Door S. BLOEMGARTEN AMSTERDAM, 16 juni — De Amsterdams-PortugeesJoodse filosoof Spinoza werd geboren in de buurt van het Waterlooplein. In hetzelfde jaar dat Rembrandt, wonend in de Jodenbreestraat, failliet ging, werd deze Spinoza uit de Portugees-Joodse gemeenschap verstoten wegens zijn zeer onorthodoxe opvattingen over God en de Bijbel. Inmiddels werden zowel Rembrandt en Spinoza, destijds dus buurtgenoten, elk op hun manier wereldberoemd. Dat deze twee celebriteiten elkaar weieens hébben ontmoet, is niet uitgesloten. Uitgaande van deze mogelijkheid schreef Dimitri Frenkel Frank een toneelstuk, waarin Spinoza en Rembrandt inderdaad met elkaar worden geconfronteerd.
Frenkel Frank probeerde in zijn „drama" Spinoza als koele en hoogmoedige rationalist te stellen tegenover de eenvoudige
volksjongen en gevoelsmens Rembrandt, die even gehecht is aan zijn ruige schilderstaal als aan de wonderen van de Bijbel. Ik vind dit een constructie, die volkomen voorbijgaat aan het wezen va" zowel Spinoza als Rembrand.. Tot overmaat van ramp heeft Frenkel Frank het bij de uitwerking van zijn gegeven bestaan Rembrandt als een door de ouderdom wat oubollig geworden BBK'er te laten spreken, terwijl Spinoza een volstrekt humorloze larmoyante querulant gaat lijken, die irriteert omdat hij steeds gelijk heeft. Seksueel deugt de filosoof natuurlijk ook niet en een Venetiaanse gravin, die meer geluk heeft met ome Rembrandt, maakt , :
duidelijk dat Spinoza's waarschuwing tegen de menselijke hartstochten berust op een kinderlijke houding in bed. Kortom: naar mijn gevoelen gebruikt Frenkel Frank een maximum aan banaliteiten om een minimum aan inhoud te maskeren. Raadsel Dat de componist Tom de Kruyf zich geïnspireerd voelde door deze tekst is mij dan ook een raadsel. Zeker: er zijn ettelijke voorbeelden van meesterlijke opera's, gebaseerd op erbarmelijke libretti. Maar de componisten hebben in zo'n geval de tekst alleen maar als een hulpmiddel gebruikt voor het lanceren van hun muziekdramatische ideeën. Tom de Kruyf heeft in zijn opera Spinoza, waarvan de wereldpremière gisteravond in de Stadsschouwburg het Holland Festival 1971 inluidde, met grote trouw de tekst van Frenkel Frank gevolgd. Deze tekst speelt
dan ook in de opera zo'n belangrijke rol, dat het soms lijkt of de muziek een uitsluitend begeleidende functie heeft gekregen. De zangers moeten een heel groot deel van hun tekst gewoon spreken, of declamatorisch zingen. maar vocaal blijft hun functie doorgaans vrij onbetekenend. Hoofdzaak is steeds weer de tekst. Het zingen maakt alleen de nadrukkelijkheid van Frenkel Franks retoriek en zijn rotlachertjes nog ridiculer. Dat geldt speciaal voor de figuur van Spinoza zelf. Muziek De instrumentale muziek die Tom de Kruyf voor Spinoza maakte klinkt goed en soms zelfs uitstekend. De Kruyf is een componist die het moderne instrumentarium met een bijzonder gemak hanteert en die op een persoonlijke en charmante wijze koloristische effecten bezigt. De orkestrale partij van de opera Spinoza
bevat dan ook heel fraaie fragmenten. De instrumentale muziek lijkt echter los te staan van het dramatische gebeuren op het toneel. Inhoudelijk past deze muziek niet bij de grillig-grollige, in wezen realistische tekst van Frenkel Frank. Niets dan lof overigens heb ik voor de executanten van Spinoza. Speciaal wil ik vermelden Meinard Kraak als Spinoza, Bert Bijnen als Rembrandt, Emmy Greger als Hendrickje Stoffels en Sophia van Santé als de Italiaanse gravin. Dirigent was Francis Travis, terwijl Bodo Igesz de regie voerde. Neil Peter Jampolis was de schepper van de suggestieve decors, belichting en kostuums. Het Utrechts Symfonieorkest fungeerde als instrumentaal ensemble. Vele autoriteiten, waaronder burgemeester en mevrouw Samkalden, woonden deze openingsvoorstelling van het Holland Festival bij.
