tAfo guiap cfatet ii tM&un'ii\do«am.954A8&fé
Provinciale Drentsche en Asser courant
- 16-02-1929
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- Provinciale Drentsche en Asser courant
- Datum
- 16-02-1929
- Editie
- Dag
- Uitgever
- van Gorcum
- Plaats van uitgave
- Assen
- PPN
- 398540756
- Verschijningsperiode
- 1851-1962
- Periode gedigitaliseerd
- 2 juli 1870-30 december 1950
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Drents Archief
- Nummer
- 40
- Jaargang
- 106
- Toegevoegd in Delpher
- 13-04-2016
Wybert
SPORTNIEUWS. DE ELFSTEDENTOCHT.
Overal mogen do banen voor het schaatsenrijdend publiek reeds lang geopend zijn in Friesland zegt men dat het eerst goed wintert, wanneer het ijsdek der kanalen, er zoo dik is dat men zich zonder gevaar overal op de Friesche ijzers heen kan begeven. En de rechte ijsvrfugd stijgt er pa« ten top, wanneer de Friesche elfstedentocht een rit van ongeveer 200 K.M., ondernomen kan worden. Wanneer de eerste elfstedentocht op de schaats is gehouden is niet bekend, maar reeds vele jaren geleden werd er van gesproken. Ook dit jaar, deze week, is de elfsteder , tocht in Friesland weer gehouden. Er bestond wel liefhebberij voor Niet minder dar 350 deelnemers gaven zich voor de reis oii en 155 hebben daarvan den geheelen Frie ischen elfstedentocht volbracht. Tot de deelnemers behoorden ook Mr Lind uit Emmcn en de Asser tandarts II J Ródermond, welke laatste, ons, op ons ver /.ook, omtrent zijn bevindingen gedur*»nd« den tocht ongedaan, het volgende relaas ten hand stelde: » Jarenlang reeds had ik er naar verlangd 'den elfstedentocht eens mee te maken er ■toen dan ook vorige week het hakende berichtje weer in den krant opdook, dat dez^ beroemde tocht weer gehouden zou worden was reeds den zelfden avond m'n aangifte op de post. Angstvallig werden nu de vol(Igende dagen weerberichten en barometer gecontroleerd, maar toen geheel tegen d>traditie, de vorst maar aanhield m»akie ik ■ ïtt'n preparatieven. Een paar Friesche door loopers, de meest geschikte tochtschaatsen werden aangeschaft en met behulp van eer paar koperen platen aan een paar hooge schoenen gespijkerd, om onderweg geen lart Van knellende handen te hebben; de roszak werd voorzien van de meest noodiee •materialen voor eventueele reparaties aan schaatsen, verwondingen era. en Maandas i avond trokken we vol goeden moed naa' Leeuwarden, echter niet. dan nadat m'n vrouw mij m'n verantwoordelijkheid als va der van wat zij noemde twee bloedjes va" kinderen onder 't oog had gebracht en mi' had doen beloven er geen parforce rit van te maken. | De eerste ontgoocheling volgde al in den trein, toen iemand die zich voorstelde als oud-hardrijder, bij ;.et zien van m'n schaatsen minachtend zei, dat dat nu de slechtste waren die ik ervoor had kunnen meeneanen. Deze demper was echter niet voldoende om m n enthousiasme te dooven en nadai ik in do Klanderij m n lint en deelnemers kaart in ontvangst was gaan nemen, spoed den we ons tegen elven naar ons hotel om nog zooveel mogelijk van de nachtrust te genieten. Toevallig was ik echter den eenigstcn deelnemer aan den tocht, die hier logeerde, en do angst, niet op tijd gewekt te zullen worden, maakte dat ik om half 3 al weer wakker was. Deze vrees bleek echter ongegrond te zijn, want prompt half t, der afgesproken tijd, werd ik geklopt en uit het geweldige ontbijt dat de hotellier voor m'; bad klaargezet, (in het holst van den nach' was hij nog aan het bakkon