is toegevoegd aan uw favorieten.

Nederlandsche gids op de Parijsche tentoonstelling in 1900

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

rechterpaleis binnen, daar, waar de vrij smalle straat tusschen de beide paleizen begint. Wij zijn dus in de buitenlandsche afdeelingen. De groepen der kunstnijverheid, van het meubilair en van de verschillende andere, daarmede in min of meer nauw verband staande takken van nijverheid, zijn hier niet gescheiden. Elk land heeft zijn eigen terrein, vele hebben dit zoowel op de grondverdieping als op het gedeelte der eerste verdieping, dat daarboven ligt.. Uitsluitend op de grondverdieping vinden wij Zwitserland, Japan, Denemarken, de Vereenigde Staten en België; uitfluitend op de eerste verdieping vinden wij Portugal, Nederland, Noorwegen, Zweden en Spanje. Op beide verdiepingen hebben wij Rusland, Duitschland, Groot-Britannië, Italië, Hongarije en Oostenrijk.

Het eerste land, welks tentoonstelling wij bezoeken, is Zwitserland, terstond herkenbaar aan de houten uitstalkasten in den vorm van Zwitsersche chalets, waarin de hoogst belangrijke tentoonstelling van de horlogefabricage geplaatst is. Ook zijn er bezienswaardige inzendingen van gesneden hout, smeedwerk en eenig aardewerk.

Japan toont hier vooral veel dat, ofschoon niet onbekend, toch nimmer zoo volledig bijeengebracht was. Tapijten, kamerschutten met verguld fond, Japansch porcelein, kunstsnijwerk, en vooral prachtig Japansch brons en gesneden ivoren voorwerpen bewijzen hoe hoog de kunstnijverheid in dit verre Oosten staat.

Oostenrijk. Op de grondverdieping vooral de meubelen van gebogen hout, goudsmidswerk en aardewerk. Eveneens eene belangrijke inzending Boheemsch glaswerk.

Buiten het eigenlijk paleis heeft Oostenrijk nog eene annexe, in een gedeelte waarvan een restaurant gevestigd is.

Wij zullen meer van die annexen in losstaande paviljoens vinden, dit komt doordien men de boomen der Esplanade