Ton de Kruyf
Spinoza (Meindert Kraak) en met achter zich Rembrandt (Bert Bijnen)
"Spinoza als querulant Rembrandt als volksjongen Holland Festival geopend". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
MIDDELBURG, 15 juni — Nehalennia de Zeeuwse godin is de titel van de tentoonstelling die de Commissaris van de Koning in Zeeland vandaag opent in het stadhuis van Middelburg. Er worden vijftig altaren en beelden getoond die in de zomer van 1970 bij Colijnsplaat (Noord-Beveland) uit de Oosterschelde zijn opgevist. Hoewel het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden de onderneming uitgevoerd en gefinancierd heeft, krijgt Zeeland de primeur van de tentoonstelling. Het museum kon deze door verschillende omstandigheden niet zelf op korte termijn organiseren, en daarom was het een goede gedachte van het Konink- j lijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen, de godin het ! eerst in haar eigen omgeving te plaatsen. De expositie is zeker een reis | naar Middelburg waard, want wat we daar te zien krijgen is uniek. Nooit is er in Nederland een zo groot aantal archeologische monumenten van zo'n kwaliteit bijeengevonden. Het is waarschijnlijk voldoende bekend hoe door een toevalsvondst op 14 april van het vorig jaar enkele fragmenten van twee votiefaltaren in Leiden belandden. Naar aanleiding hiervan ondernam het museum van oudheden een „opvissings"campagne. Met sleepnetten van de viskotter Tholen 6 „Johanna Cornelia", de boot van schipper K. J. Bout die het museum de fragmenten had bezorgd, werd wekenlang in de Schaar van Colijnsplaat de zeebodem afgezocht. De bergingsactie leverde 104 altaren en beelden op, waarvan er 41 (nagenoeg) compleet waren. In februari 1971 kwamen daar nog 21 vrijwel gave exemplaren bij. Heiligdom Op die plaats, nu 25 m beneden NAP, stond in de Romeinse tijd, omstreeks 200 na Chr., op de oever van de toen veel smallere Schelde een heiligdom van de inheemse, Germaanse godin Nehalennia, dezelfde die bij Domburg een tempel heeft gehad. Grote blokken tufsteen, brokken metselwerk en vele dakpannen zijn de restanten van de tempelgebouwen.
