(Vervolg en slot). 0 Gelukkig dat wy toen reeds op 5° 40' N. Br. en 64°.18 'ch genaderd waren; en ofschoon nog een honderd duitïq.o ö-Ülen van Kaap Guardafui verwüderd, toch meer en fc *r Qe streek naderden, waarlangs de mailbooten trek'-k_ en a'*oo meer kans op redding kregen voor hetonge- H 0 ,lg ge»al, dat ook het laatst overgebleven blad ons £ht verlaten. Voo e outzettende beweging van den laatsten nacht was «Do een er Pas9agiers verborgen gebleven, en had de s'emmiDg! vooral onder de dames, niet vermin-
g«» • ver'rouwen bleef nu alleen nog op het eenige blad t^ *!'Rd, te meer omdat, bü de laatste reis van de Prins *a_ \"n^e naar Indië, dit eenige blad acht dagen lang 't.lil u^ebleven, en het schip in de gelegenheid bad geq p°int de Galle te bereiken. te |6 "'K kwam, kort na het nieuwe ongeval, de op dege 0ogte verwachte Z. W\ passaat vry krachtig door, hetniet weinig de wetking van schroef en blad steunde. tya ,n z°o kregen wü 26 Mei eindelyk de reikhalzend ver°Bs v aaP Guardefui in het gezicht, en bevonden wij ya oïi daarna in de golf van Bab-el-Mandeb, ook wel Aden genaamd. »Aa Bchoon de wind was gaan liggen ende warmte (door- letl s u° F) weer onuitstaanbaar werd, behielden wij alhr r °cd, dat het aangebleven blad ons naar Aden zou d Den 28 jflej },et morgen-bestek waren wü rJAn nog 27 duitsche mülen verwüderd. elj e Passagiers vormden zich alle schrikbeelden van het scl l_e Aden, dat zy den volgenden dag zouden aan._• en' me' 'let u'tz'°ht eenige dagen of weken misj en °P de akelig kale rotsen te zul'en staren, terwül °Hd ° 'n reparatie zou zün. Nu en dan werd een je ugende glosse gemaakt: of ook soms het laatste blaad-Beil. kameraadjes niet zou gaan volgen, en alzoo het gea. ei'niogen van den Prins nog eens even op de proef oeld0eld zou worden? lw kwam mü eene parodie van v. Alphens l"bed op de lippen: 'k Zag de üzeren bladen vallen. t(w Büna was 't met ons gedaan, S-g; Wei'kelük in den avond van 28 Mei, terwül alle passen (8 na 'let diner op het dek vereenigd waren, onder den °' nu toe ongehoord geraas, het laatste blad naar T afgrond ging. a. ]itU,SCUen waren de rotsen van Aden, ofschoon op 12 'chin tscDe mülen afstand, reeds in het gezicht. Het steij natn dadelük een büna roerlooze houding aan en 'e»t n °ns 'n staat ons 'n a"e eUenQe onzen toestand voorge,, , etli indien deze ramp ons een tiental dagen vroe- B..ad getroffen, windstilte viel aan zeilen niet te denken. v»n et valt evenzeer te betwijfelen of het zeilvermogen He *a zoodanig kolossaal stoomschip bü machte is, ooit k^ " geringen steun aan het stooravermogeu te schenl__ a °nder, aan zich zelf overgelaten, het schip eenigszins Wej riJk vooruit te brengen. Bü niet belangrüke vaart jj '* °°k het roer züne diensten. fi_e om a'zoo naar Aden te drüven was zeer gee«H -6U al'd«lijk na bet ongeval liet dan ook de kapitein °er hoepen uitzetten, ten einde te Aden hulp te gaan inroepen. Wij gaven de rappe bemanning een hartelijk hoeraatje na, hopende spoedig door hare tusschenkomst uit onzen nu alleen vervelenden toestand verlost te zullen worden. Maar nog vóór van deze züde hulp kon opdagen, by het krieken van den volgenden morgen, ontdekten wy een stoomschip, van Aden stoomende, dat later het engelsche schip Riga van Leith bleek te zün. Op het hüschen eener seinvlag van den top van onzen stoomer, veranderde het stoomschip van koers en wendde naar ons deu steven, kwam ons weldra op züde en waa spoedig gereed voor eenige „poundjes" ons op sleeptouw te nemen, en op Adens reede ons hulpeloos gevaarte te brengen. En zoo kwamen wü dien dag, tegen 2 uur, daar aan- Met mü'n reisgenoot spoedde ik mij dadelyk aan wal, minder om die