DEN HAAG, 15 December '38. Er komt nu waarlijk „schot" in de afdoening der begrootings-malerie! Heden verscheen de laatste belangrijke rekening, n.1. die voor Sociale Zaken, welke nog op afdoening wachtte, ter tafel. Wel rest nog het budget voor het departement /an Koloniën, doch dat is de vermaarde Indische begrooting niet en pleegt niet zooveel tijd te vorderen. In de morgen-uren heeft men vandaag o.a. de werkloosheidssubsidiefonds-begrooting afgehandeld, en doordat er immers allerlei nieuwe financieele plannen bij de Regeering in den maak zijn, maakte men het slechts kort, in afwachting van wat komen gaat. De beraadslagingen over het restantje-begrooting van Economische Zaken (betreffende de afdeelingen „Visscherij" en „Pluimveehouderij) hadden niet heel veel meer om het lijf, niet zoozeer vanwege hetgeen de leden opmerkten, maar wel door het ministerieele antwoord, dat zich goeddeels „in de ruimte" hield. Alleen wees Z.Exc. sr wel op, dat de moeilijkheden in het visscherij-bedrijf zooveel mogelijk door het bedrijf-zelf moeten worden weggenomen, wijl de Regeering alles doet om den export te bevorderen. Bij de andere afdeeling ontwikkelden de heeren Droessen (R.K.), Smeenk (A.R.) Ebels (V.D.), Dieters (N.S.B.) en Ruiter (RK.) bezwaren tegen de teeltregelingen. Minister Steenberghe zei, dat het moet gaan in de richting van vrijheid, maar juist daarom kunnen de beperkingen z.i. thans nc7 niet worden gemist. Zoowel de Economische- als de Landb. crisisfondsbegrooting werd z.h.s. aangekomen, met tegenaanteekening van N.S.B. en Communisten. ONZE DEELNEMING AAN DE NEWYORKSCHE TENTOONSTELLING. Er was een suppletoire begrooting om meer geld te kunnen krijgen, dan oorspronkelijk was uitgetrokken cf 750.000), voor „NewYork". Het zijn namelijk ander halt miliioen geworden. De Kamer stond eigenlijk voor een voldongen feit, o.a. de kunstschilder Eland is al naar Amerika onderweg om zij diorama's te maken. Evenwel ontstond er toc.i een debatje De heer Smeenk (A R.) voelde heel weinig voor de zaak, had de gelden liever zien uitgetrokken voor uitbreiding van ons consulair apparaat. En de heer Tliijssen (S.D.) begreep wel, dat wij mee moesten doen, maar had vrij scherpe critiek ten aanzien van de wijze waarop. Min of meer uitvoerig ging hij het conflict met de kunstenaars-organisaties na en hij hoopte, dat er spoedig ten departemente een speciale tentoonstellings-aideenng komt, om „droevige vertooningen" als die te New-York te Kunnen vermijden. De toonaangevende kunstenaars behooren bij dergelijke gelegenheden vertegenwoordigd te zijn, vond hij. De heer v. d. Putt (R.X.) daarentegen vond het best, dat de Regeering meer geld aanvroeg want wij moeten z.i. behoorlijk voor den das komen. Minister Steenberghe betoogde, dat de Regeering na rijpelijk beraad besloten had, mee te doen, erkennende, dat zoo'n tentoonstelling „een dure reclame" is. Nu kan een klein land als het onze maar niet steeds aan allerlei wereldtentoonstellingen mee blijven doen, dus zal het Kabinet zich op dit punt beraden Maar ditmaal — zei Z.Exc. — was onze aanwezigheid absoluut noodig: 't vreemdelingenverkeer en de bloembollenvprkoop kan daardoor worden gestimuleerd. Dat de kosten werden verhoogd kwam, omdat de juiste cijfers zoo laat bekend werden. Ten aanzien van het conflict met den Tentoonstellingsraad vond de bewindsman, dat knapjes overdreven werd. De Raad had zich tot een adviseerende rol moeten beperken, doch wilde beslissenden invloed. Men wilde
den Commissaris-Generaal slechts een recht van veto toekennen, en zooiets gebeurt alleen, als de verhoudingen en de zaak zelve reeds verknoeid zijn, aldus de minister. En trouwens, de leden van de Raad, die reeds aan het werk waren vóór het conflict, zijn blijven meedoen. Er zou dus geen sprake van zijn, dat de kunstenaars „in een hoek zijn geduwd" Daarbij: New-York moet nog opgebouwd worden, laat men eerst maar eens afwachten voor men met critiek komt. Met aanteekening van de cegen-stem des heeren Smeenk en van de N S.B en S.G. kwam het wetje er zonder stemming. VEEKOEKEN -CONTINGENTEERING. Bij een ontwero tot voortzetting van de contingenteerlng van veekoeken ontstond ook nog een debatje, waarbij de heer Schilthuis (V.D.) bleek te voelen voor opheffing en de heer De Marchant (N.S.B.) meende, dat de Regeering de contingenteerlng alleen handhaaft om zekere industriebelangen boven die der veeboeren te bevoordeelen. Minister Steenberghe wees erop dat de export-mogelijkheden maar zeer klein zijn, dat bij opheffing on.