Op deze tentoonstelling zijn de 21 aanwinsten van februari 1971 nog niet te zien. Die liggen nog in een zoetwaterbad, waarin ze drie maanden moeten blijven om ontzilt te worden. De expositie is dus niet volledig, maar het leek het museum beter er niet mee te wachten tot alles was opgevist. Het is immers waarschijnlijk dat het onderzoek nog jarenlang zal doorgaan. Duikers van de genie wisselen met hun minutieus onderzoek het grovere werk van de archeologische boomkorvisserij af. Ook naar andere methodes wordt uitgezien, met name als de Oosterschelde afgedamd zal zijn (in 1978), waardoor de sterke stromingen, een geduchte handicap voor de duikers, zullen wegvallen. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een voorlopige publikatie, getiteld Deae Nehalenniae, waarin de vijftig geëxposeerde monumenten worden afgebeeld en beschreven. Bovendien staan er verhandelingen in over de onderzoeksmethode, de cultus van Nehalennia, de epigrafische gegevens en Zeeland in de Romeinse tijd. De auteurs zijn prof. dr. J. E. Bogaers, drs. L. P. Louwe Kooijmans, ir. J. A. Trimpe Burger en de schrijver van dit artikel. Onmiddellijk na de opening van de tentoonstelling, op 17 en
18 juni, wordt er in het Middelburgse stadhuis een Nehalenniacongres gehouden, waarop deskundigen op velerlei gebied van gedachten zullen wisselen over de problemen rondom Nehalennia. Afbeeldingen De foto's bij dit artikel geven een indruk van wat er te zien is. Sommige altaren zijn erg verweerd, andere praktisch gaaf, doordat ze in de klei ingebed hebben gelegen. Het onderstuk met inscriptie van afb. 1 en het bovenste gedeelte van afb. 2 (in drie fragmenten) vormden de toevalsvondst van 14 april 1970. De ontbrekende stukken zijn later opgehaald. Het altaar met de inscriptie is een geschenk aan Nehalennia van M(arcus) Exgingius Agricola, burger van de stad Trier, zouthandelaar in Keulen. Hij schonk het monument aan het heiligdom bij Colijnsplaat om een vroeger gedane gelofte in te lossen. De beeltenis van de godin is geheel gaaf gebleven. Duidelijk zichtbaar zijn het karakteristieke schoudermanteltje, weergave van de kleding van de Zeeuwse vrouwen in die tijd, de windhond die haar bijna steeds vergezelt, de vruchten, symbolen van de voorspoed die men van haar verhoopte. Het heiligdom van Nehalennia
bij Domburg was al in 1647 ontdekt. Ondanks de toeleg van scherpzinnige geleerden om haar te doorgronden bleef ze een geheimzinnige godin, die zelfs de betekenis van haar naam niet prijsgaf. Zullen we nu meer over haar te weten komen ? Wie zich in het geheim van Nehalennia wil verdiepen moet een pelgrimstocht ondernemen naar Middelburg. (De auteur van dit artikel is conservator bij het Rijksmuseum van oudheden in Leiden. Hij had de leiding van de expedities naar de vindplaats bij Colijnsplaat.)
"Nehalennia, godin uit de Schelde". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
OXFORD, 16 juni — Dame Agatha Christie. de 80-jarige schrijfster van tientallen detectiveromans, heeft gisteren bij een val in haar huis een been gebroken. Volgens haar artsen mag haar toestand als redelijk goed gekenschetst worden. (AP)
"Agatha Christie breekt een been". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
• De Nederlandse zanger Ben Cramer heeft op een festival voor amusementsmuziek, dat van 4 tot 7 juni in Bulgarije is gehouden, een eerste prijs gewonnen. Hem is een toernee door Bulgarije aangeboden.
"kunstnotities". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
AMSTERDAM, 16 juni — Het vaderlands verleden heeft ons geleerd dat kunst, en speciaal kunst, en speciaal
theater, een frivole zaak is die met enige argwaan bejegend dient te worden. Gisteren werden we daar krachtdadig aan herinnerd, aangezien de directie van het Holland Festival een leuk idee tot werkelijkheid had willen maken: zoveel mogelijk amusante dingen de straat op, en de meest verstokte cultuurhaters duidelijk te maken dat er een heel gewoon plezier beleven valt met mensen die violen of fagotten bespelen, dat je eens even langs kunt komen zeilen om je te amuseren — dat het allemaal niet zo'n vreselijk serieuze affaire hoeft te zijn. En de regen regende de hele dag — dit citaat van de nooit te overtreffen toneelmaken Shakespeare
