De winter is even vroeg als krachtig begonnen, en maakt het leven voor de legers, die tt velde zijn, waarlijk niet gemakkelijker eu aangenamer. ,Maar toch", zegt de correspondent van de .Times", „moet men niet ineenen, dat dit winterweder noodzakelijkerwijs het maximum van ongemak meebrengt. Op geen enkel deel van het uitgestrekte s'agveld is het gevechtsveld kaler en troosieloozev dan iv de vennen van de Yser, tussehen Dixïnuyden en Nieuwpoort. Hier komt de ijskoudt wind recht over de zee en er is geen enkele heuvel om achter te schuilen, om dekking te vinden. De modderige grond is des morgens een bevroren mengsel en een vies-koud ijzig papje de rest van den dag. Voor den gewonen sterveling, die door dit land moet trekken, is het onmogelijk warm le worden. En toch zijn de Engèlsche, Eransche en Belgische soldaten in de loopgraven er niet al te ongelukkig aan toe. De loopgraven zijn aangelegd eu bewoond sedert een week of drie, vier, door menschen die zich van den beginne wapenden tegen de strengheid van den winter. De loopgraven aan de Yser zijn zoo geriet'elijk en zoo goed ingericht, als ijver, materieel en zin voor aanleg ze maar kouden maken. Dp manschappen leven voor het meerendeel onder de oppervlakte en zij hebben zich daar zoo ingegraven, dat wind en regen, ijzel en sneeuw geen vat op hen hebben. Iv sommige loopgraven is men zelfs zoo gelukkig geweest petroleumkacheis te kunnen plaatsen. In dit gevallen zijn de ondergrondsche verblijven gewoonlijk warmer en minder frisch, dan hygiënisten zouden goedkeuren. Kachels zijn ontegenzeggelijk artikelen van weelde, maar zij zijn toch niet al te schaars. Het kan hier nog lang genoeg duren. In de laatste dagen had de infanterie hier weinig te doen. De Fransche artillerie daarentegen is actiever dan ooit. Een enkel kanon beantwoordde het vuren der geallieerden tussehen Nieuwpoort en Dixmuyden. Men meent, dat vele Duitsche batterijen voor goed tot zwijgen zijn gebracht. Twee zware kanonnen, die 'Ji de buurt op een hoeve onder een mesthoop *«en begraven, werden onlangs ontdekt en ,""gemaakt door de bondgenooten. Zij waren '" ?eiborgen met medeweten van de bewoa^_t_Tf h°eVe ~ die later bleken Duitsche Lrnc 1 <}?.- toen de viJand genoodzaakt werd terug te trekken in de eerste dagen van de IZVnJZ a3ü de Yser- De DritaL. waren voornemens ze terug te halen en daarvoor een nachtehjken aanval te doen. Maar intusschen waren de kanonnen door de Eranschen ontdekt Voordat de gevechten hier wat minder werden, poogde een Belgisch regiment de Duitschers uit Lombaertzijde te verdrijven. Het verjoeg de Duitschers van drie bruggen en stormde met de bajonet, tot voor den mond der Duitsche kanonnen. Op het oogenblik, dat de Belgen meenden zeker te zijn van hun succes, begon een Duitsche trompetter de Belgische signalen voor den terugtocht te blazen. De Belgen trokken terug, waarbij zij onzettende verliezen leden. In dienzelfden nacht vond de fransche artillerie den juisten afstand der Duitsche batterijen die tot zwijgen werden gebracht, en onder bedekking der artillerie bezetten de Franschen bombaertzijde, zonder een man te verliezen.
De Sumatra post
- 07-01-1915
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Sumatra post
- Datum
- 07-01-1915
- Editie
- Dag
- Uitgever
- J. Hallermann
- Plaats van uitgave
- Medan
- PPN
- 045042624
- Verschijningsperiode
- 1889-1942
- Periode gedigitaliseerd
- 1898-1942
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB 1634 B1
- Nummer
- 5
- Jaargang
- 17
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Loopgraven als bescherming voor den wind.