« land zou worden overstroomd door buitenlandsche producten, waarvan de landbouw in zijn geheel niet zou profiteeren, wijl er buiten de veeboeren nog graanverbouwers zijn. en die van eiwithoudende stoffen. welke gedupeerd zouden worden. Met de N.S.B. tegen volgde aanneming. SOCIALE ZAKEN. — DE WERKLOOSHEID Na heel korte algemeene beschouwingen bracht de afd „Arbeid" al dadelijk een reeks van leden naai het sprekersgestoelte. Mevr. Bakker—Nort (V.D.) klaagde over de zedelijke gevaren, welke vrouwen vaak in dienstverband loopen, bij misbruik van macht Zij wilde daarom uitbreiding der vrouwelijke arbeidsinspectie. Voorts besprak zij de positie der musici in het amusementsbedrijf, maatregelen vragend tegen de schromelijke concurrentie van dilettanten. De heer Kupers (S.D.) kwam op voor meer ratificatie van arbeids-conventies, voorts afkeurend het lange uitblijven van verbindend verklaring van coll arbeidsovereenkomsten (b.v. die ir, de bouwbedrijven) Over de resultaten van de commlssie-Verwey was de afgevaardigde slecht te spreken: wat tot stand kwam achtte hij maar mager Ook begeerde de heer Kupers opneming ook van de kleinste bedrijfjes bij de sociale wetgeving wijl die zich veelal nergens aan storen Verder deed de afgevaardigde een goed woord vooi de werklooz-e kleermakers wijzend op het feit dat ie militaire kleeding in fabrieken door meisjes wordt vervaardigd. Ten slotte wilde de afsevaardigde een wettelijke vacantie-regeling. De heer Van Houten (CDU.) vreesde, dat het in de tegenwoordige kapitalistische verhoudingen. welke op winstbejag zijn gegrond, niet mogelijk zal zijn erge misstanden weg te nemen Evenwel deed hij toch een aantal middelen aan de hand. strikte toepassing der Arbeidswet, b.v voor de post, voor de transportarbeiders. voor het verplegend personeel, een zaak. waarvoor naderhand ook de heeren Ame'ink (AR i en Steinmetz (R.K ) opkwamen. De heer Van Houten miste in 's ministers maatregelen het besef van de grootschheid van de taak der werkloosheidsbestrijding. Waarom wil hij niet aan minimum-loonen voor de landarbeiders? De afgevaardigde begeerde, dat mr. Romme za) worden: een minister van „Sociale Daden' De heei Hilgeng3 (S.D.) bepleitte eveneens de belangen van de landarbeiders, zeggende, dat voor hen óók een „achturendag" geldt, namelijk acht uren vóór den middag, en acht uren daarna! En dan tegen hongerloontjes Evenals de heer Kupers gedaan had, klaagde hij over de langzaamheid van de werking
der Bedrijfsradenwet wijl z.i. vele werkgevers het algemeen belang opofferen aan het eigen. Ook de heer Amelink ging het te langzaam. Met de arbeidstijd-verkorting wilde hij voorzichtigheid zien betracht, maar begonnen zal moeten worden met vrouwen en jeugdige
personen Wat aangaat de arbeid der gehuwde vrouw, de afgevaardigde vroeg aan den minister géén gevolg te geven aan het advies van den Hoogen Raad van Arbeid, wijl het een principieele zaak betreft Er is — zei de heer Amelink — een tekort aan vrouwelijke arbeidskrachten terwijl zoovele mannen doelloos rondloopen De vrouwen moeten dus z.i veel meer naar de vrouwelijke beroepen. Ook kwam hij op tegen den toegenomen Zondagsarbeid in de havens De heer Steinmetz vroeg om blijvende maatregelen ten aanz'en van het weren van jeugdige personen uit fabrieken, maar dan zal het nijverheidsonderwijs moeten worden uitgebreid Voor arbeidstijdverkorting voelde de afgevaardigde wel maar begonnen moet worden met goede handhaving der 48-urenweek. Hij was verheugd, dat de minister de vacantieregeling overwegen wil, blijkens zijn toezegging in de M v A ..Laat de minister niet te lang studeerenl' - Dr Vos (Llb ) waarschuwde tegen te ver gaande practljk met de Bedrijfsraden een vacantie-regeling (zoo mogelijk) „een zegen' noemende pleitend voor meer hulshoudonderwijs en opkomend tegen verdere beperking van den arbeid voor d« gehuwde vrouw alsmede tegen degenen die in hun vrijen tijd „beunhazen". Morgen voortzetting.