spookte voortdurend door mijn hoofd. Toch werd het leuk in Amsterdam, want bij vele mensen ontstonden een soort koppigheid en een plotseling ontwakende interesse. Zoals in het Rijksmuseum, waar het Nederlands Kamerorkest een gratis koffieconcert verzorgde. Een hele Duitse schoolklas onder leiding van een wat streng soort eraar was gekomen om de Nachtwacht te bezichtigen — de helft van de jongelui liet de bas in de steek om op de grond te kunnen gaan zitten en een concerto grosso van Hellendaal te beluisteren. Even later zal het Concertgeobuw vrijwel vol toen Kersjes er met zij nAmsterdams Philharmonisch Orkest een lekker in het gehoor liggend programma speelde. En het regende. Op de dam bijvoorbeeld, waar drie kostelijke pierementen stonden opgesteld om die heel malle muziek van Willem Breuker uit te voeren. Een handjevol toeristen stond eromheen en de hoezen bleven bovenop de draaiorgels liggen. Op het feestelijk in gebruik gestelde Leidse Pleintje druilde het zodanig dat de koperblazers er desnoods nog voor 'wilden gaan staan, maar de fagotten en hobo's durfden hun kostbare houten toeters er niet aan te wagen. aVndaar eerst een concertje onder de peristyle van de Stadsschouwburg, en bij een toenemende belangstelling een verplaatsing naar de hal, waar kinderen op de grond zaten, jonge toeristen hun rugzakken aflaaden, een oma met een baby in een karretje ook nog een stukje Mozart meenam, terwijl intussen mensen zich ertussendoor wurmden om plaatsen te kopen voor komende evenementen. Intussen trok ook de Engelse Mile Bark Furnbaux met ziin groepje door de stad. Er ziin acrobaten bezig geweest bij Willem Breuker en zijn ensemble.. Het Documtaire Actueel Theater vertoonde een ShakesDearecollage op de binnenplaats van het voormalige Burgerweeshuis. Ook daar een zonderling samengesteld publiek dat eens een half uurtje kwam luisteren en daarna weer wegdrentelde naar naar winkels en zich toch wel even amuseerde. | ' | i
"Belangstelling voor kunst in de regen op straat". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
AMSTERDAM, 16 juni — Kaarten voor voorstellingen in het kader van het Holland Festival kunnen gereserveerd worden bij 35 theaterbespreekbureaus van de VVV in heel Nederland. Speciaal ten behoeve van buitenlandse bezoekers zijn er reserveringsbureaus ingericht bij de VVV-kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Zowel buitenlanders als Nederlanders kunnen hier dagelijks plaatsen bespreken voor alle voorstellingen in het festival. De bureaus bevinden zich in de kantoren van VVV-Amsterdam, Rokin 5, WV-Rotterdam, Stadhuisplein 19 en VVVDen Haag, Parkstraat 38. (ANP)
"Reservering Festival via de VVV". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
In veertien Nederlandse bioscopen begint vandaag, in het kader van het Holland Festival, het filmfestival Italia d'oggi, waarbij zeven Italiaanse speelfilms zullen rouleren. In verband daarmee schreef onze Romeinse correspondent een overzicht van de stand van zaken in de Italiaanse filmwereld.
Door ADR. H. LUIJDJENS ROME, 16 juni — Luchino Visconti heeft in Cannes (verdiend) een speciale premie gekregen die niet zozeer, of althans niet in de eerste plaats zijn Dood in Venetië geldt, maar hem wil erkennen . voor zijn ganse werk. En in het algemeen heeft Italië dit jaar in Cannes een goede beurt gemaakt. Het is een wat schrale troost voor het feit dat Cannes als festival de eerste plaats is gaan innemen en dat Venetië, waar reeds in 1932 de „internationale tentoonstelling van cinematografische kunst" werd opgericht (het oudste en nog steeds bestaande filmfestival), steeds minder te betekenen heeft, dit is wel kenmerkend voor italië: door de eeuwen heen beginnen allerlei dingen in Italië om in andere landen tot bloei te komen. Maar het festival daargelaten, hoe staat het nu met de italiaanse film? Misschien is dit nog het enige land waar een film ook al is er een flinke som geld in geinvesteerd, nog winst