'WWO raadt \ ritten af
'• r\ an onze correspondent) HAAG, 25 mei — Voor de exporteurs en wegver-9_P»n kde toestand in Frankrijk en e„ Fr*nse grenzen bijzonder moei- onoverzichtelqk. Er gaan nog lfÉ>» e- vrachtwagens naar het zuiden V«*l V**ntal koMlt er °°k wel van" iv'eit i rde mogelijkheden worden einer- De Nederlandse Intert_tyrQ Wegvervoer Organisatie /% on **e vervoerders sterk af i»ïF*-s i ankrflk te rijden. Druppels- ij de Franse douane bhna \ *adb_gen groente en vlees door. ük' t'r?^8 de Produktschappen Groen- V&iatt1 ' Vee en Vte*s neemt de '1 4t do vooral sinds woensdag toe. » Srens over kan zijn met name p Iwr1 geslachte varkens, rundvlees I belangrijke Nederlandse J Die export had de Jfe^fdpll maanden een gemiddelde o Van meer dan een miljoen f?e noe normaler de .'Mg zaken is, zegt hij. In de proip gaat het vlees doorgaans nog i £} naar de abattoirs en slagee plat»»-, totale export lijkt nog niet ë d- Telefoon- en telexverbin-2 M rn-j^Vs* Parijs zijn ook — zij het ! ( z* toe zijn aan de Franse grens fk. n°verkomelijke obstakels gerezen, aldus een woordvoerder van „Groente en Fruit". Er treden wel fikse vertragingen op, maar inklaringen zijn nog mogelijk. De laatste dagen was het vervoer naar Frankrijk juist toegenomen door Franse vraag naar tomaten, appels, komkommers, kool en waspeen. Vooral de export van tomaten liep op: maandag 13 mei was deze 10 ton groot; vrijdag 17 mei 158 ton. In die week gingen ook 572 ton appels naar Frankrijk. Deze leveranties verminderen nu.
De NIWO baseert haar advies om alleen in uiterste noodgevallen op Frankrijk te rijden op: 1. brandstofgebrek; 2. overvolle wegen en 3. kans op stranding. Dp Franse douane blijkt niet overal te werken. Sommige grensposten "staan gewoon open, maar bij doorrijden ontbreken dan in Frankrijk de vereiste papieren. Extra-brandstof is misschien nog zelf mee te nemen (hier en daar vragen Franse pompen per liter al 3 frank, ofwel 2,25 gulden), maar men weet niet of op de adressen waar de lading heen moet, gestayakt wordt.
"MINDER GROENTE EN VLEES Vroederenvervoer naar Frankriik stagneert". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
"De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
De NIWO geeft wekelijkse vergunningen voor enkele honderden ritten naar Frankrijk af. De aanvragen voor het „vrije gebied" (drie departementen) liepen terug van 46 op maandag tot 5 woensdag. Volgens de NIWO staan in Parijs en aan de grenzen tientallen vrachtwagens vast; ze kunnen niet weg. De organisatie vindt ritten naar Parijs en omstreken dan ook niet verantwoord. Ook de doorvoer naar Italië wordt door de Franse stakingen getroffen. De interne communicatie in Frankrijk zelf werkt gebrekkig en hiervan ondervindt het vervoer eveneens moeilijkheden. Niet alleen trouwens het Nederlandse goederenverkeer, maar ook dat van Duitsland, Engeland, België, Italië en andere Franse buurlanden komt langzamerhand geheel tot stilstand. In Britse havens hopen exportgoederen zich op, in de Franse havens dreigen chaotische toestanden. Wanneer de situatie lang zo voortduurt, kunnen volgens internationale deskundigen ernstige economische moeilijkheden rijzen.
"Wagens vast". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
("an onze correspondent) kin*j BILT, 25 mei —De stai _* in Frankrijk stellen »j-ob,'lct KNMI in De Bilt voor iff sw'e7ften. De meteorologische a öi-afcr^8 in Erankrijk leveren 1 iWck geen gegevens meer. »; no- n" toe is dit voor het KNMI $ %id~^een probleem geweest, $\
"Frunse depressie lastig voor KNMI". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
De reisbureaus menen een duidelijk gevoel van afwachting te bespeuren bij het publiek. De Franse Toeristen Service (FTS) in Amsterdam kreeg tot dusver 30 tot 40 annuleringen binnen van vijfdaagse reizen naar de Franse hoofdstad. „Maar onze reizen gaan normaal door. De mensen gaan met de trein naar Bergen in Zuid-België worden dan per bus naar Parijs gebracht", zo verklaarde een woordvoerder van de FTS.