"Uit het Parlement TWEEDE KAMER. Na economische-, sociale zaken aan de orde De wereldtentoonstelling te New York.". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
"Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
INGEZONDEN MEDEDEELING. L H O N IG's K E U K E N ST ROO P iets tiizondetef \
"HONIG's KEUKENSTROOP iets bijzonders !". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
Kinderen hebben die sfeer van waarheid om zich, die noodig is om in de menschen hei gemeenschapsgevoel wakker te roepen. Heinrich Lhotzky.
"Kinderen hebben die sfeer van waarheid". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
Oorspronkelijke roman van FELICIA CORDEA
20. Waarachtig! Ze vlogen! Vandaar natuurlijk Q at ze geen schokken meer gevoeld had. Onder hen zakte de aardbol steeds dieper Ze klommen. Toen maakten ze een groote bocht. Angela het clubgebouw ver onder haar liggen en «rsotta staan, die haar meesteres als het ware open mond aanstaarde. hpt 1 i zag An sela pas goed, hoe misselijk kléin t karretje feitelijl: was. Dat was beslist geen Dat was een stofzuiger, die aan hoogmoedswaanzin leed. h "T Mispunt! dacht Angela uit haar celestiale °gte me t diepe minachting. «u waren ze op vijfhonderd meter hoogte de ri\ en en vliet ~Lans deelde haar rustig meze het nu maar verder zelf moest doen a ndersi li6g maar eerst eens rechtuit! Niets aa ~T Best, dacht Angela. — Daar is ook veel _i> zoo'n beetje rechtuit vliegen. stunt Aderen voet op een pedaal geplant, de ur knuppel stevig in haar handen geklemd,
deed Angela een poging om rechtuit te vliegen. Onmogelijk! Totaal onmogelijk! Angela begreep er niets van. Ze deed toch precies wat haar gezegd was! Waar luisterde het ding dan naar, vroeg ze zich vertwijfeld af, toen ze de acrobatische bewegingen bemerkte, waarmee het toestel haar pogingen om rechtuit te vliegen, beantwoordde. Voor haar zat de piloot en schudde meewarig het hoofd over zooveel onhandigheid en ofschoon Angela er zich hevig aan ergerde, was ze hem toch dankbaar dat hij er zat en het toestel plus inzittenden voor een snellen, maar zekeren dood bewaarde. Door de koptelefoon riep hij haar toe: — Rechtuit vliegen. Maak maar geen bochten voorloopig. — Jawel, dacht Angela spinnijdig, — JIJ zegt het maar! Ze probeerde het eene pedaal, toen het andere, daarna allebei tegelijk, plus stuurknuppel en kwam tot de overtuiging, dat een sportvliegtuig het meest ongezeggelijke vervoermiddel was, dat er bestond. Geen enkele beweging deed het ding onafhankelijk, nergens luisterde het naar. Door alles liet het zich beïnvloeden, behalve door Angela's vertwijfelde pogingen en het gedroeg zich alsof het tipsy was, epkel en alleen omdat ze haar best deed om rechtuit te vliegen. Een half uur hield zij deze pogingen vol en zag ze de horizon zenuwachtig op en neer deinen, terwijl de stem van den piloot-instructeur haar in de ooren bonsde en zijn aanwijzingen haar steeds meer verwarden. Soms, als zij een bijzonder onhandige stuurbeweging maakte, die Vliet-Lans dadelijk moest verbeteren, om kwade gevolgen te voorkomen, kreeg zijn een harde stoot tegen een hand of een voet, omdat haar stuurinrichting vast met de zijne verbonden was. Toen Angela na een half uur weer vasten grond onder haar voeten had, geloofde ze niet, dat ze ooit rechtuit zou leeren vliegen. Toen Risotta haar naar huis gereden had, wachtte Furné haar op. Hij keek naar haar gezicht en naar haar oogen. Hij was tevreden. Het harde was eruit verdwenen en had plaats gemaakt voor een uitdrukking van ergernis over het mislukken van haar eerste poging, terwijl er scherpe lichtjes van vastberadenheid in flikkerden.