optfrengt en dit brengt dus mee dat Italië het nog aandruft regisserus die „duur werken" (Visconti, Fellini), de vrije hand te latèn. In 1970 hebben de zakenlui 1 miljard lire gelegd in de filmindustrie en dat doen ze echt niet alleen om de kunst te dienen. Het bedrag is nl. zes miljard hoger dan in 1969. Zo goed als in andere landen neemt ook in Italië het bioscoopbezoek af, hetgeen natuurlijk geweten moet worden aan de tv. Maar de toegangsprijzen | tot de gioscopen zijn hoger geworden en het gevolg is dat de inkomsten toenemen, italië is het enige land waarvan men dit kan zeggen, en de oorzaak is gelegen in de jongeren, die heel weinig voelen voor het rustig thuiszitten en met pa en ma naar het kleine schermpeje kijken. Zij gaan met hun vrienden, soms ook met een meisje (maar het bioscooppulbiek is overwgend mannelijk) op uit. Natuurlijk zijn ook de kosten, verbonden aan het maken van een film, hoger geworden: in 1969 werden er met 55 miljard lire nog 238 speelfilms gemaakt, in 1970 „slechts" 208 met 61 miljard. Voorkeuren Dank zij de goede, vaak zelfs uitstekende, kwaliteit van die films geeft het publiek, dat vroeger Amerikaanse films wilde zien, de voorkeur aan het werk van eigen bodem: ruim 60 procent van de opbrengst der bioscoopzalen betreft Italiaanse films; de Amerikaanse komen op de tweede plaats, daarna Engelse en Franse. Wij herinneren ons niet na de oorlog hier ooit een Duitse film te hebben gezien: niet goed genoeg voor de Italiaanse markt. Japanse, Indiase, Zuidamerikaanse en natuurlijk Zweedse films dringen hier wel door. Taalmoeilijkheden zijn er niet, daar alles (helaas) wordt nagesynchroniseerd. Maar Italië voert ook films uit, meer dan enig ander Europees land; en het geheel is hier een industrie
van de allereerste orde. Zoals gezegd, loopt het bioscoopbezoek wel terug, doch in geringe mate. Tien miljoen toegangsbiljetten minder verkocht in 1970ndan in 1969; dat is twee percent minder en door de verhoogde prijzen werd er in totaal 182 miljard lire mee geïncasseerd. De gemiddelde toegangsprijs is nu 350 lire, dus twee gulden. In Rome kosten alle plaatsen (men kent hier nauwelijks verschil tussen de ene plaats of de andere) in de grote bioscopen tegenwoordig 1500 lire; in Milaan meer dan tien gulden. Waarom lukt het Italië het publiek blijvend te interesseren voor de film. Wij vermoeden dat althans een der oorzaken is dat de producers niet alleen organiserend talent hebben, maar ook juist een ogenblik tevoren aanvoelen in welke richting zich de smaak van het publiek gaat ontwikkelen. En datzelfde geldt stellig voor de regisseurs. Fellini bijv. heeft nog booit een film gemaakt die niet beantwoordde aan wat het publiek op dat bepaalde ogenblik verlangde. En wij twijfelen, niet, of het werk waaraan hij enkele dagen geleden is begonnen: „Roma-Fellini", zal ook wel een succes worden. Toeli erisis Met dat al is er toch ook in Italië een crisis. De bioscopen incasseren drie maal zoveel als de produces uitgeven; maar die bioscopen hebben natuurlijk ook onkosten en lang niet altijd wordt er winst gemaakt. De staat komt te hulp door een deel van de vermakelijkheidsbelasting te gebruiken om de filmindustrie te subsidiëren. Maar de minister voor toneelwezen dringt er telkens weer op aan, liever wat minder films te maken, maar van hoog gehalte dan een ,zo groot aantal waar er heel wat bij zijn die doordat zij alleen bnnne de landsgrenzen en dan nog uitsluitend in kleinere plaatsen of in buurtvioscoopjes worden vertoond, verlies opleveren. Een andere kritiek, die men vaak hoort, richt zich tegen de neiging om steeds weer gebruik te willen maken van dezelfde bekende acteurs en actrices, die zeer duur betaald moeten worden. De minister, en hij staat daarin allerminst alleen, is van mening dat men het publiek eer dient aan te trekken door een pakkend gegeven dan door de naam van een vermaard acteur. Dat dit wel degelijk kan, wordt bewezen door Pier Paolo Pasolini. die vrijwel nooit gebruik maakt van bekende acteurs. Maria Callas is de uitzondering die de regel bevestigt en haar roem is niet die van een filmdiva.
