D oor onze politieke redactie nEN HAAG, 6 aug. — kabinet-Biesheuvel % z ich zonder moeilijken door het driedaagse fh.t over de regeringsvertfaring heengewerkt. De tenstellingen met de oppoW zijn duidelijk versterkt, : aar het treffen van de afkopen dagen had nog geen -; ke l duidelijk gevolg, omfat er nog te weinig bekend L r d over concrete beleids■Dornemens. viif moties van de oppositie«rtiien PvdA, D'66 en PPR wer« met een ruime meerderheid Lorpen. Het enige conflict dat ' dreigde te ontstaan binnen l vijf -partijencoalitie en het abinet — ove r de inflatiecor® t ie in de loon- en inkomsten, astjn g _ werd direct door de •inister -president weggewuifd. 'vVD -fractieleider Wiegel nenste de inflatiecorrectie niet Is een „open kwestie" te zien, ;, s het aanvankelijk door temier Biesheuvel was getyeerc i, na de mededeling dat de or rectie zou plaatsvinden zoals [e wet bepaalt, „tenzij het kabiheujt uitdrukkelijk tot het tegenzou besluiten". 1(:| wij houden vast aan de beajing in het regeerakkoord, dat e nominale progressie moet ,-orden teruggegeven. Daar mag liet aan worden getornd", aldus lebeer Wiegel. Den üyl (PvdA) ad aanvankelijk van de preaier los weten te krijgen dat [e teruggave beoordeeld zou ooeten worden tegen de achergrond van de financieel:onomische situatie. Later zei Biesheuvel dat de roedkeuring van de vijf fractieeiders nodig zou zijn als het abinet eventueel van het rejeerakkoord zou willen afwijien. Verder concentreerde het deba; zich vooral rondom het wolingbouwprogramma, de finaniering daarvan en de in de re;eringsverklaring globaal aangeiuide bezuinigingen en beleidsimbuigingen. 37.500 woningen Het belangrijkste strijdpunt 'ormde de bepaling in het reeerakkoord, dat het beleid geicht wordt op een jaarprogramla van 137.500 woningen, uiterjjk j n 1975. E en motie, onderj]; en( j (j oor f rac tj e ieiders 'an Mierlo, Den Uyl en Aarden, roeg de regering dit zo te inerpreteren dat ook een werkeijke produktie van 137.500 zou «orden gehaald. Woordvoerders van de regeiagspartijen waren nog feller in iet bestrijden van deze opvatting dan Biesheuvel zelf. Aantiö(ARP): „Dat is hetzelfde als oe minister-president vragen of )ij volwassen kinderen kan verwekken. Het aantal huizen dat S" eindel yk gereed komt, heeft ? vef heid maar voor een zeer 'Ü m ? ^el ' n de hand. Je kunt , e ' niet 'os zien van het aantal, V00r S a ande jaren in aanbouw
is genomen, en de lange bouwtijd. Den Uyl vond dat niemand met het noemen .van aantallen woningen ooit iets anders heeft bedoeld dan voltooide huizen, maar Aantjes hield het op het aantal bouwvergunningen. Uiterlijk in 1975 zou daarmee de bouw van 137.500 huizen mogelijk moeten zijn en gezien de lange bouwtijd zouden deze dan in 1977 of 1978 opgeleverd moeten. worden. Van Mierlo (D'66) bestreed dit met een citaat van oud-minister Schut. De bepaling in het regeerakkoord kan net zo goed op het aantal bouwvergunningen slaan als op het hele bouwproces, vond hij. Overigens betwijfelde ook KVP-fractievoorzitter Veringa of het kabinet de problematiek van de woningbouw wel voldoende onderkent. Berger (DS'70) toonde zich daarentegen bezorgd over het tempo waarin het kabinet andere taken zal kunnen aanpakken, gezien de prioriteit voor de woningbouw. Mellema (CHU) zei dat er niet licht een situatie zal intreden dat de regering van het bouwprogramma zou mogen afwijken. Premier Biesheuvel verklaarde dat het kabinet alles wil doen om de 137.500 woningen in aanbouw te doen nemen en de financiering daarvoor te verzekeren. Hij ontraadde de verschillende moties als voorbarig en overbodig. Voorbarig Een motie-Aarden (PPR), waarin werd gevraagd voor het verstrekken van financiële middelen aan de gemeenten de door de raad voor de gemeentefinanciering noodzakelijk geachte bedragen als uitgangspunt te nemen, vond hij eveneens onluist. Het advies zal mede bepalend zijn voor de beslissingen