— Zoo'n ding, Paps, dat ze een sportvliegtuig noemen, is het meest ongezeggelijke dat men zich voorstellen kan. Een auto ls een kinderwagen erbij vergeleken. En de Instructeur vond me zonder twijfel het meest onhandige wezen, dat er op twee beenen rondloopt. De tweede les werd wederom aan niets anders besteed dan aan rechtuit vliegen. Rechtuit vliegen en nog eens rechtuit vliegen I Let op de horizon! Stuurknuppel rustig! Aan het eind van het tweede uur begon ze het leuk te vinden en het leek haar dat het kistje — ze begon reeds ln de gebruikelijke termen te denken — een heel, heel klein beetje gezeggelijker werd. Toen ze na de tweede les op den grond stond zwoer ze zichzelf, dat ze het de derde keer zou klaarspelen. Rechtuit vliegen zou ze, al ging het ding ook op zijn kop staan. — O Paps, ik krijg het wel klein. Als dat toestelletje zich voorstelt dat het mij de baas ls, dan vergist het zich. Je dochter, mr. Furné leert vliegen! Het derde halfuur vloog ze rechtuit. Angela genoot. Angela was trotsch. Angela vloog rechtuit en hield de horizon op zijn plaats, alsof ze haar heele leven niets anders gedaan had, dan horizons op hun plaats te houden. — Rechtuit vliegen, Paps, schepte ze bij haar thuiskomst op, — niets aan! Ken je zoo! Maar wat we nu gaan doen, dat is moeilijk! Nu moet ik bochten leeren maken. Furné hield zijn hart vast. Figuurlijk natuurlijk Bij een bocht kon je wel eens doodvallen, geloofde hij. Maar hij hield zich goed. Hij maakte grapjes met zijn dochter over bochten. Want hij had de uitdrukking ln het gezicht van zijn kind gezien. En hij was tevreden. xm. Totulescu-Avarides belde Elvi ln den loop van de week op en maakte voor den Zaterdag een afspraak met haar. Hij zou twee plaatsen ln de Princesse-schouwburg bespreken en later met haar in het House of Lords soupeeren. Maar ofschoon Elvi de uitnoodiging aangenomen had, voelde ze toch langzaam een lichten twijfel omtrent de juistheid van haar besluit in zich opkomen Ze troostte zich echter met de gedachte, dat ze ten allen tijde mr. Furné ln den arm kon nemen. Ze overwoog zelfs of
ze er niet beter aan deed nu niet reeds naar hem toe te gaan en hem van de gebeurtenissen op de hoogte te brengen. Ze deed het echter niet. Voorloopig wist zij immers nog niet wat Totulescu van haar wilde. Voordat zij een besluit had kunnen nemen, belde Verschuur haar op. Hoe ze zich ook over dit feit verheugde, hpt beteekende toch een kleine streep door haar rekening. Ze zou het veel prettiger gevonden hebben, als Verschuur eerst teruggekomen was, wanneer zij zelf reeds meer houvast ln de aangelegenheid gehad had Maar toch was ze blij, toen zij zijn warme, diepe stem hoorde. — Hoe staat het ermee, Elvi? Heb Je net al dien tijd zonder mij kunnen uithouden? — O, bijna niet. Ik was van verlangen naar meneer Theodoor Verschuur werkelijk op sterven na dood, spotte ze, maar ze was toch blij, dat hij haar kleur niet kon zien. — Zoo, lachte hij, — wacht daar nog even mee, wil je? Ik zou je voor dien tijd graag even terug willen zien. Hoe staat het met het chauffeeren? Zullen we nu eens beginnen? — Wel ja, waarom niet? Dat moesten we maar eens doen. — Je gaat het liefst niet door de week uit, als lk het wel heb. Wil je dan Zaterdagmiddag voor me vrijhouden? — Allright! Ik verheug me er erg op, mijnheer Theodoor H. Verschuur. — Ik kom je om drie uur halen, Elvi. Verschuur kwam stipt op tijd, maar dit keer in de oude Buick, die ondertusschen nog best gezien mocht worden. Hij