"In Italië brengt filmen nog geld op". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
Programma v aiKl HOUAND FKSTiyU.71 aag AMSTERDAM: Carré, 20.15 u: Bacchanten Oud -katholieke kerk; 20.15 uur: Barokmuzipi, • ö En sort; ROTTERDAM: Doelen, 20.15 uur: R 0 tt p^°nhai Edo de Waart; LEIDEN: Marekerk drigaalkoor; ZWOLLE: St.-Michaelskerk. concert jubileumserie 250 jaar Schnitger-Zv/nii Uur; CW" RADIO: Hilversum 1, 20.00-22.30: Rott Pw' ^ Doelen. Orkest , 201S «»: p hilh Oflti ■rdti *Jt | Programma O voor lïlopc HOUAND remwt 71 AMSTERDAM: Concertgebouw, 20.15 uur: Con muziekconcours 25 jaar cultureel verdrag; Car " 1 ""1 Bacchanten '71; Doopsgezinde kerk, 20.15' UUr . re c Leonhardt Consort; DEN HAAG: Koninklijke Schn °^-J uur: Nationaal Ballet; Kloosterkerk, 20.15 uur- \- B rt Wbui M merkoor; ROTTERDAM: Schouwburg, 20.15 uur- s rland BOSCH: St.-Janskathedraal, 20.15 uur: Josquin-des p!l 0za; king. -Prezhei RADIO: Hilversum 2, 20.05-22.30 uur: Opnamen Michaëlskerk in Zwolle van woensdag 16 j un j / t 0n -1 Martin, De Leeuw) en Oud-katholieke kerk Den w ^ van Monteverdi). aa 8 _ FILM: Amsterdam, Kriterion: Siërra maestra; Haa l? dio: Umano non umano; Leilen, Studio: Aomre' e r i!?'r Haag, Kriterion: II conformista; Delft: Studio D; Str t ragno; Rotterdam, 't Venster: Dillinger è morto- Eiruii, ate ° : L'uomo dei palloni. noven . f 1
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
De KRO lijkt met de aankooo van de Zweedse televisiebewerking van de Rode Kamer, een vroege maatschappijkritische roman van August Strindberg. het zo gevreesde zomerseizoen voor een deel veilig gesteld te hebben. Ik heb tenminste met overgave gekeken naar de eerste van negen afleveringen: de sfeertekening aan het begin, van de ambtelijke bureaucratie waarin de jonge dichter Arvid Falk de nederige post van substituutschrijver gaat bekleden, was al veel waard, maar afgaande op de fijnzinnige manier waarop het verhaal zich verder ontwikkelde (ik ken Strindberg's roman niet, dus van eventueel slecht uitvallende vergelijkingen heb ik geen last) verwacht ik veel van deze serie. Wegens een vooroordeel voor de Zweedse taal, die altijd zeer kalmerend en weldadia op mij inwerkt (ook. en vooral, als het nieuwslezers betreft) wil ik mij van elk oordeel over acteerprestaties e.d. onthouden. Het lijkt mij gedegen vakwerk, maar misschien zou een Zweedse collega met een overeenkomstig vooroordeel voor het Nederlands dat ook wel zeggen van Willeke Alberti's minder belangrijke hoofdrol in De Kleine Waarheid. Zeer ver verwijderd van de negentiende eeuwse sfeer van vormelijkheid die de Rode Kamer overbracht was het programma. dat de KRO daaraan liet voorafgaan: een documentaire van Leo Akkermans over de methode van ..sensitivity training" — of te wel training in gevoel — die wordt toegepast op mensen die hun communicatieve soepelheid willen verhogen. Het komt neer op veel praten en dan kijken hoe men op elkaar reageert en welke misverstanden
er zoal kunnen vloeien uit gewoontehoi die men onbewust aannei heterogene groep van deelnemers, die zich lang onder leiding vair Groningse andragogen - zeggen: opvoeders van vo nen — aan deze training wierp vond het vaak vruchteloos heen gepraat een waardevol ment. Een van hen. een fysi peut, oordeelde zelfs dat ven er door was verandi had de waarde leren inzii ■het „je kenbaar maken ander en de feedback op volgt" (zulk jargor. onverbrekelijk verbonden! aan dit soort cursussen). Akkermans er in slaagde lijk te maken hoe hij conclusie kwam heeft hei dé mij niet overtuigd, een volgende uitzending we zien hoe het in de kan worden toegepast ben ik dan toch wel bi naar. R.