van de regering, maar niet als uitgangspunt genomen worden, aldus Biesheuvel. KVP-fractieleider Veringa verklaarde namens de vijf. regeringspartijen dat de moties voorbarig waren en een inbreuk zouden betekenen op het regeerakkoord. Ook in het licht van het Kamerdebat zagen de fracties van de KVP, ARP, CHU, VVD en DS'70 geen aanleiding van het akkoord af te wijken. De linkse oppositiepartijen stemden voor de vijf moties: de fractie van de Nederlandse Middenstandspartij stemde enkele keren verdeeld en ook de heer Koekoek gaf zijn stem aan twee moties. Den Uyl (PvdA) opponeerde fel tegen het gemis aan informatie over de plotseling verslechterende begrotingstoestand en de bezuinigingen, in de formatie- ' stukken aangekondigd. Op een kritiek moment, bij de totstandkoming van het regeerakkoord, zijn de Kamerfracties van nieuwe cijfers verstoken gebleven, zei hij. De minister-president en de minister van financiën, Nelissen, verklaarden alleen indicaties over het groeiende begrotingstekort te kunnen geven, maar nog geen precieze cijfers, omdat nog niet alle gegevens voor de begroting van het vol- | gend jaar beschikbaar zijn, met name over de belastingontvangsten. Het bezuinigingsbeleid dat in het regeerakkoord is overeengekomen, werd in een motieDen Uyl „een aantasting van onmisbare voorzieningen op het gebied van onderwijs, vorming en cultuur" genoemd. De verhoging van kleuter- en schoolgelden past niet in een onderwijsbeleid dat beoogt een bredere groep van de bevolking dan thans gelegenheid te geven onderwijs te volgen, heette het in een andere motie.
Premier Biesheuvel aan het woord na de reacties van de Tweede-Kamerleden op de regeringsverklaring
"Scherpe opstelling oppositiepartijen Kabinet heelhuids door Kamerdebatten". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Wh? 6 au g. — De Ut.? tse glazenwassers Frits en jannes Bennink, resp. 28 en jaar oud, zijn gisteren overn ' nadat zij 's middags van twintig meter waren gebroers waren bezig ramen »jP pen °P de zevende verdiefcL Var l een woonflat in de wijk gebruikten een Jont la dder, die aan de dakbeve stigd. Het is niet twurd. (ANpf 61 ° ngeluk is ge "
"Glazenwassers na val overleden". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
JJRC Handelsblad handelsblad NRC * on res P- Nieuwe Rotterdamse NV, Westblaak 180, Rotter'»,K en Handelsblad NV, N.Z. Jr 9"ol 230-240, Amsterdam, "«""eeservice. van 0r)r ^ ° m n °bezorging en melding e ^ e ' rno ^9^®den in bezorging: ,. m e v r ri 7 °'<> - 14.66.66, maandag üiJr , Am ° t 9 j 0t ^' uur ' zat * r dags tot 19 23.9g s er< ^ ar n: in kantooruren 020 - ' 7 uur ♦ J ^ aan dag t/m vrijdag vanaf Vui- tof ° ^ Uur » zaterdags vanaf 13 72.00 ° Ur: 020 * 6 - 29 00 of |^i«nte n ^'enderkwartaal, ƒ 83,10 r#chte n " er,aar - °bonnementsopr«nt en l priiSoanv » , ogen postabonne^'Vooru te ?'° nc ^ en an dere informab ' ac ^ en * H.72.11, 'O(kaniopruren). v ° n fou,ï,, ' ™' 0,5 9®" ^«swii, . ' e ' n de bezorging, worden """"n. s, niel 'ele'anisch oange,e vore n r '~"' C:e '' e ' *®n minste 14 dagen """«'dam oart '<"■ postbus 824, '"«osso Ab °n nees ,. ° ' ncQ sso /' 6 005 n,et "machtigden tot gi^ e '' e v«n ♦ ° utornat ' s che overschrijving) """'"9S-OV end ' e b * ,alen d m v ' de W ° r ^n t 0e erSC ^ r '' v ' n 9 s ^ aartcn c''® ^ en 4fen giro-^ eZ ° nC ^ en ' ^ ac ^'gingsformuv ers ^ c ^ s ° w orden op aanvraag ^? 3 °ct.B.l gie7fr .