reed haar naar de Kievit, legde haar het gebruik van versnellingen, koppelingen en pedalen uit en bracht haar de eerste beginselen van de edele chauffeerkunst bij. Elvi bemerkte tot haar verrassing, dat het vrij moeilijk was, met iedere hand en iedere voet gelijktijdig een andere bezigheid te moeten verrichten Na een uur vond hij, dat het voor de eerste keer genoeg geweest was en stelde haar voor te gaan theedrinken. — En hoe maakt Parijs het? informeerde Elvi. — Je zult het niet willen gelooven, maar ik ben er nooit geweest. Voordat mijn ouders stierven, was ik te jong voor een reisje naar Parijs en toen ik eenmaaJ in het pensionaat kwam, was er natuurlijk geen sprake meer van. Ik denk, dat lk me eens bij een reisgezelschap
zal aansluiten. In de Kerstdagen, of zooiets. — Nooit bijzonder aardig, dat reizen met een reisgezelschap. Vraag je vriendin Angela maar eens of ze meegaat, dan zal lk jullie er wel brengen. Ik ken Parijs door en door. Hoe lang krijg je verlof met Kerstmis? — Een week. denk ik. Ik moet zeggen dat het me vreeselijk leuk lijkt. Ik zal er gauw eens met Angela over spreken. Maar ik weet werkelijk niet, of ze er wel Iets voor zal voelen. Ze is druk met haar vlieglessen oezig en ze zal die misschien niet willen onderbreken. Ze vertelde me laatst, dat ze nu rechtuit vliegen kan, iets dat verschrikkelijk moeilijk schijnt te zijn en dat ze bezig is bochten te leeren maken. Net iets voor Angela om te leeren vliegen En het zou me niets verwonderen, ais ze zich op de een of andere wijze een plaats in de voorste gelederen verovert en een stout stukje uithaalt. — Het is heel moeilijk tegenwoordig bij de aviatiek in de voorste gelederen te komen Bijna alles, wat op dit gebied ondernomen kan worden is, zoowel door mannen als door vrouwen reeds eenmaaJ bereikt. Er is bijna geen record meer te slaan, of men zou al buitensporig moedig en kundig in het vak moeten zijn. En daartoe zijn jaren gemoeid. Bovendien kan iedere Oceaanvlucht die men onderneemt de laatste zijn. En Angela Furné is het eenige kind van haar ouders. Maar waarom kan een vrouw toch nooit tevreden zijn met de rol, die haar nu eenmaal toegewezen is. Kijk nu eens naar mijn vrouw Ik weet dat het altijd haar ideaal geweest ls een vrouwelijke jockey te worden en in groote wedrennen mee te doen. Voor dit soort dingen is een vrouw immers niet geschikt. Jullie hebben een veel mooier, grooter en dankbaarder taak in het leven. — Echtgenoote te zijn? — Onder andere Als jullie eens goed konden beseffen, hoe dankbaar het grootste deel der mannen ls voor een goed geordend tehuis een gezellige woning, aardig opgevoede kinderen en vóór alles, vcir een lief vrouwtje dat met hem meedenkt en meeleeft, dan zouden jullie niet zooveel moeite doen om met vliegen je nek te breken. (Wordt vervolgd).
"FEUILLETON. DE SPRONG IN HET LEVEN". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
INGEZONDEN MEDEDEELING. WAAG UW GEZONDHEID NIET ALS Dl NIEREN niet behoorlijk werken, Kun* nen verschijnselen optreden *1» rugpijn, •pit, ttUvo en oljnlljke gewrlohten. verstoorde nachtrust en verlies van kreoht ffn wel. doordat het bloed den niet gexulvet*d wordt var de erin voorkomende onzuiverheden door deze bloedflitreerend* o-ganen. Laat het >00 ver niet komen > voorkomen Ie beter dan .genezen. Gebruik t'Jdlg foeter*» Rugpijn Nieren Pillen, sinds jarsn bekend als het dluretlsoh middel bU uitnemendheid. Zorg. dat uw bloed steeds sulver. krachtig en levengevend blijft.