van de noodigv spiegeleieren geslagen), bleek mij al spoe dig dat hij als echte Fries, al haast evei enthousiast was als z'n gast Na dit alle eer te hebben bewezen, gingen we op weg naar de Klanderij. waar om half 5 de reünie zon zijn. Van alle kanten kwamen de deelnemers opdagen, diep in hunne jaskragen ge doken, want de thermometer stond op —1F C. en er woei ecu stevige Ocstenbries. Wa' Wat bezielde toch die menschen, die van heinde en ver gekomen waren, doktoren advocaten, zakenmenschen die met moeite een dag hadden vrij gemT .akt, uitge-broker waren uit hun warme huizen on kantorer om zich hier bloot te gaan stellen ai: 1 weersomstandigheden die men eerder in de
Poolstreken zou verwachten. Wat toch wade aantrekkingskracht van dien elfstedentocht, waar men toch dichter bij huis gelegenheid te over had om onder veel gunstiger omstandigheden gezellige tochten te ma ken. Was het de zucht naar avontuur o: roem, was het 't verlangen om voor kinderen en verder nageslacht een tastbaar be wijs tö verkrijgen, van wat men eens op de chaats had gepresteerd of was het de drang van een gezond lichaam, dat er naar haak: een tocht door ieder als bijzonder zwaar beschouwd en die goed voorbereid en gicon troleerd is, te trachten te volbrengen ? Hoe het ook zij, do roepstem van de commissie had een dikke 300 deelnemers hier verzameld en al spoedig bleek me dat hieronder vele sportbroeders uit vroeger jaren zich bevonden, dio den lust niet hadden kunnen weerstaan den tocht mee te maken. Bij een groep van 5, die zich meester hadden weten to maken van den stok van een lantaarnopsteker, sloot ik mij aan en om kwart n<> 5 gingen we naar de startplaats, die met z'n door elkaar krioelende menschenme nigte in allerlei sportcostuums .in het licht van do walmende fakkels een fantastischi indruk maakte. Om 5 u. 20 ging het scho' voor het vjrtrek van do wedstrijdrijders en oven later stelden wij ons op aan den stok en streken spoedig tusschen do schepen door de duisternis tegemoet Nu eerst bleek ho vinnig koud 't was en ik merkte al ras da' de 4 lagen wol die ik aan elkander aan ha'! lang niet voldoende bescherming boden. D„ j scherpe O.-wind blies er finaal doorheen zoodat ik al spoedig 'n gevoel had dat m'n lichaam even koud was als m'n gezicht. To' overmaat van ramp werd m'n handschoen, die ik even op 't ijs legdo om iets aan eer •schaats to veranderen, door een windvlaag weggeblazen en was in de duisternis niet terug to vindon. Na een eindje rijden begon de morgen aan te breken, en we zouden als een der eersten aan de controle te Dok kum zijn aangekomen, ware het niet dat de medicus uit ons troepje een deelneemster du in een schaats was gevallen en met bloedend been aan den kant zat, een verband had moeten leggen, 'waardoor een massa tochtgenooten ons voorbij gingen. Wat 'n strop dat was bleek eerst in Dokkum, waar we aan 't eind van do file een twintig mi nuten in de kou moesten staan wachten alvorens do eenigo controleur dio hier «as onzen kaart had afgeteekend. Hier bleek a spoedig dat vele deelnemers last hadden van de kou en bij de kachel allerhande lichaamideclen stonden te ontdooien, terwijl ik me intdeed van m'n ijsbaard die zich door di adem op m'n bivakmuts had gevormd en toi op m'n borst afhing. Intusschen waren de eerste wedstrijdrij ders ons oen kwartier voor Dokkum op dei' terugweg in groote snelheid gepasseard voortdurend roepende: „Op zij, op zij," want Ie baan was hier maar smal. Aan den te