Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

der beenen ontwikkelen. (Spalken, baden, electriciteit, massage.) De ergste soort verlamming is de zoogenaamde volkomen verlamming, de paralyse. ^

Tot hulp volgend recept: kamillebloesem twee handen vol, kalmoes een klein stukje (10 gr.), pepermuntbladeren een hand vol, tijmbladeren een hand vol, insgelijks van lavendelbloesem.

Daarvan kookt men een hand vol op voldoende water en voegt dit bij het bad. Of:

a) hartkruid 3 eetl. b) weversdistel (wortel) i%eetl.

rozemarijn (bladeren) 3 ,, valeriaan (wortel) 1%

arnica (bloesem) 4 ,, arnica (wortel) 1%

Van het mengsel a) twee eetlepels' op twee middelmatige kopjes (J/4 liter) kokend water, zes tot acht minuten laten trekken, afgieten; van het mengsel b) twee eetlepels op twee middelmatige kopjes koud water opzetten, aan het koken brengen, 15 minuten laten koken, afgieten; beide vloeistoffen vermengen, daarbij het sap van een citroen en suiker naar verkiezing, in den loop van den dag drinken. — Daarbij rozemarijn-, kalmoes-, dennennaaldenbaden. Ook inwrijvingen met ether van dennennaalden, kamferspiritus, bewijzen goede diensten.

Vermagering.

V etafname van het lichaam of van een lichaamsdeel. Langzame vermagering is bij corpulentie een goed teeken. Verloopt eene ziekte zoodanig, dan is ook de algemeene toestand siecht en is ook gebrek aan eetlust voorhanden (z. d.). Is dit weder hersteld, dan verkrijgt ook het lichaam nieuwe kracht voor de vervanging van verbrand vet en eiwit. Voor ontbijt havergort en gortsoep; 's middags dikke pap, rijstepap, melkgierst, aardappelenpure, dikke vermicelli met of zonder vleesch. Een voorjaarskuur, zoomede het gebruik van appelwijnstremsel (gelijke deelen appelwijn en stremsel) doen meestal wonderen. Bij onrustige, zenuwachtige personen lichamelijke en geestelijke rust.

Versterking der longen bereikt men door ademgymnastiek, ademkuren, door zoo diep mogelijk door den neus adem te halen, op de teenen te staan en het hoofd wat achterover te houden. Bij gelijkmatig diep uitademen laat men de hielen weer zakken. Voor vergevorderden en krachtigen is eene combinatie van het oplichten der hielen met eene diepe kniebuiging aan te bevelen, en wel zoodanig, dat men zich gelijktijdig bij de eerste inademing op de voetballen verheft, bij het eerste uitademen door de kniebuiging naar beneden zakt, bij de tweede inademing zich weder opricht en bij de tweede uitademing de hielen weer laat zakken.

Sluiten