"FOSTER'S". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
Naast de Nederlandsche Spoorwegen is de Nederlandsche Bond van Autobusdlenstondernemers, met zijn 264 aangesloten, geconcessioneerde bedrijven, stellig de organisatie die het allergrootste deel van het openbaar vervoer in ons land Desirijkt. Wanneer men weet. dat door de geconsesoiuneerde busdiensten jaarlijks ruim 60 miliioen pasagiers vervoerd worden en dat ruim 90 milioen KM per jaar afgelegd worden, zal men Degrijpen dat de heer G. P. H Wortman, voorzitter van dezen Bond, ln een te Utrecht benouden perscoiuerentie, waarin i. iere mejeaeelingen zijn gedaan over de in overleg met de Nederiandscne spoorwegen totstandgekomen regeling ten aanzien van het goedxoop vervoeren van houders van algemeene .ounnementen dei N.S per autobus, deze ge.allen niet zondei trots releveerde. Alvorens jvei de tot zooveel voldoening aanleiding gevende regeling zeil te spreken verklaarde de neer Wortman dat de Bond van Autobusiienst-ondernemers geen enkele relatie onierhoudt met de zoogenaamde „Wilde busiiensten' De bij den Bond aangesloten ondernemers nebben allen slechts door de overheid geconeessioneerde bedrijven die overeenkomstig de wettelijke concessiebepalingen verkregen zijn en uitgeoefend worden Die concessies werden en worden dikwijls niet verkregen zonder hardnekkigen strijd waarbij de ondernemers gewoonlijk de Spoorwegen met het daaraan on"lergeschikte bedrijf de A T O tegenover zich vonden, een strijd, welke vaak tot ernstige verwijten der partijen en zelfs soms tot een u'oote verwijdering van elkander heeft geleid Des te verheugendei is het aldus de heei Wortman. nu te mogen constateeren, dat sinds den laatsten tijd blijkt, dat de verhoudingen zich hebben gewijzigd en verbeterd, zoc «seer zelfs, dat een begin van samenwerking tusschen de oeide groo'e groepen van vervoei tot stand kwam. waarvan een groot deel van et regelmatig reizend publiek weldra de luchten zal plukken. Zooals bekend is, zijn in dit jaar tal van kleinere stations en stopplaatsen door de Nederlandsche Spoorwegen opgeheven. Daarvan ondervinden die reizigers, die in hun beroep er juist belang bij hebben om door mid del van deze stations en stopplaatsen het platteland te bezoeken nadeel Er werd dan ook geslaagd over de minder geworden service de N.S., waartegenover geen verlaging der alge ineene abonnementsprijzen stond Voor dit laatste voelden de Spoorwegen trouwens niets omdat zij vonden dat zij door net opvoeren van de snelheden en de intensificeering van den treinenloop voldoende daartegenover stelden. Ter overbrugging nu van deze bestaande tegenstelling heeft de Inspecteur Generaal
van de Rijksverkeer-inspectie toen aan den Nederlandschen Bond van Autobusdienst.ondernemers gevraagd of deze Bond bereid was fezamen met de Nederlandsche Spoorwegen een regeling te treffen, waardoor aan de voornoemde bezwaren der algemeene-abonnementsreizigers voor het grootste gedeelte tegemoet gekomen kon worden Het daarop gevolgde overleg heeft tot een overeenkomst geleid, waardoor voor de algemeene-abonnementshouders der Spoorwegen een alleszins bevredigende tegemoetkoming is verkregen. Wat de regel'ng inhoudt. De getroffen regeling welke op 15 Januari a.s in zal gaan komt n.1. hierop neer dat aan de algemeeneabonnementshouders der Nederlandsche Spoorwegen op de autobuslijnen, welker ondernemers zich bereid hebben
De heer G. P. H. Wortman, voorzitter van den Nederl. Bond van Autobusdienstondernemers.
verklaard tot de overeenkomst toe te treden, een tarief zal worden toegestaan. dat ongeveer de helft öedraagt van de normaal geldende tarieven. De aigemeene-abormementsnouoers der Spoorwegen, zuilen op ertoon van nun abonnement namelijk kunnen reizen tegen een tarief van één cent per kilometer, met een minimum van 10 cents per afgelegd traject. Daartoe zullen op de 200 voornaamste stations der Spoorwegen Kilometerzegelboekjes verkrijgbaar worden gesteld inhoudende 200 regels, elk ter waarde van 5 K.M. Deze kilometerzegels worden op vertoon der algemeene abonnementskaarten op de buslijnen der aangesloten ondernemers in be:almg aangenomen. De heer Wortman verklaarde verder, dat de Bond deze overeenkomst aan zijn leden heeft voorgelegd en dat een zeer groot aantal ondernemers — ruim 100 — zich dadelijk tot toetreding bereid verklaarde. Hij was er dan ook van overtuigd, dat weldra alle autobusdienst-ondernemers bereid zouden blijken hieraan hun medewerking te verieenen, zoodat binnen zeer afzien baren tijd te verwachten is, dat deze regeling voor het geheele