rugweg van Dokkum naar Leeuwarden, als mede van den verderen tocht naar Harlin?en langs een omweg van Menaldum bt-waren we niets dan de aangenaamste herin neringen. De zon was intusschen opgegaan waardoor de ergste kou verdween en 't schilderachtig Friesche landischap met z'n vele molens, oude kerkjes en gebouwen in -en prachtig licht werden gezet. Toen ecli ter moesten we van Harlingen weer het Innd : n naar Bolsward en deze afstand die schuin f egen den wind in ging, heeft heel wat deel nemers den genadestoot toegebracht . Bi. aankomst aan den controlepost te Boteward, lag do zijkamer vol deelnemers ot hun rug op den grond, to bekomen van d* vermoeienissen, terwijl de onderen in de "•elagkamer ontdaan van schaatsen en schenen met hunne b n enen in de hoogte op ta f els en bujart trachtten er weer wat gevoel ; n te krijgen. Een slanken blonden jonge'ing die we 's morgens zonder hoofdbedekking hadden zien vertrekken, troffen wcMer weer aan met een oor plat tegen he' hoofd, 't andere cr loodrecht af. Do diaeno *e, bevroren oor, was niet moeilijk on wij selijk besloot hij den tocht hier maar te be «indigen. Daar 3 van ons groepje ook las' van kramp kregen, besloten we hier eon 3 kwartier te wachten alsvorens don tocht naar Stavoren voort te zetten. Op dezen afstand was echter het ijs zoo schitterend er hadden wo zoo'n heerlijk windje in der rug, dat wo -veel frisscher in Stavoren aankwamen dan wo uit Bolsward vertrokker waren, zoodat ik zonder gewetenswroeging aan m'n vrouw kon telefoneeren, dat ik nog ',oo frisch was als een hoentje. Daar wo nu echter 't zware traject Sta voren—Sloten voor den boeg hadden, hielden we hier een uur rust en versterkten te vens den inwendigen mensch. Om kwart voor 4 vertrokken we weer voor de toch' over de meeren, want daar het ouwe traj^c' -foor Gaasherland onder 't zand lag en niei berijdbaar was, moest over Morra, Fluesen er Heegermeor gereden worden om ten slot 'e aan het Slotermeer na n r Sloten terug te rijden, een omweg van 15 K M. Aanvanke 'ijk ging alles goed. Ik reed voorop en me' ''almen rogelmatigen slag reden we de mee ren over, tot ik halfweg 't Heegermeer zno koud werd, dat ik ijlings de achterhoedi moest opzoeken. Intusschen was de zon alleen roode vuurbal tot op den horizon ge ronken en verlichtte den uitgestrekten ijs vlakte met een zacht rooden gloed, een aanblik om nooit te vergeten. Al verder 'rekken we in den eenzaamheid van 't groo 'e meer en als de slag wat dreigde to verslappen dan klonken er aanmoedigende kre*on Van „vooruit jongens." „Ccme on tbcrew'' on dan werden de tandon op elkaar gezet, de ruggen gekromd on koppig weer op "etornd tegen den straffen bries. Echter ' 'is werd slechter, hom ijs waar men telken.' ■"ooi-hoen zikte, waardoor heel wat buite 'ingon werden gemaakt, do zon daalde onder de kim on daarmee evenredig daalde onze stemming, want hoe wo ook zo chten _
we konden meer, dit was je minste acrobatiek op onkels, die vermoeid t.oor den langon *scht, bi. een kleine oneffenheid toch reeds ewikton Onze 46-jarig© tochtgenoot wa9 ten slotte zoo moe, dat hij niet meer op kou staan. Hi.i werd dan door ens opgetild aan den stok go. et en verder ging 't weer, tot de volgende valpartij plaats had. Als de commissie, dio op dat oogenblik aan het feesten was in de Harmonie, eens had kunnon vermoeden, wat *n verwenschingen er op dit traject aan hun adref werden geuit De meeste deelnemers warer vïrontwanrdigd en vonden het