akelige, maar toch een der meest belangwekkende plaatsen van den aardbodem te gaan bezien (wy hadden zulks reeds vrü uitvoerig op onze uitreis gedaan), dan om te informeeren naar stoomgelegenheid, die ons ten spoedigste naar Europa kon overvoeren. Sedert de teleurstelling van de laatste dagen en de onmogelükheid dat de Prins van Oranje ons vooreerst door de Roode Zee zou brengen, hadden wy' onze schoone Italiaansche reisplannen opgegeven, en verlangden wü slechts langs den kortsten en veiligsten weg het vaderland te bereiken. Ea, wederom een geluk bü zooveel ongeluk. Juist toen wü de heete en steile rots beklommen op welker top het Mtssageries Maritimes onbeschiüfelyk bar, maar pittoresk is gelegen, zagen wij eene Fransche seinvlag hüschen, en terwül de uiterst beleefde agent bezig was ons de gevraagde inlichtingen omtrent de passage te geven, kon hü ons wüzen op de stoomboot die statig de reede vau Aden kwam opstoomen. Het was de Fransche mailboot, die een dag na^ ons Batavia had verlaten, en thans, na kolen ingenomen te hebben, dadelük Adens reede zou verlaten, om misschien in een dozün dagen Marseille te bereiken. De Ava bleef echter nog tot den volgenden morgen één uur toeven, misschien wel op speculatie, dat van de talrijke passagiers op den Prins van Oranje verscheidene liefhebbers van deze gelegenheid zouden gebruik maken. En verleidelijk was zei De gedachte, minstens 14 dagen naby dit barre land iv reparatie te moeten liggen, of in dien zelfden tüd tot het einddoel der ouvriendelyke reis te komen ... Maar de meeste passagiers van den Prins van Oranje achtten de bezwaren van overscheping met hunne familiëa en bovendien de reis door Frankryk te bezwarend; anderen, die voor de heele reis passage hadden geuomen, rekenden de verloren kosten te hoog. Als single travellen, die slechts tot Suez passage hadden betaald, verlieten mün reisgenoot en ik alleen den Print van Oranje, om de reis met de Ava te vervolgen. i'y'ulyk viel ons den volgenden morgen het afscheid van onze vele mede passagiers, met wie wi_ zooveel soms beuauwde oogeublikken gedeeld badden ca met wie w'_ steeds in de meest aangename en vriendschappelijke verstandhouding hadden verkeerd eu die wü, bevoorrechten, thaus onder zoo weinig vroolyke uitzichten achterlieten. Onder hen was eene lieve vrouwelyke passagier krank, ten gevolge der agitatie in de l.atste dagen ondervonden. De vrieudelyke welwillendheid, die ook wy persoonlyk van kapitein Braat en züne scheepsofficieren hadden ondervonden, deed ons de vurigste wenschen uiteu, voor een spoedig en gelukkig einde vau de ook voor hen zoo rampspoedige uit- en thuisreis. \ Alzoo uiet morreud eu wrokkend over de ondervonden teleurstelling en het g.lielyke off r, dat ik mü nog bovendieu moest getroosten, unm ik afscheid van den Print van Oranje. Iv dien zeilden geest wensen ik hier nog eenige beschouwingen te doen volgen over het schoone schip, iv iurichtiug toch nog zooverre achterstaande by den vreemden bodem, waarop ik my thans bevind, on die de directie der Maatschappü Nederland veilig tot model had mogen kiezen. (1) Op de Ava waren alle hutten in het salon bezet. Van vroeger heriunerden wü ons, dat de lste. klasse-hutten m het kindersalon eu in de naby heid der machinekamer niet verkieslijk waren. In ons karakter van schipbreukelingen besloten wü dus als tweede-klasse passagiers plaats te nemen. Vf_ mogen echter ous martelaarschap ten deze niet te hoog ophemelen. Want — onze vorige mailreis iv de eerste klasse had ons dit geleerd — voor een vierde miuder paasagejeld werd aan oni beiden alleen een cabine a 4 couchettes aaugewezen, luchtig in het voorschip gelegen, met meer ruimte dan