Nederlandsche autobusnet zal gelden. Met de Spoorwegen is voorts overeengekomen dat door strooibiljetten op de stations en in de treinen bekend zal worden gemaakt op welke autobusiijnen de kilometerzegels geldig zullen zijn. De interne organisatie dezer regeling, die heel wat hoofdbrekens heeft gekost, is tenslotte opgelost door de oprichting van een Centraal Verrekenbureau, waaraan de afdracht van de voor den verkoop der kiiometerzegelboekjes door de Spoorwegen ontvangen gelden plaats vindt en de verrekening der door de busdiensten in oetaiing genomen zegels geschiedt. De geheele financieele en administratieve afwikkeling is dus ondergebracht bij dit bureau. Verheuging: in bus-kringen. De heer Wortman eindigde zijn toelichting op de nieuwe regeling, welke hij een evenement op het gebied van personenvervoer noemde, met de verklaring, dat de Nederlandsche Bond van Autobusdienstondernemers er zich over verheugt, dat onder de auspiciën van de hoogste verkeersautoriteiten een regeling in net belang van een groot gedeelte van het reizend publiek tot stand is gekomen, zulks door een samenwerking tusschen rail- en wegvervoer, welke, naar hij hoopte, in de toekomst versterkt en uitgebreid zou worden. De bijeenkomst werd door de heeren K H. H Bongaerts en mr. G. M. Bierman namens de Nederlandsche Spoorwegen bijgewoond. Eerstgenoemde wees er. na de rede van den heer Wortman, nog op, dat de practijk zal uitwijzen, dat de
kilometerzegels in de toekomst aan welhaast alle stations verkrijgbaar zullen zijn. In antwo r "d op enkele vragen deelde de heer Wortman U lotte ijog mede dat de kilometerzegels voorloopig voor den tijd van 3 maanden geldig zullen zijn. Eventueele bezwaren zal men aan de hand van de practijk moeten overwinnen. Zoo zal bijvoorbeeld het aantal afgelegde kilometers naar boVen afgerond worden. Rijdt men dus een traject van 12 of 13 K.M. dan zal de buschauffeur dus gerechtigd zijn drie zegels af te scheuren. Ook de inwisseling van niet gebruikte zegels zal nog nader geregeld moeten worden. Men wil echter eerst afwachten, hoeveel aanvragen daartoe na de eerste drie maanden zullen binnenkomen om daarna, soepel en met goed koopmanschap, daarvoor bepalingen in het leven te roepen.
meter over den overweg toen die trein passeerde. — Heeft u niet gemerkt, dat de trein vaart verminderd heeft, vraagt de President hem. W. antwoordt ontkennend. Desgevraagd zegt W. nog, dat hij in een krat een varken op den wagen had en hij een zwart paard met witte voet voor den wagen had. De wagenbestuurder R. D. W. uit'Hengelo zegt. dat hij op een afstand van ongeveer 450 meter, toen hij den overweg met een snelheid van 120 K.M. per uur met den door hem bestuurden Dieseltrein naderde, zag. dat een paard en wagen naar den overweg kwamen. Hij heeft toen fluitsignalen gegeven en zi. had de voerman toen nog voor den overweg kunnen stoppen. Deze reed evenwel toch door. Dank zij krachtig remmen, waardoor de snelheid tot 60 K.M. verminderd werd, gelukte het om nog achter paard en wagen langs te rijden. Zooals getuige verder verklaart is het uitzicht daar goed. Het was dien dag ook helder weer. De voerman had een varken op zijn wagen en het zwarte paard had een witte voet. — Voor de politie heeft W. ontkend, dat hij er geweest was, merkte de President op. — Ik had met stroopers staan praten en meende, dat ik daarover werd ondervraagd. Ik was me van geen overtreding bewust, aldus verd. — Maar later bent u blijven ontkennen. Daar kan de Rechtbank hare gevolgtrekkingen uitmaken, zegt de President. Getuige 4 décharge H. ten G. zegt, dat dien morgen het uitzicht niet was zooals gewoonlijk. Het motregende en het was donker weer. Het waarschuwingsbord staat op ongeveer 4 meter afstand van den overweg en men kan dan niet goed meer remmen. De Off. eischt bevestiging van het vonnis. Als het uitzicht Inderdaad slecht zou zijn dient men van den wagen te stappen en te gaan zien of er een trein nadert. Aanrijding te Enschede. Aan P. F. van R. koopman uit Enschede is schuld aan een aanrijding ten laste gelegd. Hem is ten laste gelegd, dat hij op 13 Sept. J.1. op de Hengeloschestraat in Enschede met een auto hoogst onvoorzichtig en roekeloos heeft gereden, tengevolge waarvan het aan zijn schuld te wijten ls geweest dat een motorrijder tegen zijn auto is opgereden en de duorijdster, mej H. A. P. aan een harer beenen gewond werd, waardoor zij een tijd haar beroep als leerares niet heeft kunnen uitoefenen. Verd. verklaart, dat hij op dien Dinsdagmiddag over de Hengeloschestr. In Enschede reed in buitenwaartsche