De Nederlandse Reisvereniging Is genoodzaakt om haar treinreizen naar de Franse Rivièra via Zwitserland te laten lopen. Van de Zwitserse grens worden de vakantiegangers per bus naar Marseille vervoerd. De kosten van deze „omweg" moeten gedragen worden door de reizigers zelf.
Ook de Zonexpres naar Zuid- Frankrijk vertrekt normaal en komt via omwegen op de plaats van bestemming. Omdat de reis via andere landen nu wat langer de reizigers ereen maaltijd bij".
Van de 200 passagiers van de Zonexpres hebben er slechts enkelen afgezegd. Op het hoofkantoor van het reisbureau Eurotex zei men dat Nederlanders ' wel „kopschuw zijn geworden" voor reizen naar Frankrijk, maar men is voorzichtig met annuleringen omdat men in elk geval dan zeker 60 percent van de totale kosten kwijt is.
"Reisbureaus". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
De ANWB ontvangt dagelijks een groot aantal telefoontjes van vakantiegangers (automobilisten) die om raad vragen. Meestal wordt geadviseerd om als het mogelijk is de voorgenomen vakantie in Frankrijk of in Spanje uit te stellen. Ook krijgen bezorgde automobilisten vaak te horen dat ze beter via Duitsland en Zwitserland kunnen reizen.
De ANWB waarschuwt de automobilisten dat ze bij pech in Frankrijk bijna nergens terecht kunnen, zelfs niet voor een lekke band. Ook de langzaam opdrogende benzinebron in Frankrijk stelt de automobilisten voor grote problemen. Vooral in en rond Parijs is de benzine uiterst schaars. De grootste vrees heeft de ANWB voor het uitbreken van een hamsterwoede in Frankrijk. In dat geval zullen de voedselproblemen voor de toeristen een ernstige handicap vormen.
"ANWB". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
Franse auto's die in Nederland geïmporteerd worden, kunnen voorlopig nog worden geleverd. De voorraad van de meeste importeurs is meestal (mede door hun voorbereiding op het seizoen) zo groot dat levering voor ongeveer een maand nog mogelijk is. Bovendien worden de personenauto's van Benault en Citroen in België geassembleerd, waardoor er altijd een kleine voorraad achter de hand blijft. De onderdelen worden wel direct van de Franse fabriek betrokken maar ook deze voorraad kan de Nederlandse garages ruimschoots en voor betrekkelijk lange tijd blijven voorzien.
"Franse auto's". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
AMSTERDAM, 24 mei — De Fiat 850 Special is nu ook in Nederland te koop. Op een sierlijst en bredere velgen en banden na is er uiterlijk geen verschil met de 850 coach. De veranderingen schuilen onder de motorkap, want de 843 cc motor levert nu 52 SAE pk (tegen 40 bij de gewone 850 en 42 bij dë super-uitvoering. De topsnelheid is gebracht op 135 km/uur. De opvoering, van het vermogen is tot stand gebracht door nieuwe cilinderkoppen te gebruiken, de compressieverhouding te vergroten, het toerental op 6400 omw./min. te brengen en een dubbele carburateur te monteren. Vóór zijn schijfremmen gemonteerd, de wielen hebben koelgaten gekregen en zijn voorzien van radiaalbanden. Bovendien is de voorwielophanging gewijzigd. Ook het interieur heeft de nodige veranderingen ondergaan. De 850-serie bestaat nu uit de 850 coach, de 850 Super, de 850 Special en verder de Sport Coupé en de Spider.