EN RAD t
"De Rode kamer". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
NED. I — NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw 18.55 (K) Journ. 19.05 Den Haaq 19.10 (K) Dubbeldekkertjes IKOR/CVK/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 (K) Journ. 20.20 Christelijk Historische Unie 20.30 Socutera NOS 20.35 (K) Wereld der insekten; Kevers 21.00 (K) Een stem in de mist speelfilm 22.45 Studio sport 23.10 (K) Journ. NED. II — NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw 18.55 (K) Journ. AVRO 19.05 (K) Tarzan NOS 20.00 (K) Journ. AVRO 20.21 (K) Duel in the wind - in defense of America's Cup, filmrep. 21.40 (K) Ensemble Syntagma Musicum: oude muziek
NOS 22 05 (K) Journ. (17.50-18.00 Overheid, voorl king met ontwikkelingslanden NOS 19.00 Openbaar Kuns.s«j DS'70) NOS 13-20 (S) S 'Sn»JJ nieuws, informatie er' van de lichte muziek I9_bü en slechtzienden 20.00 (S) rep. interviews, voor- en gen, discussies en persovei■ ■ Festival Aans!.: Rotterdam kest en solist 22.30 Nws 22» sen, ontmoetingen. H'SUM II - VARA 18.00 Actual. (18.20 Katholieke Vo« RA 18.30 (S) Klink Klaar 19.® (S) Metropole Orkest 20-30■! Gerard Cox 21.05 lers . e J®Te3 (S) Licht instrumentaal tno ^ bahar en tabla; kla "'i W Nws 22 43 Actual. »J0 J 23.15 (S) Stereo-Pop 23.55 nw
"Vandaag na 18 uur". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
NED. I— NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw 18.55 (K) Journ. VPRO 19.05 Betty Boop 19.12 (K) De Popgroep Creedance Clear Water Revival NOS 20.05 (K) Journ. VPRO 20.25 Berichten uit de samenleving 20.35 Laurel en Hardy 20.55 (K) China op het eerste gezicht, filmimpressies 21.25 (K) Lichte Muziek 22.00 (K) Reis 18-jarige Amerikaanse jongen die naar universiteit gaat NOS 22.45 (K) Journ. NED. II — NOS 18.30 (K) Tim en de leeuw 18.40 (K) Journ. 18.50 (K) Voor en door kinderen i.v.m. 25-jarig bestaan Unicef 20.05 (K) Journ. TROS 20.26 (K) Show Tom Jones 21.15 (K) Het Rode Goud, doe. 22.05 (K) PSV in het Tropenpak NOS 22.30 (K) Journ. H'SUM I — KRO 7.00 Nws 7.11 Levende WOORD 7.16 (S) Klassieke en amusementsmuziek (7.40 Nws; 7.32 Actual.; 8.00 Nws) 8.25 Overweging 8.30 Nws 8.32 Voor de vrouw (9.00 Gymn.) NOS 10.00 Wat heeft dat kind 10.20 (S) Muziek uit de Barok KRO 11.00 Nws 11.03 Voor zieken NCRV 12.00 Los-Vast; gevar. progr. (12.26 Land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu; 12.58 Rebus) 14.00 (S) The Manchester C.W.S. Band 14,35 (S) Cello en piano 15.00 gereform. dienst NOS 15.30 Spiegel van Duitsland 16.00 Nws 16.03 Stem sprekende minderheid 17.X NCRV en Bloc ' ; |