onverantwoordel"k dit traject in het donker te later rijden. Zij waren van oordeel, dat, waar d' 'ocht toch al 30 K M. langer was dan an ders, Sneek het eindpunt had behooren te rijn. Aan de voorwaarde de 11 steden aa" ^•o doen was dan immers ook vo'doen. E' viel achteraf voor deze meening veel te zegden, want van gevaar ontbloot was dit laatste stuk zeker niet Men vertelde mij ten minste in Leeuwarden dat een der deelne mers, die al'e^n den overtocht had gewaagt* ^a een val bewusteloos was blijven liegen T oeval'\ werd hli sooedig door een volgende ontdekt, en dit werd z'n redding, wan 1 Mi een temperatuur van —18 behoeft mer niet lan? op het ijs te ligvon om te bevrie zen. Had er oo dit traject dan ook een kroe^ of stationnetje ain den vaart gestaan, zeev zeker hadden velon in 't gezicht van den haven, den tocht nog opgegeven Dat de humor den mensch zelfs in de meest benard»' omstandigheden niet iu den steek laat, bleek toen een onzer met een hartigen vloek wanhopig uitriep : „Komt er dan nooit beter ijs.' waarop een ander mconiek opmerkte: „bestel een ijsco." Maar aan alle ellende komt een eind en toen we na een brug gepasseerd te zijn rechts afsloegen, zagen we daar plotseling de lichten van Leeuwarden als het beloofde land voor ons liggen. Nog een zwaat uurtje volgde waarin de verlichte stad aK een foto-weergave maar niet dichterbij ^cliecn te komen, maar eindelijk hadden we dan toch de stadsgrachten onder onz.' schaatsen. Hier reden we Jan Zeegers, d' bekende lange afstandkampioen achterop die zich op dit traject beter op z'n voetei dan op z'n schaatsen vertrouwd had gevoeld en daarom heele afstanden to voet over het ijs had afgelegd. Ook hij was van meonine nog nimmer een dergelijke prestatie te heb ben geleverd. Aan het eindpunt, het wa? intusschen kwart voor twaalf, stonden nog een vijftig menschen ons op te wachten Hupvaardige handen trekken ons op der wal, legden ons op handwagens en zoo werden we de Klanderij weer binnengereden De tocht was volbracht en niet zonder ontroering feleciteerden we elkaar, niet weinig 'rotsrh, dat we ten slotte met onze heelt* roep aangekomen waren. Bij den warmen '-opiioi on^er het Re^ot v»n een groc en eeri "broodje, was al spoedig het ergste leed verbeten en gingen we n»g even naar de Harmonie om het feit te vieren dat een onzer, de beer Huizinga Bruins, het bekende lid van Ned. elftalcommissie, den tocht voor den derden maal had volbracht en da' mee de gouden medaille had verdiend. Hij zal het me niet euvel duiden dat ik hier z'.'i naam aan de openbaarheid prijsgeef, 'k vond het nergens in de kranten vermeld an hst feit is te merkwaardig om het niet aven te memoree ren. Het schijnt dat nog 2 deelnemers alle 8 'echten hebben volbracht; jammer genoeg zijn hunne namen mij niet bekend. Oorspronkelijk was dit schrijven bedoeld als ©en dagboek ter blijvende herinnering *an dezen tocht. Het leek me echter wei '•ardig ook eens van een deelnemer een verslag aan den tocht to publiceercn, waar de verslagen in de kranten veelal afkomstig zijn van correspondenten, dio in hun auto van controlepost tot controlepost tuffen en daar onder het genot van een wanne drank 'm een sigaartje zoo hier en daar eens wat ^vangen van de deelnemers. Ik hoop niet dat ik door dit verslag aspirant deelnemers voor een volgenden tocht heb afgeschrikt, want volgens den heer Huizlnga Bruins was deze laatste verreweg de zwaarste, wat lok wel geïllustreerd wordt door het groote aantal