"Fiat 850-serie uitgebreid". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent)
SCHIPHOL, 25 mei — „Amerika is een democratie met vuile handen, maar zij leeft Er bestaan ook brandschone democratieën die morsdood zijn." Mr Hans van Mierlo, fractievoorzitter van D' 66 in de Tweede Kamer, is ruim zes weken in de Verenigde Staten geweest op uitnodiging van de Amerikaanse regering. „Er was geen sprake van leen door hoger hand opgesteld programma," zegt hij. „Ik mocht een geheel eigen reisschema opstellen met een lijst van mensen die ik wilde spreken." Dat heeft de heer Van Mierlo dan ook kennelijk gedaan. Zichtbaar magerder kwam hij gisteren in Nederland terug, berstensvol indrukken, nieuwe ideeën, en naar zijn zeggen vrij van menig vooroordeel over de Amerikaanse samenleving. „De Amerikanen hebben de laatste tijd zoveel dingen tegelijk op zich af zien komen, dat zij een groot deel van hun houding, zo in de geest van: wij runnen de hele wereld, zijn kwijtgeraakt", zegt hij. Vietnam is volgens Van Mierlo daarbij het grote breekijzer geweest. „Zo kreeg de opvatting over het rassenprobleem, de binnenlandse armoede in de Verenigde Staten, de ellende in de grote steden en de houding tot het communisme, om maar eens hele grote zaken te noemen, een andere inhoud." „Aan het politie spelen in de rest van de wereld gaan de Amerikanen zo langzamerhand geen behoefte meer voelen", aldus Van Mierlo in de VlPkamer van Schiphol omringd door zijn vrouw, dochter en door twee fractieleden en partijvoorzitter Van Lookeren, die kennelijk heel blij zijn dat hij weer terug is, nu het in de vaderlandse politiek spannend wordt. „Ik heb gemerkt dat er gedifferentieerder wordt gedacht. Het communisme bijvoorbeeld wordt niet meer op een grote hoop gegooid als de grote helse verschrikking." „Amerika leeft in een dead lock. Er is een nieuwe mentaliteit aan het ontwaken." Dat de heilige dollar hier ook een rol bij speelt wil Van Mierlo niet verbloemen. „Die is in gevaar en men is bereid daar iets voor te laten staan." Dat laatste slaat dan op de houding tegenover Europa. Europa moet zijn eigen lasten dragen. „Een vermindering van VS-troepen in Europa zie ik ergens als een logisch gevolg van deze mentaliteit", zegt hij.
"Van Mierlo van D'66 terug uit Amerika". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
In de Julianahal van de Jaarbeursgebouwen wordt gewerkt aan het ophangen van spandoeken. Vandaag wordt door de Nederlands? vakbeweging een massale protestdemonstratie gehouden tegen de regeringsvoornemeris, zoals tot uiting gebracht in de deze week verschenen loonnota.
"SPANDOEKEN IN JAARBEURSHAL". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
Rijbewijs toch noodzakelijk
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM, 25 mei — Wat statige bruiloftgangers aarzelden nieuwsgierig voor de ingang van het stadhuis, waar een huwelijksvoltrekking wachtte en enkele bodes in zwarte frakken schoten uit hun vesting: op het met grote Amerikaanse auto's gegarneerde plein voor het Prinsenhof cirkelde de eerste Witkar, door zijn makers geannonceerd als bestrijder van veel vervoers- en parkeerleed.
Aan de stuurknuppel zaten afwisselend loco-burgemeester dr P. J. Koets, WD-raadslid G. W. Keja en de grote gangmaker van het witkarren-project, een nerveuze Luud Schtenmelpennink, bijna provo-raadslid af. Het prototype van de „Elektriese Munt-Oto", beplakt met popaffiches van het recentelijk opgerichte Vervoerssyndicaat voor de binnenstad, werd vrijdagmorgen niet onwelwillend begroet met aanduidingen als „fijne ijskar" en „kassa" (dit laatste vanwege het grote oppervlak plexiglas).
Als een flink deel van de Amsterdamse burgerij in navolging van bijvoorbeeld Mies Bouman, Jasperina de Jong, Jan Wolkers, Hans Gruyters, Han Lammers en Ph. H. Fiedeldij Dop een bedrag stort in de kas van de gecombineerde Stichting-Vereniging Witkar-in-oprichting (minimaal 25 en maximaal 100 gulden) dan kan het fabriekje van de 41-jarige D. Schoen de vervaardiging van de eerste honderd 20-kilometerkarretjes ter hand nemen.
