Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

De electrische spoorweg. Daar de beweegbare loopplank slechts in ééne richting gaat, heeft men er . aan verbonden een electrischen spoorweg, die nagenoeg dezelfde cirkelbaan heeft, maar deze juist in de andere richting berijdt. Prijs per rit 25 centimes, waarvoor hoogstens éénmaal de geheele baan afgelegd kan worden. De baan is merkwaardig door haar groot verschil van niveau, sommige gedeelten doen denken aan Montagnes Russes. Elke trein bestaat uit drie rijtuigen. De treinen volgen elkaar om de drie minuten op, en leggen de cirkelkaan af in 12 minuten. Deze treinen stoppen aan de stations en nergens anders. In de volgorde, waarin de trein zich beweegt, zijn de stations:

1°. Esplanade des Invalides.

2°. Naast het paleis der Electriciteit.

3°. Op de hoogte van den Eiffeltoren.

4°. Naast het paleis voor Land- en Zeemacht.

5°. In de Rue des Nations.

Rollende loopers en liften. Daar de meeste groote paleizen twee verdiepingen hebben, is men er op bedacht geweest het klimmen van trappen, ook in de paleizen, te beperken. Met dat doel vindt men op tal van plaatsen liften. Het gebruik der lift kost 10 centimes. Op andere plaatsen vindt men rollende loopers, zware lederen riemen, die over rollen loopend in een hellend vlak ongeveer hetzelfde doen als de beweegbare loopplank in het horizontale vlak. Zonder eenige vermoeienis brengen zij den bezoeker van den bodem tot op de eerste verdieping. Eene leuning die dezelfde beweging volgt als de looper, maakt vallen nagenoeg onmogelijk.

Deze loopers worden voortbewogen door electriciteit. Er zijn er 28 in de paleizen op het Champ de Mars en op

Sluiten