is toegevoegd aan uw favorieten.

De hygiëne in het schoolleven

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

zoo min mogelijk bochten vormen, maar zoo recht, mogelijk naar boven gaan. Loopt het afvoerkanaal voor den rook niet recht, maar met bochten, of is de schoorsteen niet glad, maar hoekig van binnen, dan is de kans zéér groot, dat zich hier en daar veel roet of roetwater aanzamelt, de schoorsteen daardoor minder trekt en dientengevolge zoowel de verwarming als de ventilatie zullen lijden. Verder moet de schoorsteen droog zijn en dikke wanden hebben en moet de opening uitsteken boven de omliggende gebouwen.

Zijn de wanden van den schoorsteen niet dik genoeg, dan zullen zij te spoedig afkoelen, de verwarmde lucht, die door haar minder gewicht gemakkelijk naar boven steeg, wordt ook afgekoeld en zal nu niet zoo gemakkelijk kunnen ontsnappen maar zelfs naar beneden zakken, omdat zij door de afkoeling weer zwaarder is geworden. Soms plaatst men boven op den schoorsteen toestellen, die de windstooten kunnen keeren, waardoor de rook naar beneden zou kunnen gedreven worden.

Behalve de wijze, waarop de schoorsteen gebouwd is, is het ook van groot gewicht, of de muren van het schoollokaal goede of slechte warmtegeleiders zijn. Zijn de muren dik, of bestaan zij uit gespouwen muren, dan zijn zij slechte warmtegeleiders en het lokaal zal dus minder spoedig zijn warmte verliezen.

Deuren en ramen die goed sluiten, en bovenal de dubbele ramen vormen eveneens een goede hulp bij de kunstmatige verwarming.

Wat de brandstoffen betreft, die men gebruikt, hiervan loopt de waarde zéér uiteen. Het lichtgas, dat men in gaskachels toepast, geeft het meeste hitte en wel vier maal zooveel als hout en turf, die het minste hitte geven. Steenkool, anthraciet en cokes staan tusschen deze twee uitersten in.

Van de verschillende stelsels van verwarming is de