een eerste klasse-hut aanbiedt, geheel buiten het geraas van de schroef, dat n. Ü iv den laatsten tüd zoo zenuwachtig had gemaakt. De tafel, ofschoon gescheiden vau de eerste klasse, levert büna geen verschil op en is uitmuntend. Onze over- en naaste buren zyn: ecu beschaaal'd fransch abbé van Pondichery, ecu goochelaar-photograaf van Manilla, een spaansch priester van de Philippünsche eilanden, een hotel-manager van Point de Galle eu een fiansch hoedenmaker tvau Batavia. Aan Verscheidenheid van conversatie ontbreekt het dus niet, en met ons beiden Hollanders bewegen v/ij ons ouder die vreemde maar werkclyk fatsoculyke lieden op de aangenaamste wüze. Op het dek gaan wü met en deelen al de voorrechten van de lste-klasse-passagiers. Alleen het salon is voor 'ons gesloten. Op het gezicht van een extra goudstukje (waartegen ook zelfs ecu fransch gatcon niet bestand is) hebben wü een uitmuntende bedieuiug. Met den wind op den kop passeerden wy' onder de gunstigste omstandigheid in 4 '/a etmaal de zoo gevreesde warme Roode Zee. Nu en dan was het ous zelfs koel, en slechts een enkelen vacht joeg de hitte ons naar het dek, wanneer het in de hutten moeielük te slapen viel. De zeer interessante, maar even gloeiend heete als vervelende straat van Suez stoomden wy in slechts 14 uren door. Gelukkig, want de thermometer toekende 103" Fahrenheit en de verstikkende woestynwind maakte het verblyf op het dek byua onmogelijk. s'Avonds begroetten wij met de meeste passagiers het zich zoo krachtig ontwikkelende woestyu-stadje Port-Said. Wü haalden ons hart op aan beiersch bier, in het Hotel du Louvre op de Place Lessep?, een aardig cafétje, gelegen aan een totaal nieuw geschapen passage, met vyver en fonteintje en eenige heesters in expres aangebrachte tuinaarde geplant, want van nature groeit niets op die barre zandvlakte. Later bezochten wij het Casiuo, een soort café-chantant, met een italiaauschen chanteur en dito chanteuse, benevens een speelbank, door Grieken met schurkeutronie gehouden. Alles voorspel der europetsche beschaving, die Africa staat te wachten met dc doorgraving van de landengte vau Suez. Den volgenden morgen stoomden wü de Middellandsche Zee in en rilden bü een warmte van 75° Fahr., zijnde een verschil met den vorigen dag van 28 graden. Gisteren avond passeerden wü bü heerlyk weder en half maanlicht de straat van Messina, raet Reggio aan den Italiaauschen en Messina aau den Sieiliaanschen oever. Beide steden in hare schitterende avoudverliclitiug, tegen donkere bergruggen geleund, boden een onvergetelyk tooverachtig gezicht aan. Morgen hopen wü Marseille te bereiken. Hoe aanlokkelijk het ook zü, en ofschoon ons wel eenige vergoeding toekomt voor onze mislukte italische reis, lang deuken wü (1) De steller van dezen brief heeft gemeend zijne uitvoerige bemerkingen tot een later en geschikter gelegenheid te moeten achterhonden.
ons niet in Frankrijks hoorplaatsen optehouden. Want —na één spoorweg-en twee stoombootbreuken in acht maanden tyds (waarbü mün reisgenoot nog z_a tocht met de verbrande stoomboot Willem 111 k&n voegen!) begin ik hard te verlangen naar het kalme oude Singeltje van de stad waar mün dierbaren wonen, die voorzeker papa's thuiskomst reikhalzend te gemoet zien. P. S. Toevallig bevindt zich aau boord van de Ava de agent der Maatschappü Nederland te Port-Said. Hy kon ons de geruststellende verzekering geven, dat op ontvangst van het telegram van Aden, hü onmiddelijk met een engelschen stoomer de aangevraagde vier bladen voor de schroef van de Prins van Oranje had afgezonden, zoodat het stoomschip, geheel hersteld, tusschen 15 en 18 dezer te Port Said was te verwachten. G. K.