uitvallers en het feit dat dit de eerste keer is dat geen enkele dame den tocht volbracht De zwaarste in de eerste plaats door de abnormale weersomstandigheden, in de 2e i'aats doordat hij r>l.m. 30 K M. langer was en in de derde plaats door het abnormaal slechte traject Sneek—Leeuwarden. Nu zal men in dit lango traject altijd slechte stukken aantreffen, maar waarschijnlijk nooit weer zooals dit, terwijl het dan nog een groot verschil maakt of men het bij dag of bij nacht over moet Ik aarzel dan ook niet onu de elf stedentocht bij eenigszins normal» omstandigheden een krachttocht te noemen die door iemand met een gezond lichaam, oen stevige slag en vooral een flinke dosis energie, zonder bezwaar is af te leggen. Ditmaal heb ik echter na afloop vrijwel geen deelnemers ontmoet, die niet uit den grond van z'n hart zei, dat is éénmaal en nóóit weer. Ik sprak lieden die op roei, athletiek en voetbalgebied do grootste triomfen hadden gevierd, maar die spontaan zeiden, dit eenvoudige zilveren kruis is mij honderdmaal meer waard dan al m'n kamplocnsmedailles. Terwijl ik dit zit to schrijven bij den warmen kachel is 'n groot deel van het leed al weer vervaagd en betrap ik er mezelf op den wensch te koesteren een volgende keer toch nog eens weer in te schrijven. Slechter dan deze keer kan het niet. Blijft slechts de verwondering hoo een menischenlichaam dit alles kan verdragen zonder zelfs maar een lichte verkoudheid op 'e loo'ien.
Advertentie
Te konp gevraagd: Te koop gevraagd: Een BOERDERIJTJE, groot pl.m. 2 & 5 H.A.. of 2 a 5 H.A. Heidegrond, geschikt voor ontginning. Adres: A. Luteijn. Sleenerweg, Schoonoord, Drenthe. Te huur Te huur: Of te koop, een zoo goed al s nieuwe BOERENBEHUIZTNGE, staande aan den weg Ees— Bor"er, in nabijheid van het nieuwe kanaal. A?nv. 1 Mei. 1929. De helft der koopsom kan beleend worden. Te bevragen bij W. Beuling, Ees. HIP ZEN Ta kooT Te koop: Een florissante BANKETBAKKERIJ op eerste stand in vooruitgaande stad in het N. des lands Ook wel te huur met recht van koop. Brieven onder no 5751 Bureau Ass Crt. Te koop: Te Assen, een nieuw gebouwd BURGERWOONHUIS, onmiddellijk bij het Ass. Bosch, modern en solied gebouwd met bloem- en moestuin, van alle gemakken voorzien. Te bevragen H. de Kruyff. Broeklann 7, Assen. Te koop: Wegens sterfgeval, o? van oi'ds bekend Hotel De Poort. Ta bsvra^en bij de eigenaresse, Wed. G. Muntinga, Ter Apel. To koon: Een HUIS met schuur en 52 Are groen., en bouwland, en een 5-jarife gitzwarte RIJTN. J. Snoeijing, Stationstraat, Valthe. Diversen LTCHT'NG 1929. Iemand, ingedeeld zijnde bij het 5de Regim. Bereden Veld-Artillerie, Garnirosn Amersfoort, opkomst 2de rltusschen 1—10 Oct, wil gaarne ruilen niet iemand, ingedeeld bij l-etze'fde wapen en Regiment, le P'oeg, dat moet opkomen tusschen 1—10 April. Brieven liefst zoo sooedig mogeliik onder no. 979 Bureau Mepp. Nieuwsblad. GEI.D vckrijghaar van af f50.—. Ambtenaren e.d. nok zonder bo-g. Geen verzekering. Geen spaarkas. Tevens verstrekkinig van hypotheken. °rinsen gracht 22. Meppol. Gsvraagd: Iemand wet landerijen zonder hypotheek, vrsagt van paiticülier ter leen f 400 tegen een jaarlijksche rente van 0 pee. Ook wel genegen op een jaarlijks-he aflossing van f 100 of meer. Brieven onder no. 5773 Bureau Asser Crt. Gelijk a's voor 2 jaren geleden, reven wij ook dit seizoen bij aankoop van 50 K.G. Ochtendvoeder „de Leghorn" a f8.90, een VOEDERBAK cadeau. Bekend vötm ii Drenthe. Thijs in de Assen.