richting. Hij had een matige snelheid en zijn plan was om de links van de Hengeloschestraat liggende inrit naast de garage van A. in te rijden. Een dertig meter tevoren heeft hij de linker richtingaanwijzer uitgestoken. Vlak voor de garage heeft hij een haaksche bocht gemaakt. — Heeft u geen motorrijder opgemerkt, die in de richting Enschede reed? — Jawel maar die was toen nog vrij ver van mü af. Onmiddellijk voordat ik afsloeg was die nog ongeveer 50 meter van me af. Ik had niet gedacht, dat de motorrijder zoo'n groote snelheid had. Verd. deelt verder mee, dat hij toen hij bijna van den weg af w < een schreeuw hoorde. Hij heeft geremd en daar hij geen snelheid had, stond de auto meteen stil. De motorrijder was tegen het rechter voorspatbord van de auto gereden. Volgens verd. had de motorrijder er best achter langs gekund als hij zijn tegenwoordigheid van geest bewaard had. Hij remde
ook niet af. Het was "n licht model motr 'rij wiel, een oud vehikel. $ De Preslden' wijst hem erop, dat verd. niet een zijweg is ingereden, maar een willekeurige inrit Dnarnp kon de motorrijder niet rekenen W. A. is de motorrijder. Hij zag de auto aankomen met uitgestoken linkerrichtingaanwijzer. Hij dacht niet anders of de bestuurder wilde een zijstraat inrijden, welke getuige juist gepasseerd was. Toon hij nog 12 a 15 meter van de auto af was zwenkte die plotseling naar links. Hij is er toen tegen aangereden Het waonmogelijk om achter de auto langs te rijden Ir totaal heeft hij een schade opgeloopen van f 90,—. waarvan f 75,— voor het motorrijwiel welk laatste bedrag verdachte te hoog acht. De verloofde van den vorigen getuige, mej H. A. P. uit Zwolle, die bij hem op de duo zat. legt een gelijkluidende verklaring af. Zij heeft 6 weken met een gewond been in het ziekenhuis gelegen en ls 10 dagen thuis geweest. Tegenover haar heeft verd. nog te kennen gegeven. dat hij het motorrijwiel niet had zien aankomen hetgeen verd. thans bestrijdt. De volgende getuige E. H. meent, dat de motorrijder nog wel achter de auto langs gekund
had en zelfs nog gemakkelijker voor langs. Het was echter wel een noodtoestand, Z.i. was het inrijden van de auto goed. De Off. van Justitie acht verd.' schuld vaststaande. Hij behoort niet op den weg als hij den motorrijder niet opgemerkt heeft en als hij die wel gezien heeft behoort hij evenmin op den weg, omdat hij dacht, dat hij er nog wel voor langs kon. De Off. eischt f 25,— boete subs. 25 dagen hechtenis met intrekking van het rijbewijs voor 6 maanden. Kuikens ongedekt vervoerd. J. N. reiziger uit Wierden ls ln hooger beroep gekomen van een vonnis van den Almeloschen Kantonrechter, waarbij hij tot f 700,— boete subs. 2 maanden hechtenis werd veroordeeld. N. werd beschuldigd in Maart 1938 kuikens te hebben doen vervoeren, welk vervoer niet gedekt was door een document krachtens het Crisis-Pluimveehouderij besluit. Bij het verhoor van verdachte blijkt, dat hij wel documenten had. afgegeven van de broederij, waar hij de kuikens van had. Maar op die documenten moch* hij de kuikens tot Wierden vervoeren Maar voor de 600 & 700 aan den molenaar Van L. ln Almelo geleverde kuikens had hij geen vervoer-documenten. Hij heeft aan de Centrale in Beekbergen om documenten gevraagd, doch die eerst acht dagen later gekregen. De controleur van de Landbouwcrlsiswetten H. J R. uit Zwollerkerspel zegt, dat verd., als hij de kuikens weer verder vervoerde, als erkend handelaar zoogenaamde uitschrijfdocumenten had moeten hebben welke hij in Beekbergen kan krijgen, zooveel als hij er hebben wil. Men kan echter niet meer uitschrijfdocuEttt
Kr.'JU- te i':- -. Li JE DRESSUUR. - Mr. Mercado, de eigenaar van een Engelsch circus, blijkt het bijzonder goed met een van zijn leeuwinnen te kunnen vinden. Tijdens de voorstellingen houdt de temmer zelfs boks- en worstelgevechten met de leeuwin. Ook heeft „Lena", zoo heet het dier, er niets tegen door haar meester op de schouders te worden genomen. I
"Autobus-ondernemers en de Ned. Spoorwegen gaan samenwerken Abonnementhouders der spoorwegen zullen goedkoop per bus kunnen reizen". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
INGEZONDEN MEDEDEELING. Dobbelmcnm Jekker, tnan!
"IBIS SHAG". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005
INGEZONDEN lYIEDEDEEl.JNU MOOR; MpenficutferJ MET GARANTIE iNQROS D, BLAZFP 8 METZtlV-R'DAM
"„MOOR"". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 1938/12/16 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 03-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000067638:mpeg21:p005