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Door E. J. BOER NOORDWIJKERHOUT, 6 aug. — Het is onlangs weer gezegd en geschreven: verkeersveiligheid is een kwestie van mentaliteit. Een uitspraak die weinig zoden aan de dijk zet, want: wat is mentaliteit? Een begrip, onmeetbaar, niet uitdrukbaar in eenheden, een restterm van onverklaarde factoren. Eigenlijk zonder meer een dooddoener die als een zwarte piet wordt doorgegeven van de politie naar 'de technici, van de technici naar de medici, van de medici naar de psychologen, van de psychologen naar het publiek en weer terug.
Willen we iets te weten komen over ons gedrag op de weg dan moet er met beter hanteerbare begrippen worden gewerkt. Het heeft dan weinig zin allerlei parallellen te trekken of te wijzen op allerlei individuele verschillen tussen weggebruikers. De zaak moet worden herleid tot meetbare grootheden: de eigenschappen van de mens. zijn beperkingen. de vraag hoe hij het verkeer waarneemt, ondergaat en waarop zijn beslissingen zijn gebaseerd. De afgelopen week is aan deze dingen een internationaal congres gewijd; op de Leeuwenhorst in NoordSvijkerhout waren 60 wetenschappelijke onderzoekers uit 14 landen — waaronder Tsjechoslowakije, Taiwan, Aus- ' tralie en Israël — bij elkaar gekomen in een symposion dat door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV was georganiseerd. ie: eerst, dat "jcVn .én Kopstukken Het wa zo'n congres dat alleen al mag afs een. succes*" worden . h.esehouwd. *Ir. E. AsmusseH-, directeur, van de SWOV' TTT*" chawTiarr van het congres, zei orT"vergenoegd dat er nog nooit zoveel deskundigen op dit gebied bijeen, zijn geweest: psychologen, maar ook een aantal meet- en regeltechnici. „Dit zijn niet de gebruikelijke congresgangers, maar de wetenschappelijke kopstukken die
niet gauw uit hun laboratorium zijn weg te lokken." Het gros van de Amerikaanse deelnemers, bijvoorbeeld, was nog niet eerder voor een congres in Europa geweest en soms ook niet in de Ver. Staten zelf. Velen van hen hadden elkaar nog nooit ontmoet, aldus Asmussen. De normale mens Waarover praten psychologen op een congres dat over gedrag op de weg handelt? Een scala van onderwerpen. Asmussen: „De moderne psycholoog houdt zich bezig met de normale mens — hoe gedraagt hij zich en hoe valt zijn gedrag te verklaren. We hebben hier geen klinische psychologen die zich juist voor de verschillen tussen de mensen interesseren. Het gaat ons niet om verschillen tussen individuen. Ten hoogste om verschillen tussen categorieën, waarbij de verschillen vaak worden bepaald door factoren als ervaring en leeftijd." Situaties ; Verschillen in gedrag bij autobestuurders worden voornamelijk veroorzSaM^door de situaties waarin Éij zlth bevinden, verklaart Asmussen. De autobestuurder reageert aan de hand van de verwachtingen die hij in een verkeerssituatie heeft.. ,,Bij uniforme situaties heeft hij uniforme verwachtingen en daaruit komen uniforme reacties voort. Hoe zijn motivatie daarbij ia —
welk risico hij durft te nemen, of hij haast heeft of niet — blijkt steeds minder ter zake te doen naarmate hij beter weet hoe de situatie zal zijn. Daarom moeten de onbekende factoren in het verkeer worden beperkt, dan spelen de motivaties en de verschillen tussen de verkeersdeelnemers een steeds geringere rol." Traditioneel De oorzaken van de verkeersonveiligheid werden erg lang gezocht bij de individu zelf. Het bestrijden wordt nog steeds aangepakt met middelen die sinds mensenheugenis verankerd liggen in d.e maatschappij. Zoals: een strenge straf als waarschuwing en vergelding, het voorhouden van goede voorbeelden, het zijn alle traditionele middelen die nu op de verkeersdeelnemers worden toegepast. De gehele praktijk van de verkeerstechniek is eigenlijk niet wetenschappelijk tot stand gekomen, zegt Asmussen. Het ontwerpen van een wegennet, de wegsignalering en indeling van de weg zelf, maar ook het ontwerpen van de voertuigen en leerprogramma's, dit alles is gebaseerd op veronderstellingen omtrent het menselijk gedrag zoals dat in verschillende situaties zal zijn. „Er is een gebrek aan kennis op wetenschappelijke basis en aan voorschriften bij de mensen die in de praktijk werkzaam zijn. Daardoor berusten de veronderstellingen van de ontwerpers meestal op incidentele en persoonlijke ervaringen die zij hebben opgedaan met soortgelijke problemen en oplossingen in