Voor verzekering is gezorgd. „Hij is AOW-verzekerd", aldus Schimmelpennink, die met deze verspreking even de indruk wekte dat zijn vinding typisch voor AOW'ers bestemd zou zijn. Een scepticus voorspelde dat het vehikel het overige verkeer aardig zou kunnen ophouden, vanwege de geringe snelheid, die de op 48 ritten (van een kwartier elk) afgestemde accu's kunnen ontketenen
Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer wees tegenover het ANP op enkele bepalingen uit het Wegenverkeersreglement. Daarin staat onder meer dat motorvoertuigen sneller dan 20 kilometer per uur moeten kunnen rijden. De ontworpen witte kar vormt hierop geen uitzondering, zoals bijvoorbeeld wel bromfietsen, stoom- en motorwalsen, de zogenaamde ijzeren honden en landbouwvoertuigen. Een en ander houdt tevens in dat voor het besturen van een witte kar een rijbewijs nodig is, aldus het ministerie.
Provo-raadslid Luud Schimmelpennink en VVD-collega G. W. Keja, per witkar over de Dam.
"PROTOTYPE IN AMSTERDAM Stichting „Witkar” wacht op geld". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM 25 mei — De Koninklijke Shell gaat de mammoettankers (groter dan 200 duizend ton) die olie vervoeren naar Westeuropese havens voor de kust gedeeltelijk overladen in kleinere tankers. Dit wordt gedaan zolang de diverse havens nog niet in staat zijn de mammoettankers geheel vol te ontvangen.
In de loop van de volgende week wordt de „Macoma" als eerste op deze manier behandeld. Het overtanken gebeurt naar gelang de weersomstandigheden voor de kust van Zuid-Engeland, in de Clyde-mond of voor de mond van de Seine voor de kust van Frankrijk.
Het kostbare en tijdrovende overladen heeft een aflopend karakter. Bij diverse havens wordt hard gewerkt om deze geschikt te maken voor de mammoettankers. De Shell heeft momenteel 5 van dergelijke tankers in de vaart. In de loop van dit en volgend jaar komen daar nog 17 „reuzen"-schepen bij.
"Reuzentankers buitengaats overgeladen". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent) BUSSUM, 25 mei — Veertigduizend werknemers uit het hele Jand verwacht NKV-voorzitter J. Mertens straks om 1 uur op de protest-demonstratie van de drie vakcentrales in de Utrechtse Jaarbeurshallen. De organisatie is voortreffelijk geregeld. De Jaarbeurs-directie en de Utrechtse politie verlenen alle medewerking. „Ik verwacht dat het een waardige en een rustige bijeenkomst wordt," zei de heer Mertens gisteravond in de TVrubriek Achter het Nieuws van de VARA. De NKV-voorzitter zei optimistisch te zijn over het loondebat dat de Tweede Kamer dinsdagmiddag om een uur begint. „Ik heb goede hoop dat een overgrote meerderheid van de Kamer dit loon- en prijsgelegenheidsbeleid van het kabinet afkeurt. De regering-De Jong heeft gefaald. Het treft bijzonder eenzijdige maatregelen waarbij de daartoe meest geëigende organen van onze maatschappij niet om advies wordt gevraagd," aldus de heer Mertens. UTRECHT — De meeste politieke partijen zullen zaterdagmorgen in Utrecht door een of meer voormannen vertegenwoordigd zijn op de demonstratieve protestbijeenkomst van de drie vakcentrales in de Julianahal. De vakbeweging had weliswaar geen politieke partijen uitgenodigd, maar hun vertegenwoordigers zullen toch welkom zijn.
De NS heeft negen extra-treinen ingelegd voor Utrecht. Deze treinen vertrekken uit Maastricht (10.25 uur), Rotterdam (11.16 uur), twee treinen uit Den Haag Staatsspoor (10.19 en 11.45 uur), Amsterdam (11.33), Enschede (10 uur), Nijmegen (11.13 uur), Leeuwarden (10.10 uur) en Leiden (11.35 uur). Deze treinen zullen op verschillende tussenstations stoppen om demonstranten op te nemen. Tussen 4 uur en half 5 vertrekken deze treinen weer uit Utrecht. Bovendien zal de NS de tremen uit de normale dienstregeling versterken.
Vanuit de studentenwereld wordt ook belangstelling voor de bijeenkomst getoond. Alhoewel de bijeenkomst alleen open staat voor de vakbondsleden hopen de studenten op vertoon van collegekaarten ook toegelaten te worden. Ook de 81-jarige oud-voorzitter van het NKV, de heer A. J. de Bruijn, heeft laten weten naar de bijeenkomst te komen.
