling en constructie — steenen, hout, ijzer en glas de zwierigheid van het makkelijk over het papier voortglijdend potlood dwingt te volgen, heeft dus met het ernstig streven der moderne bouwkunst niets gemeen.

Een goed beeld van wat deze laatste wil geeft haar meest belangrijke schepping, de nieuwe Beurs te Amsterdam.

Het is niet mogelijk zonder de verduidelijkende toelichting van foto's en teekeningen een oordeel over dit werk ia bizonderhede 1 te geven en te motiveeren.

Maar tot enkele opmerkingen bestaat toch wel gelegenheid.

Een beschouwing der situatie doet blijken hoe het hier de opgaaf was een gebouw, dat twee

Sluiten