soortgelijke omstandigheden. Hierdoor kunnen de toegepaste oplossingen nooit optimaal zijn, en zeker niet uniform." „Er worden geregeld congressen gehouden die het verkeerswezen tot onderwerp hebben, waar politie, wegenbouw, verkeerstechnici en overheid bijeenkomen. Er wordt veel besproken maar er heerst geen homogeen denksysteem. Het uitgangspunt aan die congressen ontbreekt zolang men niet weet wat het verkeersgedrag nu precies is. Er worden ijverig allerlei aanpassingen aan het gedrag van de verkeersdeelnemers geconstrueerd zonder dat het gedrag zelf hekend is. Dat gedrag moet worden geanalyseerd, verklaard en beschreven, liefst in meetbare termen," aldus Asmussen. Een andere zaak is hoe dan de brede kloof kan worden overbrugd die ligt tussen de theorie van de wetenschapsmensen aan de ene kant en het oplossen van praktische problemen aan de andere kant. De resultaten van wetenschappelijk onderzoek komen vaak niet terecht bij degenen die de kennis moeten gebruiken. Ontwerpers maken gebruik van technische handboeken waarin de resultaten van wetenschappelijk onderzoek niet zijn bijgewerkt. Die kloof is in Amerika overigens nog groter dan bij ons. „Amerika is op het gebied van verkeerscnderzoek erg ver", aldus Asmussen, „er wordt veel meer geld aan besteed dan in Europa. Als je op niveau gaat selecteren hebben we aan deze kant van de oceaan in verhouding eigenlijk maar weinig inbreng. Wij maken
hier wel erg veel gebruik van de Amerikaanse bevindingen, misschien wel meer dan zij zelf. Maar in Nederland vind je altijd wel sporen van onze onderzoeken terug in het beleid van de regering, en dat nu is in de Ver. Staten veel minder het geval. Daar zie je nog wel eens hoe het beleid volledig langs de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek heen kan schieten". Nieuwe leerteelmiek Onderwerpen die op het congres in Noordwijkerhout uitvoerig zijn besproken: invloed van alcohol op het gedrag op de weg — een welhaast onvermijdelijk onderwerp, zowel in de fundamentele als in de toegepaste hoek. Dan de psychotechnische test van de automobilist. Het valt niet te voorspellen of iemand een goed automobilist zal worden, maar voor vervoermaatschappijen en fleetowners valt er toch door middel van de test wel selectie toe te passen als er voldoende sollicitanten zijn. Ook over technische zaken, zoals nieuwe vormen van stuurinrichtingen waarbij het klassieke stuurwiel wordt vervangen door bijvoorbeeld een knop waarmee van alles tegelijk kan worden gedaan, (sturen, accelereren, remmen etc.) is besproken. Een centrale plaats in dit congres neemt echter de opleiding van de automobilist in: hoe moet het met de training e-n instructie. Het onderzoek hiernaar was volledig vastgelopen, aldus Asmussen. „Tot nog toe zijn de normale leertechnieken toegepast, voornamelijk ingegeven door wat in de wandeling het
gezonde verstand heet. Maar nu is men wel algemeen tot de overtuiging gekomen dat er een analyse van het rijden zelf moet worden gemaakt en dat op grond daarvan de opleiding geheel moet worden vernieuwd. Van het oude systeem moeten we af." Het analyseren van de rijtaak is overigens een onderwerp dat een groot deel van de activiteiten en van de SWOV beheerst. Coördineren Een aardig gevolg van het congres: pogen te komen tot coördinatie in de talrijke afzonderlijke projecten om een ideale rij-simulator te ontwerpen. Er zijn miljoenen besteed aan verschillende projecten, meestal grotendeels onbruikbaar. Zo'n rijstimulator is bestemd om de werkelijkheid van de weg zó dicht de benaderen dat van een proefpersoon het gedrag in verschillende te creëren situaties, die in werkelijkheid gevaarlijk zouden zijn, kan worden bestudeerd zonder dat hij risico's loopt. Het toestel moet dan wel aan een complex van eisen voldoen en onuitputtelijk veel mogelijkheden bezitten. De grote vraag is hoe men de proefpersoon een bepaalde situatie als werkelijkheid kan doen beleven Het streven is nu een braintrust te vormen die alle onderzoekingen en inspanningen bundelt". Op het congres is nu spontaan van verschillende kanten het' idee naar voren gekomen een braintrust te vormen die alle onderzoeken en inspanningen op dit gebied bundelt. En dat staat nu te gebeuren.