Advertentie
Biedt zieh aan: Een FLINKE KRUIDENIERSBEDIENDE of Reiziger, geheel met het kruideniersvak bekend V. e. g. v. Brieven onder no. 5738 Bureau Asser Courant . Biedt zifli aan: Een nette BAKKEPSLEERIJNG. ruim 3 jaar werkzaam geweest fl'efst int ) Brieven onder no. 5756 Bureau Asser Crt. Bi°d»: zich aan: APOTH-ASSISTENTE, 4-j. praktijk, zoekt werkkring al s zoodinig in Drenthe Groningen of Overijssel, in stad of bij Dok f er. Ook genegen, waar meid aanwezitr, als hulp in huish., a's gezelsc'i-T) Pn bii kinderen. Br. onder no. 5770 Bureau Ass Crt. Te koop: Te koon: Een pereeel BOSCH. RFRTfEN- en EIKEN SCHTf^ HOUT. ter grootte van ru'm 1H H.A., belegen aan tram en harde weg. Te h°vr*"-en bij W. Roodenboog of H. Heuving, te Amen, gem. Rolde. Tt koop; BREIMACHINE WI KUNA, zoo goed als nieuw, voor f 1 r 0 of n."der overeen te komen. O-k ruilen voor kippen. Alteveerstr. 30, Hoogeveen (Dr.X T e koop: ROGGEBOSSTROO, (binnenstroo). Bij G. Anninga, te Oosterhesselen. H.H. KIPPENHOUDERS ! Te koop: Hoenderhokken, standaard model. Broedmachines, Kunstmoeders. Dagkuikens en alle voorkomende benoodigdheden, tegen scherp concurreerende prijzen. Aanbevelend: W. Pries. Hoenderteelt, Ruinen. Te koop: 2C0 H.L. soortechte EERSTELING POOTAARDAPPELS. Bij Hm. v. Rein, Gasteren
Advertentie
Te koop: Zes BEEKEN, geboren 28 Oet. 1928, grootmoeder bekr. met de 2e prijs op de Haagsche Tentoonstelling. Bij J. G. ten Wolde, De Wijk. Te koop: VLEESCHSNIIMACHINE en snelweger. Ook afzonderlijk. In prima ?taa*. Desgewenscht gemakkelijk te betalen. Brieven onder no. 977, Bureau Meppeler Nieuwsblad. Te koop: Door omstandigheden, een in prima staat verkeerende LINTZAAGMACHINE (Kirchner) met verstelbaar zaagvlak, wieldiameter 80 c.M En een electromotor 2 PK. Alles zoo goed als nieuw Te bevragen bij J. S. Brouwer, Singelstraat 9, Assen. Telef. 115. Tonke s Goedkoopste Rijwielzaak, Alleen Rolderstr. 63. Te koop: Door het groote succes van het vorige jaar aangemoedigd, h-bben we wederom groote ro tracten afgesloten aan verschillende fabrieken. We hebben in voorraad 17 merken in alle mo. dillen. Priizen vanaf f32 tot f78. Laat U n'et wijsmaken dat U bij een ander even goedkoop kunt <>r ze'fs nog go^dkooper, dat bestaat eenvoudig niet. Door onze groote em-et ;en contante ïnkoopen at« de fabrieken, kunnen we de prrjzan viterst l&ag steUen. Komt onze uit"« 1 -re-'d9 voorraed bezien. Ook in Binden en Onderdeden ziii W3 f-h-rp concurr^erend No*** 185 Ca'b'dlrmpen, Solarmodel, v. opru'mi~g f3.?5 per stuk, zwaar soo~t. A'les wat bii ons verkocht w'rdt, wordt grondig gegaranH ee*d. Moffe'en. nikkelen, repar-eren