"MASSAAL PROTEST Veertigduizend man in Utrecht verwacht Ook politici aanwezig". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent) UTRECHT, 25 mei — „Wij en Zij", de Internationale Solidariteitsactie van het NKV, heeft 100.000 gulden geschonken aan de christelijke vakbeweging in Brazilië. Het Braziliaanse vakverbond heeft nog slechts vijf bestuurders in dienst, die worden bijgestaan door vijf administratieve krachten. Het land is zo groot als heel Europa.
Het jonge christelijke vakverbond in Brazilië legt zich vooral toe op scholing van kader en propagandisten. Vaak moet dit werk in het geheim worden verricht, omdat, aldus het NKV, menig militair bevelhebber in Brazilië de macht heeft mensen uit de vakbeweging achter slot en grendel te zetten, als hij de indruk heeft dat ze zich schuldig maken aan onrechtmatige vakbewegingsactiviteit. Eind van dit jaar zal het NKV — eveneens via de actie „Wij en Zij" — aan zeven landen (Chili, Mexico, Bolivia, Colombia, de Dominicaanse republiek, Venezuela en Brazilië) een film aanbieden, die gebruikt wordt voor propaganda en scholing onder de arbeiders in Latijns--Vmerika. De film is in samenwerking met enkele leiders van het christelijk vakverbond in Latijns-Amerika samengesteld. Aan het Internationaal Christelijke Vakverbond in Brussel zal het NKV 30.000 gulden schenken, voor scholings en vormingswerk van de christelijke vakbeweging in het algemeen.
"NKV schenkt ton aan vakbeweging in Brazilië". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent)
ROME, 25 mei — Tijdens een persconferentie in het Vaticaan heeft mgr Ferdinando Lambruschini morele bedenkingen geopperd tegen de overhaaste wijze waarop in sommige gevallen harttransplantaties worden verricht, zonder dat de dood van de donor absoluut kan worden vastgesteld. De Zuidafrikaanse chirurg professor Barnard heeft verklaard dat hij er zeker van was dat de patiënten, van wier hart hij zich heeft bediend, dood waren en - dat hij gehandeld heeft overeenkomstig zijn geweten. De eerste verzekering is er een waarover deskundigen hun mening kunnen zeggen. Maar het beroep op het geweten lijkt ons niet overtuigend, aldus mgr Lambruschini. Hij meende dat een voorstel van de Amerikaanse academie van wetenschappen om het oordeel over de dood van patiënten in geval van harttransplantaties over te laten aan een groep van clinici, cardiologen en neurologen die niet bij het experiment betrokken •zijn, alle aanbeveling verdient. Een uitspraak van dergelijke deskundigen biedt beter aanvaardbare morele garanties dan de eenvoudige overtuiging van de medicus die de harttransplantatie verricht dat hij handelt overeenkomstig pijn geweten, aldus mgr Lambruschini.
KAAPSTAD (Reuter) — Dr Philip Blaiberg die op 2 januari een nieuw hart heeft gekregen, is op zijn 59ste verjaardag in het Groote Schuurziekenhuis opgsnomen voor een „routine-onderzoek", dat minstens een week zal duren.
"Vaticaan bezorgd over haast bij hartoverplanting". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
'^^ADVERTENTIE) Jtoipathie [ir ?9nac ï\*t£'lx>'n zacht en toch l^kt*akter heeft Het £ dat de sympathie l*n nf° a"6 kenners van %lg*do. geurige, hol\T \T*J' MELCHERS Wz. - SCHIEDAM.
"Advertentie". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(ADVERTENTIE) wéér een f.lOOO winnaar -MP""»"- f'ws a Heer 'Ph.A.Th. Kroes tnl_-ï_Ö Spreeuuienstraat 177 1 *ï' * flinke kans dat li morgen I JPw 1 de gelukkige bent! 'UÉIJ PP vraa9een paradekaartje 1 Win in parade]
"Advertentie". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(ADVERTENTIE) -9-1 nu in iedere fles turtlewax2o% meer inhoud... voor dezelfde prijs. Nog meer pantser van glans!