Advertentie
ADVERTENTIEN. ferferifgfeaar; lotomobiel-declaralies voor Ambtenaren a f 0.10 Boekhandel J. HALLERMANN 56 Medan _ Tebing Tinggi
Advertentie
,X TELEF, /a 1 M_t___\W v\_ Ay _____r^Sa Ar ü '*mr /j_W__9
Advertentie
Stoomvaart Maatschappij „IEIEUir Veertiendaagsche Maüdienst Java, Nederland via Singapore, Sabang, Colombo, Suez, Genua, Algiers, Tanger, Lissabon, Southampton, naar Amsterdam. Vertrek van BATAVIA: van SABANG S.S. „Rembrandt" dd. 24 December dd. 28 December S.S. „Riouw" dd. 7 Januari dd. 11 Janaari s.s. „Vondel" dd. 21 „ dd. 25 S.S. „Koningin der Ned." dd. 4 Februari dd. 8 Februari s.s. „Srotius" dd. 18 „ dd. 22 Vrachtboot dd. 4 Maart dd. 8 Maart s.s. Prinses Juliana" dd. 18 „ dd. 22 s.s. „Oranje" dd. 1 April dd. 5 April s.s. „Rembrandt" dd. 15 , dd. 19 , Vrachtboot ■ dd. 29 „ dd. 3 Mei s.s. „Vondel" dd. 18 Mei dd. 17 , s.s. „Koninge-sderNed." dd. 27 „ dd. 31 , S.S. „Grotius" dd. 10 Juni dd. 14 Juni De Passagiersschepen zijn speciaal voor den tropischen dienst ingericht, voorzien van electrische verlichting en waaiers, draadlooze telegrafie ca alle moderne geriefelijkheden ten behoeve van de passagiers. Passage-Tarieven VAN \ via Sabang n/Genua: n/Amsterdam Asahan le Kl. f 740.— 2e Kl. f 480.— le Kl. f 790.— Belawan DelS Bsngkalis Retours 2 jaar geldig. Lanqsa le Kl. f 1110.— 2e EJ. 720.— le KL f 1190.— 2e Kl. f 765.— Lho Semaweh ; Pakan Bahroe v*a n/Genua: n/Amsterdam -. Ie Kl. f 810.— 2e Kl. f 500.— le Kl. t 860.— Vmm 2e Kl. f 530.- Penang Retours 2 jaar geldig. via Balavia naar Qenua n Amsterdam le Kl. f 1210.- 2e Kl. f 750.— le Kl. f 1290.— ' 2e KL f 795.— De dienst DELI — SABANG wordt onderhouden door het K. P. M. SCHIP „REYNIERSZ" speciaal voor passagiersvervoer in de tropen ingericht. Tweede klasse passagiers van Dcli via Sabang, Singapore of Batavia naar Europa reizen per Koninklijke Paketvaart Maatschappij EERSTE KLASSE van OELI naar SABANG, SINGAPORE of BATAVIA zonder eenige bijbetaling. Agenten te Medan Belawan, Dcii en Asahan VAN NIE & Co. 18 Telefoon No. 14 en 177
Advertentie
' n o r rm-iririrr mi iiiipii iwnwiniiin ■■in pi ■■ in ■ n i iwiii ■■■^luiiiwu-j ——- Stoomvaart Mij. „Rotterriansehe Lloyd/' Veertiendaagsche maildienst JAVA/NEDERLAND via PADANG, SABANG COLOMBO, SUEZ, MARSEILLE, TANGER, LISSABON naar ROTTERDAM. Vertrek van: BATAVÏA: PADANG: SABANG. s.s. „Sindoro" 31 December 2 Januari i Januari s.s. „Töiiarfasi" 14 Januari 16 Januari IS Januari s.s. „üindjani" 28 Januari 30 Januari 1 Februari s.s. „Goentoer" 11 Februari 13 Februari 15 Februari s.s. „Ophir" 25 Februari 27 Februari 1 Maart S.S. „Tambora" 11 Maart 13 Maart 15 Maart s.s. „Kawi" 25 Maart 27 Maart 29 Maart De Passagiersschepen zijn speciaal voor den tropischen dienst ingericht, voorzien van electrische verlichting en waaiers, draadlooze telegrafie, en alle moderne geriefelijkheden ten behoeve van de Passagiers. In de maanden Mei, Juni, Juii, AugUStUS en September naar Europa vertrekkende Mailbooten doen SoISISbO niet aan Alle schepen hebben eerste klasse midscheeps. De dienst Deli-Sabang wordt onderhouden door het nieuwe K.P.M.-tchij» Reyniersz", speciaal voor passagiersvervoer in de tropen ingericht. Hoofdagentschap Rotterdamsch Lloyd- Intern. Crediet-& Handelsverg. Rotterdam te Batavia. Telegramadres : LLOYDMAIL. Acgenten Je Medan & Belawan-Deli en Asahan: VAN NIE & Co. 2 Telef. No, H §» 17
Gemengd Nieuws. De ontsnapping van de „Ortega."