van rijwielen en motoren, O'ie, Banden. Benzine. Altijd geopend To-kes' Goedkoopste RHwiel^a-k, Rolderstraat G3. Let op dit adres. Te koop gevraagd Hreren Landbouwers. Te koop gevraagd: Goed bev'eeschde SLACHTP AARDEN, tegen de hoogste waarde. David Magnus, Paardenvleeschhouwerij, P.olderstrsat 54, Assen. Te koop gevraagd: Een net onderhouden antiek wortelnoten KABINET, met gebogen laden. Br. fr. met naaste prijs onder no5774 Bureau Asser Crt. BOERDERIJEN Te kooo: Te koop: Een BOERDERIJTJE, met 5 H.A. groen- en bouwland, gelegen aan de Drentsche Hoofdvaart, nabij de Venesluis, gem. Owingeloo. Aanvaarding huis 1 Mei 192'J en het land na 't ontbl. vrucht 1929. Te bevragen bij lik. Hatzman C 117a, HijkersmiJde.
DRENTSCHE VRAAGBAAK
DRENTSCHE VRAAGBAAK Advprtentiën voor deze rubriek worden opgenomen in de PROV. 1)K. en ASSER COURANT, MEPPEUfiR NIEUWSBl.AI), DE ZUtb-OOSTER en in het COEVORDEK NIEUWSBLAD, welke bladen een gezamenlijke oplage heben door medelezing komen in meer dan 45000 gezinnen, ben van meer dan 26.000 exemplaren, vrü voor onderzoek, Prijs der advertenfiën: voor de 3 Nowdelijke Provinciën tot 100 letters slechts r>0 cent, daarbuiten t' 1.—. Handelsadvertentiën resp. I 1.25—f 1.50. Elke 10 letters meer resp. 5, 10, 12'/2 of 15 ct. hooger. 1 Bewijsnummer 10 cent.
Advertentie
PKKSONKhL Gevraagd: Gevraagd: Voor direct, een flink net DIENSTMEISJE, in klein gezin, groote wasob bpitensbuis. te™en goed loon. Mevr. Gondsmit. Viaductstraat 7, Groiningen Gevraagd: In het Rusthuis voor Ouden van dagen, der Ger. Kerken, te 's Gravenhage, twee nettp MEISJES. F/wn bii gebleken bekwaamheid f SF. & f *0. per mnd. Adres Sriienerstraat 54. Gevraagd : Tegen 1 Mei, een fl : "ke BURGER DIFNSTBODE, zolfstard'g kunnende werken, liefst niet bereden 20 jaar. Vriizinn'ge godsdienst, in ce^in zonder kl^ino kinderen. Brieven onder no. 5765 Bureau Asser Crt. Gevaagd: Een 1ste of 2de MOn T STE. m-t de vérkoop bekend. G. G. of Ferv. G. Brie^n onder no. 57G9, Bureau Asser Crt. Gevraagd: On een Boerden; mpt 1 April, een inwonende KNFCHT van ongev. 90 iaar. d'"e h°st V«n melken, ploegen en zaaien Beschaafd en goed ontwikke'd om in bet gezin te kunnen worden ono-enomen en daa^on hon<*p prijs stelt. J. Bergsma, Peelo, Assen. Gevraagd: Te een 1 Me!, een SMIDSKNECHT, die ook chauffeuren kan of geneden is te leei'en. M. de Vries. Wapserveen. Gïvraao-d: Voor "direct, flink net DIENSTMEISJE. J. S. Brouwer, Singelstraat 9, Assen. Biedt zich aai: Biedt zich aan: Een nette SLAGERSLEERLING, 3Ms jaar bij het vak geweest (intern). Brieven onder no. 5755 Bureau Asser Courant.