"Uniek congres in Noordwijk Wetenschappelijke kopstukken buigen zich over verkeersmentaliteit". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Amsterdam zw. bew. 23 15 1 De Bilt zw. bew. 23 15 0.2 Deelen zw. bew. 23 15 5 Eelde zw. bew. 23 14 2 Eindhoven zw. bew. 24 15 0 Den Helder zw. bew. 21 16 3 Rotterdam zw. bew. 22 15 0.3 Twente zw. bew. 22 16 0.6 Vlissingen zw. bew. 21 15 7 Z -Limburg zw. bew. 24 14 0.4 Aberdeen mist 19 9 2 Athene onbew. 34 24 0 Barcelona 1. bew. 30 20 0 Berlijn zw. bew. 27 16 0 Bordeaux zw. bew. 23 lb 0.3 Brussel zw. bew. 23 14 9 Fi ankfort h. bew. 28 13 0 Genève onbew. 26 12 0.3 Helsinki zw. bew. 24 16 0.3 Innsbruck zw. bew. 26 12 14 Kopenhagen regenbui 25 16 0 Lissabon onbew. 22 17 0 Londen zw. bew. 21 13 3 Luxemburg onbew. 37 25 O Malaga onbew. 29 12 0 Majorca h. bew. 28 19 0 Miinchen onbew. 27 10 0 Nice zw. bew. 28 20 0 Oslo regenbui 20 15 3 Parijs 1. bew. 23 13 1 Rome onbew. 30 20 O Split onbew. 34 22 0 Stockholm 1. bew. 24 14 0 Wenen onbew. 30 17 0 Zürich mist 23 13 0.6 Locarno zw. bew. 26 18 0.1 Casablanca zw. bew. 32 17 O Tel Aviv onbew. — 21 0 Tunis onbew. 33 18 0
"het weer overal". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
DEN HAAG, 6 aug. — Het is van het allergrootste belang dat de volksrepubliek China — qua inwonertal de grootste mogendheid ter wereld — niet alleen wordt erkend als de rechtmatige vertegenwoordigster van China in de Verenigde Naties, maar dat zij de haar toekomende plaats ook werkelijk inneemt. Dit zegt het Nederlands instituut voor vredesvraagstukken in Den Haag in een verklaring naar aanleiding van de mededeling van Buitenlandse zaken, dat het de kwestie van het Nederlands stemgedrag in de komende zitting van de Verenigde Naties nog in studie heeft. Als China niet meedoet aan het werk van de volkerenorganisatie, kunnen volgens het instituut geen duurzame regelingen tot stand komen om de onveiligheid en de spanning in de wereld te verminderen. Het beveelt daarom aan dat Nederland op de algemene vergadering in september, in tegenstelling tot de afgelopen twintig jaar, steun verleent aan de resoluties die voorstellen de volksrepubliek China te laten vertegenwoordigen in plaats van Taiwan. (ANP)
"Instituut pleit voor China in VN". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
DEN HAAG. 6 aug. — De regering overweegt binnenkort een bijdrage in geld of goederen te geven aan de Oostpakistaanse vluchtelingen. Premier Biesheuvel heeft dit gisteren meegedeeld in antwoord op schriftelijke vragen van het Kamerlid A. G. van der Spek (PSP). De humanitaire hulpverlening moet doorgaan, vindt de heer Biesheuvel. De omvang van de hulp is nog niet vastgesteld. (ANP)
"Weer hulp aan Pakistaanse vluchtelingen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Aan de familie Flatow zal het niet liggen als dochter Stephanie nog niet alom bekend mocht zijn. De achttienjarige Rotterdamse doet het laatste jaar bijna niet anders dan haar schoonheid meten met die van andere nationale en internationale missen, metingen die veelal in het nadeel van die andere missen uitvallen. Bijna niet anders, want Stephanie Flatow is ook doende een andere voorsprong die zij op de gemiddelde miss heeft te vergroten. Dat doet zij op de middelbare meisjesschool. Vorig jaar werd zij tweede bij de Miss-Holland verkiezingen en onlangs werd zij „buiten mededinging" winnares van de dito wedstrijd onder Italiaanse joffers. Vader Flatow kan dank zij fotograaf Vincent Mentzel, die dochter Flatow in de ouderlijke tuin fotografeerde, een nieuwe bladzij in het plakboek vullen.