De Engèlsche admiraliteit maakt een schrijven openbaar van den Britschen consul-generaal in Rio Janeiro, waarin het relaas wordt gegeven van de wijze waarop het stoomschip „Ortega* van de Pacific Steam Navigation Company aan de vervolging van een Duitschen kruiser wist te ontkomen, en tevens een schrijven door haar gericht aan de directie der genoemde stoomvaartmaatschappij, waarin hulde wordt gebracht aan den gezagvoerder van de „Ortega" voor de wijze waarop hij aan zijn vervolger wist te ontkomen. Blijkens het schrijven van den consul-generaal kwam de „Ortega" op 1 October te ïtio Janeiro aau en verklaarde rie gezagvoerder het volgende : Ue „Ortega* vertrok van Valparaiso mei ongeveer 300 Fransche reservisten aau boord. Toen bet schip bij den westelijken ingang van de Straat van Magellan kwam, verscheen plotseling een Duitsche kruiser van de , Dresden"-klasse en begon op het schip jacht te maken. Men moet niet vergeten, dat de normale snelheid van de .Ortega" slechts 14 knoop is, terwijl de snelheid van den Duitschen kruiser minstens 21 knoop is. Onder deze > omstandigheden nam de gezagvoerder van de „Ortega" een kloek besluit. Hij riep vrijwilligers op, om in de stookplaats te helpen. Dadelijk waren de stokers, machinisten en vrijwilligers in de stookplaats bezig en, naar de gezagvoerder mededeelde, slaagde hij er in het oude schip [in 1906 gebouwd] 18 knoop te doen loopen. De gezagvoerder stuurde zijn schip recht op den ingang aan van de doorvaart, die de Nelson Straat genoemd wordt. Met full speed stoomde hij naar de straat, door den Duitschen kruiser vervolgd, die met twee der boeg-kanonnen op het schip vuurde. Gelukkig trof geen der schoten en cic „Ortega". slaagde er in de Nelsou Straat in te komen, waar de Duitsche kruiser haar niet durfde vervolgen. Ten einde te begrijpen, welk een bewijs van zeemanschap de gezagvoerder van de „Ortega" gaf, moet men weten, dat iv de Nelson Straat geen boeien of bakens zijn, en dat de nauwe gevaarlijke doorvaart een ware nachtmerrie is voor de zeeliedeu; de Straat is vol riffen, klippen en rotsen, waar langs sterke stroomingen gaan, terwijl er geen enkele ankerplaats is. De gezagvoerder van de .Ortega" wist zijn schip, zonder ongelukken door deu lastigen doorgang te brengen ; hij zond booten vooruit, om elke diepte van de doorvaart te peilen. Dank zij de goede zeemanschap van den gezagvoerder en het geluk, dat hem begunstigde, wist hij iv het Suiyth-Kanaal te komen, zonder dat hij ook maar even met den scheepsromp schuurde. Zoo slaagde de gezagvoerder er ten slotte in Rio de Janeiro te bereiken. Nog nooit is een schip van zulk een grootte door deze gevaarlijke Straat kunnen varen. Dat een kapitein dit met een schip van 8ü0(s ton doet, is een bewijs, dat de oude durf en zeemanschap van de koopvaardij-kapiteins nog steeds bestaat. De gezagvoerder vau de „Ortega* wist uiet alleen zijn schip uit handen van den vijand te houden, maar zorgde er ook voor, dat 300 Fransche reservisten aan gevangenschap ontkwamen.