"Advertentie". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent) BINNENHOF, 25 mei — Binnenkort zullen per dag ruim 300 Nederlandse vrachtauto's meer op de Duitse wegen worden toegelaten. Dit is het resultaat van een geheim beraad tussen vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de ambtenaren van de Duitse minister van verkeer Leber. Het wegvervoer krijgt echter niet meer vergunningen toegewezen als de 1950 waarover staatssecretaris Keijzer en minister Leber indertijd een akkoord hebben gesloten. De 1950 vergunningen zullen echter alleen tellen wanneer ze betrekking hebben op geladen vrachtwagens. Lege transportauto's mogen zonder vergunning op de Duitse wegen rijden. Van de vergunningen zal dus een efficiënter gebruik kunnen worden gemaakt. Ruim 300 beladen vrachtwagens kunnen hiervan profiteren
"Meer Nederlandse vrachtauto's op Duitse wegen". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
(Van onze correspondent)
DEN HELDER/HARLINGEN, 24 mei — De douane heeft woensdagavond in de haven van Wieringen, Den Oever, een miljoen sigaretten 'in beslag genomen. Deze bevonden zich aan boord van de HA-8, een kotter van 49 ton. De kotter, Sara Maartje, was maandagmorgen uitgevaren om te vissen.
Het in Den Helder gestationeerde douane-recherchevaartuig de Zeemeeuw, was woensdagavond voor een inspectietocht op de Noordzee nabij Wieringen. Bij het binnenlopen van de HA-8 werd een routine-controle gehouden. In de ruimen troffen de ambtenaren negentig grote pakken Camel-sigaretten en tien pakken Chesterfield aan, met in totaal een miljoen sigaretten. De HA-8 is in beslag genomen en ligt in de nieuwe haven van de marine aan steiger 4 op het Harssens-eiland aan de ketting. De sigaretten zijn naar het belastingkantoor aan de Polderweg in Den Helder gebracht. Daar werden ook de vier opvarenden donderdag verhoord.
Het zijn de 35-jarige schipper M. van S. en zijn 23-jarige broer J. van S. De andere opvarenden waren H. Z. (28) en H. K. (21), allen uit Harlingen.
De sigaretten waren van de HA-102, de Tescado (schipper G. van H.), benoorden de Waddeneilanden overgenomen om een vriendendienst te doen, zo is gesteld. De sigaretten zijn afkomstig van het Duitse eiland Föhr, dat als vrijhavenfungeert en waar men ongelimiteerd de sigaretten en drank accijnsvrij kan kopen.
"Miljoen sigaretten in beslag". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
't^Sfj,^1 onze verslaggever) NrNnlpAM:, 25 mei — De Franse Ife** S on l>en hun weerslag ge- I!. net toeristische verkeer en Spanje. Vooral de f -V " UilJiUnncn slechts gedeeltelijk (.NS? g»_Bevoer«- De afstand van de t^Xr1 **>* de Plaats van be(Wet» J* wordt in vele l V «ie Vferbruffd met bussen- De _^_e '"etoi lopen zondagmorgen de Nssv_Urvlucht op Parijs uitvoerde, hoopt met ingang van vandaag één keer per dag het vliegveld Bretigny aan te doen dat 25 kilometer ten zuidwesten van de luchthaven Orly ligt.
De afgelopen week onderhield de KLM een beperkte verbinding met Nice. Alle andere vluchten op Frankrijk moesten worden geannuleerd. _sfij 't Nationaal Frans Verkeersbureau in Amsterdam adviseert men de reizigers hun voorgenomen bezoek aan Frankrijk in de komende weken af te zeggen.
"Benzinevoorraad slinkt CHAOS DUPEERT TOERISME KLM hervat beperkte vlucht op Parijs". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007
HEERLEN, 25 mei — In het concept-actieprogram van de Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond, dat op de bondsraadsvergadering van 21 en 22 juni in Heerlen aan de orde komt, zijn onder andere verbetering en uitbreiding van de garantieregelingen opgenomen.
Verder wil de bond coördinatie van maatregelen van de mijnondernemingen tot sanering van de Limburgse mijnindustrie. De organisatie streeft naar verkorting van de arbeidstijd, handhaving respectievelijk verhoging van de reële pensioenwaarde en volledige vergoeding van inkomstenderving bij arbeidsongeschiktheid.
"Mijnwerkersbond stelt actie-program op". "De Volkskrant". 's-Hertogenbosch, 1968/05/25 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 16-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010848431:mpeg21:p007