"MMS-miss: triomf op triomf". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Door onze correspondent NIJMEGEN, 6 aug. — De achttienjarige R. A. uit Bergharen heeft bekend de afgelopen weken vier boerderijen in de omgeving van Wijchen in brand te hebben gestoken. De totale schade bij deze branden bedraagt tussen de tweehonderdduizend en driehonderdduizend gulden. De branden ontstonden steeds op een woensdag- of zondagavond. Al spoedig werd duidelijk dat de branden, die in toenemende mate de angst van de bevolking opwekten, het werk moesten zijn van een pyromaan. Een opsporingsteam van de rijkspolitie in het district Nijmegen begon zondagavond met een intensief onderzoek. Mede door vele tips uit de bevolking viel de verdenking op A., die na langdurig verhoor bekende de vier branden te hebben aangestoken. Een vijfde brand in dezelfde periode is vermoedelijk door toevallige omstandigheden ontstaan. De jongeman was bij elke brand die hij had aangestoken, steeds een van de eersten die ijverig meehielp met het blussingswerk.
"Jongeman bekent brandstichting in vier boerderijen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Door een onzer redacteuren DEN HAAG, 6 augustus — De toenemende populariteit van de anticonceptiepil heeft tot nu toe weinig invloed gehad op het aantal abortussen. Wel is het aantal geboorten duidelijk gedaald. Dit wordt opgemerkt in een publikat.ie van de Stichting Medische registratie in het Tijdschrift voor de geneeskunde. De gegevens zijn afkomstig uit ziekenhuizen die bij de stichting zijn aangesloten en van het CBS. Indien het gebruik van de pil. een grote daling van het aantal gevallen van abortus, met name criminele abortus, zou hebben veroorzaakt zou er reden zijn te veronderstellen dat ook het aantal onwettig geborenen sterk zou zijn gedaald. Dit aantal blijkt, gemeten per 1000 geborenen, aanzienlijk toe te nemen (van 17,4 promille in 1964 naar 21,8 promille in 1969). Het feit dat zich de laatste jaren wellicht een stijging van de abortus op medische indicatie heeft voorgedaan (zij het vóór 1970) is in de gegevens niet verwerkt: de beschikbare informatie hierover is maar beperkt. In 1969 werden totaal slechts 401 gevallen van abortus provocatus geregistreerd.
"Pil weinig invloed op aantal abortussen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
HAARLEM, 6 aug. — De uitbreidingen van het radio- en televisiebedrijf zullen in het streekplangebied Gooi- en Vechtstreek beperkt dienen te blijven t ot de tèrreinen die daarvoor nu beschikbaar zijn, met name in het zg. Omroepkwartier te Hilversum. Eventueie verdere groei van het bedrijf zal elders moeten gebeuren, zo mogelijk in Zuid-Flevoland. Tot deze conclusie komen Gedeputeerde Staten van NoordHolland in hun vandaag verschenen partiële herziening van het streekplan voor 1972. Het ontwerp zal na 22 augustus ter inzage liggen. De sterke groei van het verkeer in het algemeen en dat ten behoeve van radio en televisie in het bijzonder, zal een nieuwe invalsweg vereisen in het noordelijk deel van Hilversum, waardoor de oude verbinding Bussum-Hilversum als zodanig kan vervallen, aldus GS. Zij blijven ernaar streven het overgebleven natuurschoon in het Gooi zoveel mogelijk te bewaren. (ANP)
"Radio en tv voor verdere groei naar de polder". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