"Eene hollandsche stoomboot reis uit Indië met hindernissen.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003
"De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003
vak Arnold Wellmer. IV. Die dikke, roode dame in dat purperkleurige met goud gestikte fluweelen kleed, een ware juweelwinkel, die in een hoek der danszaal tusschen de bloemen zat, was Madame Fould. — Haar eigen glans verduisterde dien van hare diamanten, haar oogen straalden van genoegen door de streelende gedachte: Monseigneur le Président zou toch zulke feesten niet kunnen geven, wanneer Mr. Fould hem niet drie millioen francs had geleend Apropos, Mr. de Morny, wanneer zullen we toch dien alleraardigsten kleinen coup d'état hebben, die ons al zoolang beloofd is, en waardoor Mr. Fould züne millioenen terug zal krijgen"? zeide de juweelwinkel, coquet met har waaier spelende, tot een deftig heer met geestige gelaatstrekken, met antieken kop en voorname manieren. Mr. de Morny werd bü de haute volée van Parus als de broeder van den Presideut bekend en geëerd. Zy nam er geen notitie van, dat hü de vrucht was eener verboden liefde—ja, van eene echtbreuk. Zün moeder was de koningin Hortense van Holland, zün vader de graaf Flahault de la Billardebie, een dapper generaal des Keizers. Dat kiud werd op den 23 December 1811 heimelük te Parys geboren en onder den naam van Morny ten huize eener aan Napoleons hof vertrouwde Mevrouw von Socza, echtgenoot van den Portugeeschen gezant, groot gebracht. Eerst na den dood van Koningin Hortense werd deze schuld eener liefdebehoevende en levenslustige vrouw aau de wereld bekend. Even als zyn vader, de graaf van Wahe.vsky, vond de levenslustige, geestige Uhlanerluiteuant de Morny door zün hooge geboorte aan het hof van Orleans open deuren en harten. Men werd weder herinnerd aan Talleyrand's gezegde, toen hü den kleinen Morny eens op een school-examen vlugge en juiste antwoorden hoorde geven, en zeide: „Cepetitbonhomme sera ministre vn jour f" — Maar eensklaps hing Mr. de Morny, nadat hü eerst in Algerie het kruis van het Legioen van Eer had verdiend, züu uniform aan den kapstok, en werd in de uabyheid van Clerraont—beetwortelsuiker-fabrikant. — Ook als zoodanig blonk züne practisehe kennis uit; hü verwierf een aauzieulük vermogen maar verloor dit weder spoedig door allerlei en uiet altijd zeer zuivere speculaties. Sedert 1842 afgevaardigde in de Kamer, was hy in de Wetgevende Vergaderiug de trouwste en krachtigste steun vau zyn' broeder President. —Hy vond echter nog steeds tüd en lust, om zü'ie geldspeculatiën voorttezetteti. Ook besteedde Mr. de Mors'Y veel geld — zeer veel geld aau zyne kostbare liefhebberüen en eigenaardige gewoonten. UÜ beminde de vrouwen, renpaarden en de wellustigste vermaken. Gelukkige speculatiën moesten hem daarvoor de middelen bezorgen. Ook dienden ze wel eens om den broeder-President in gevallen van zoowel kleinen als dringenden nood, geldelüke voorschotten te geven, terwül die speculaties hem ook met Mousieur en Madame Foüld in de nauwste betrekking vau vriendschap brachten. Mr Fould bewonderde met oprechtheid het gouden genie in den zoou eener vorstin —en Madame gevoelde zich zeer gevleid met openlijk huldebewüzen van den geestigen cavalier en zoo beroemden Don Juan! „Wanneer wü dien coup-d'élal zullen hebben?" antwoordde Mr. de Morny glimlachende, en legde de rechterhand op de gouden leuning van Madame's stoel. „O, schoone vriendin, die is immers al begonnen...." Madame lachte hartelijk om dat geestige antwoord, en waagde zelfs een kleinen teederen aanval met haar waaier op de geglaceerde hand van haren cavalier. „U zyt onbetaalbaar, Monsieur, veel aardiger nog dan die agenten van den Heer de Maupas, die het arme Parus nu al sedert zes maanden elke week minstens één maal schrik aanjagen met de waarschuwing voor dat bloedige spook: „in dezen nacht zal de President een coup-d'état wagen "En dan waakt geheel Parus gedurende dien nacht onder de wapenen en woedend tandenknarsende en den volgenden ochteud, dan " „Ja, dan schaamt Parus zich diep over die dwaze vrees voor het spook, eo slaapt den volgenden nacht zooveel te vaster A propos, Madame, heeft u het werk van La- FONTAINE nog?" „O mon Dieu, wat zou ik daarmee nu nog doen het is al honderd jaar geleden, dat ik het bü müne