Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

kaartje (correspondance). De omnibussen en de door paarden getrokken tramways nemen op elk punt van hun weg passagiers op, of laten deze uit. De mechanisch voortbewogen tramways houden alleen aan de vaste stopplaatsen op. Het gebruik van omnibussen en tramways vordert op eenigszins drukke dagen een groot tijdverlies, doordien er te weinig plaats is. Op zeer drukke dagen zijn zij geheel onvoldoende.

Langs de Seine varen bootjes, waarvan de aanlegplaatsen, die tot de tentoonstelling toegang geven, op de plattegronden zijn aangewezen. De bootjes varen in beide richtingen, de prijs is 10 centimes op gewone werkdagen, en 20 centimes op zon- en feestdagen. De booten varen van de brug van Austerlitz naar die van Point du Jour. Gedurende de tentoonstelling zijn er nog extra bootjes, waarvan de prijs 30 centimes per vaart is, die overdag van de Pont National naar de Pont de Jena, en 's nachts van het Trocadéro naar het Stadhuis, en van de Pont de Jena naar de Pont d'Austerlitz gaan.

Als het niet sterk waait, zijn deze bootjes een zeer geschikt verkeersmiddel tusschen de terreinen der tentoonstelling in Parijs en die van het Vincenner bosch. De vaart langs de Seine is zeer aan te bevelen.

De Ceintuurspoorweg, die rondom de geheele stad gaat, heeft eene aparte zijlijn, welke uitkomt bij het Champ de Mars. Van alle stations van den Ceintuurspoorweg en tevens van het station St. Lazare en van het station van den Noorderspoorweg loopen meermalen per uur directe treinen en ook treinen met overstappen naar het Champ de Mars.

Sluiten