Weersverwachting voor vakantiegebieden in Europa, tot zaterdagavond: • Engeland: Buien,afgewisseld met zonnige periodes. Maximumtemperaturen van 15 graden in het noortot 19 graden in het zuiden. V Belgische en Nederlandse kust: wisselend bewolkt, enkele buien, 20—24 graden. • Denemarken en Zuid-Zweden: helder tot bewolkt, enkele buien, 19—22 graden. • Zwitserland: zonnig tot bewolkt met enkele onweersbuien, tot 25 graden. • Zuid-Frankrijk: bewolkt met opklaringen, enkele buien, 30 graden. • Spaanse kust: overwegend zonnig, in het noorden meer bewolkt en kleine kans op buien, 30 graden. • Portugese kust: wisselend bewolkt, enkele buien, 24 graden • Noord-ltalië: overwegend zonnig, neiging tot warmteonweer, drukkend, 30 graden. Nog onbestendig Een gebied van lage druk met centrum boven Schotlanf verplaatst zich In het komende etmaal langzaam in de richting van Noorwegen. Dit systeem blijft voorlopig van invloed op het weer in ons land. dat dan ook een onbestendig karakter behoudt. Ook elders in Europa is het weer vrij normaal. Temperaturen van 35 graden langs de Middellandse zee, fris maar zonnig weer in Zweden, een onweersbui in de Alpen en regenachtig m Ierland. Overigens kan op de nadering van een rug van hoge druk het weer in Ierland nu eindelijk geleidelijk wat beter worden. , i I
• Dalmatische kust: Op de meeste plaatsen zonnig en droog, 30 graden. • Zwarte-Zeekust: zonnig en droog, 30 graden. • Oostenrijk: zonnig tot bewolkt, met plaatselijk buien, 25 graden, vorstgrens 3.500 m. • West-Duitsland: Sauerland en Eifel: wisselend bewolkt met opklaringen, afnemende buiigheid, 22—26 graden; Hunsrück, Taunus en Westerwoud: wisselend bewolkt met flinke opklaringen, plaatselijk buitjes, 23—27 graden; Zwarte Woud: bewolkt tot helder, bijna overal droog, 29 graden; Alpen: zonnig tot bewolkt, plaatselijk buien, 25 graden, vorstgrens 3.500 m.; Beierse Woud: helder tot bewolkt, enkele buien, 22—26 graden; Harz: wisselend bewolkt, enkele lichte buien, 24 graden; Noordzeekust: wisselend bewolkt met opkiaringen er* enkele buien, 19—23 graden; Oostzeekust: bewolkt tot helder, enkele buien, 23 graden. Zaterdag zon op: 05.10 zon onder: 20.21 maan op: 20.36 maan onder: 05.47.
"Het weer in Europa". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
UTRECHT, 6 aug. — In een telegram aan de ministerraad heeft de stichting Vrije recreatie gisteren opnieuw aangedrongen op vrij kamperen bij de boer. De stichting haakt hiermee in op de aankondiging in de regeringsverklaring dat het kabinetBiesheuvel zich voortdurend wil herbezinnen op de bestaande regels, voorzieningen, verhoudingen en instellingen. (ANP) — Man door bliksem getroffen. De bloembollenkweker A. M. Geerlings (46) uit De Zilk is gisteren door de bliksem getroffen en op slag gedood.
"Nieuw verzoek om vrij kamperen bij de boer". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003
DEN HAAG, 6 aug. — De Tweede-Kamerleden Stemerdink en Wieldraayer (PvdA) hebben minister De Koster van defensie schriftelijk gevraagd op korte termijn te bewerkstelligen dat de krijgstuchtelijke straf die aan de militaire medewerker van Het Vrije Volk wegens een artikel in die krant is opgelegd, teniet wordt gedaan. Zij willen verder dat dergelijk optreden in de toekomst wordt voorkomen. Ook mejuffrouw mr. Goudsmit en het Kamerlid Visser (D'66) hebben minister De Koster, en minister Van Agt van justitie, gevraagd of deze het in overeenstemming met de drukpersvrijheid achten dat iemand die in verband met een door hem geschreven krantenartikel niet door de rechter strafrechtelijk is veroordeeld, wel een militaire straf krijgt. De militaire medewerker, die in HVV schrijft onder de naam Democritus, gaat tegen zijn straf (drie dagen streng arrest) in beklag. In het artikel zou hij zich beledigend hebben uitgelaten over prins Bernhard, die hij o.a. „ene Van Lippe-Biesterfeld" noemde in een commentaar on de opmerkingen van de prins (Inspecteur-generaal) over de hoogte van de soldij. (ANP)
"Kamerleden: straf medewerker HVV teniet doen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/08/06 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031723:mpeg21:p003