(18.30 Nws) 19.00 BCjf'Èl! 19.15 Muziek van Het LM ^ ^ man af. praatje 19.35 ^ 21.00 (S) OrqeJcoHcert ^. ^ h 22.30 Nws 22.38 Den Haaq ^ over alle faectten va h ^ (S) Your & the N.ght^S H'SUM II — AV |J° O 1 » Gymn. 7.20 (S) Dag g) Da» /" Nws 8.11 Journ 8.3)i iw a Mo> plaatje (8 30 Groentenma") (p c : ding NOS 9.00 Herhalmj. C programma s 9.f> * va k i eu ters 1 Schoolradio 10 -9?. XS Nws) 1 '®Jn beidsvitaminen (11 00 ...55 Be- 5 '1 12; mo, de vrouw (11-» J(W ,yJ Sportrevue 13 00 Nw. » 5? {S) K* (S) Clavecimbel-recital 1 • s , r p 1 muziek 14.30 Biels en ^ der zieken 16.00 ^ Mobiel rWie ' kunstmagazijn 17.00 M liteiten en radiospellen"', 8 00 r 17.40 Alles voor de cnw ut , 17~40 Alles voor de «ÏÏV'ü# Journ. 18.20 D'66 25 Geapro' qramma is drt? 19.30 Nws IKOR 19.35 bij 19.45 Gesprek met < Ignace de Sutter NO vo or- • Festival; Rep. 1 nte |X ies en schouwingen, discuss de Aansl. moderne muz** 22*>, muziek) AVRO " 23» 22.55 (S) Nieuwe chiin B N „, J roemde soloconcerte ^ N* 9 ,;^ H'SUM IM - NCW fEOj'"; zing, zing! ('0.00 Q ,2.00 11.03 Gospe'sound VP 00 n», Felix Meurders Show M KFJ Blow Show KRO fg wS ï (14.00. 16.00.15.00, 17-00"
"Donderdag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006
NRC HANDELSBLAD Hoofdredacteuren: mr J. L. Heldring, H. J. A. Hofland en drs. A. S. Spoor. Adj. hoofdredacteuren: W. H. Guise en W. Woltz. Eindredactie- W. H. Guise. J. M. Bik en dr. R. van Kamp; chefredacteur A'dam: J. J. E. van Baarsel; chef nieuwsdienst: D. H. Hijmans; commentator: K. M. Schreiner. Chef binnenlandredactie: H. A. Scheltes; coördinator Haagse redactie: E. J. Boer; politiek/parlementaire redactie: J. J. Vis (chef), mr. B. C. L. Waanders, Th. W. Westerwoudt; dlpl. redacteur: P. A. van Gastel; soc.-economisch: A. F van Zweeden; Amsterdam: J. F. van den Broek; Utrecht: B. Kieboom; ZuidNederland: M. Paumen Chef buitenlandredactie: J. H. Sampiemon; correspondenten: mr. E. C A. Kuyper (Brussel), S. van der Zee (Bonn) E. Boogerman en mr. F. W. A. S.'M. Bouman l' e f . J feren (Tc*' 0 '-, A vjn £<"„ v> n Hi' Kunstredactie: m yJBoswinkel. A J- va A p 0 |i A. G. Kloppers. K 1 ,. '■ M - M A le r' ï *' lch y»e° s. Sltniakowskl ^ & -sSrr. fep chef sport< e d^e- onde ^ys ; n « teur geest ' e .r redag", Se" 4 ' van Spaandonk. en r.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031557:mpeg21:p006