bonne las Maar welke booze streek voert u toch tegen mü, arm onbelezen schepsel, weer in het schild, myuheer de geleerde ?" „Ik wil u alleen maar verzoeken, Madame, om morgen tegen den middag, wanneer u de chocolade gebruikt, Lafostaine's fabel van den wolf en het schaap opteslaan want op dat uur zullen de vetste schapen al verslonden zyn....' „En dan?" „Welnu, dan zal de schaapsstal ter dege schoongeveegd worden " „Door wien, Monsieur?" „Rah! door wien anders, Madame, dan door bezems en bezemstelen " „En u, Monsieur?" »0, ik zal de eer hebben, een weinig bezemsteeltje raeêtespelen ' Madame Fould schaterde van het lachen over dien allergeestigsten invul van haren cavalier. Zij beloofde den volgenden dag de fabel van den wolf en het schaap te zullen lezen, zoodra ze uitgerust zou zün van het bal. „Heeft u wel opgemerkt, dat Mr. de Thorigxij van avond niet op het feest is?" „O ja! maar ik geloof dat Mr. le Ministre züne rust ook zeer noodig heeft...." Tk hoor dat hü nog al geroemd wordt als Minister van Binnenlandsche zaken?" „Ja, ja, Madame, hü was een zeer bekwaam minister van de republiek!" U züt zeer verstrooid Monsieur, zün daar de oogen van die Spaansche schoone misschien de schuld vau? Uw oogen dwalen telkens af naar de quadrille van Eugénie.— O. ik zie alles. Mr. DE Morny. Maar u zult een goede broeder zün De Prins^stelt zeer veel belang in haar véél meer dan— Mylady Howard lief is zie maar eens hoe Mylady's schoone oogen met doorborende blikken naar haar vis- a- vis gericht zyn " De Spaansche danste de quadrille met den schoonen hertog van Sesto. Men zeide te Parys dat zy zeer gaarne met hem danste '• En hoe danste zy dan ? Zoo hart. toclitelijk en toch zoo gracieus, als alléén een Spaansche danst! En wat was zü niet mooi— „de mooiste van het bal" Ja, mooier dan Mylady Howard ,die met den jongert prins Jéróme Napoleon haar visa vis was. De Spaansche noemde zich Eugénie, Gravin van Teba; zy was slank en veerkrachtig, hare bewegingen waren uitermate bekoorlyk; haar rijk goudblond haar had een licht rooden gloed, haar liefelijk gezicht kon men engelachtig noemen, en de donkere gloeiende amandelvormige oogeu staken scherp af by hare sneeuwblanke gelaatskleur. Haar toilet was zeer smaakvol, witte zyde, paarlen en witte rozen. Ook Mylady Howard is nog mooi en bloeiend, maar een bloem, waar het leven en de zonde, de liefde en de haat onmet-doogend aan hadden geknaagd en — en nog rusteloos voortknaagden. Mylady haatte haar visa-vis — ja haatte haar met den wilden en vlammenden gloed van dejaloerschheid En die haat gaf aan hare glimlachjes iets scherps, wanneer de „grand ronde" de handen der Ivree: dames in elkander bracht. Die schoone, fijn gevormde en toch krachtige hand der Spaansche! O, Mylady kende die hand reeds sedert langen tyd; zy had immers eens onder die hand geweend Vele jaren geleden bood een arm klein meisje in Londen's Hyde park aan een schoone jonge Amazone in een donkerblauw ry'kleed hare vioolbouquetjes te koop en de voorname dame, in leeftijd büna nog een kind, sloeg met haar karwats lachende op de onschuldige, biddende hand van het meisje met de viooltjes En vele jaren daarna stonden die Amazone met hare donkere duivenoogen, haar goudgeel haar en engelachtig gezichtje — en het meisje met de viooltjes in de feestelüke zalen van het Palais Elysée tegenover elkander, en vertelden elkander lachende eeuige aardigheden Mylady Howard had in de Spaausche gravin Edgésie van Teba dadelük de jonge dame uit het Hyde park, die eens zoo wreed tegen haar geweest was, herkend. Maar zy zweeg over die vroegere ontmoeting, zelfs tegenover Monseigneur, haar vriend. Want al spoedig had zü opgemerkt, dat de Prins een levendig belang stelde iv de schoone Spaansche gravin, en dat deze hare liefde voor deu Hertog von Sesto gaarne zou opofferen voor een keizerskroon Maar wie was toch die Spaansche? O, Mylady spaarde geen geld, om alles te weten te komen, en voor geld verschaften de Parüsche politiespionnen haar alle inlichtingen! (Wordt vervolgd).
"FEUILLETON. A ma mère! Eene herinnering uit den jongsten oorlog.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003
Koffie vast, met geringen aftrek. Suiker zeer stil. Van Tabak zijn verkocht 1500 pakken Java. Thee werden verkocht 4538/4 kisten te Amsterdam, de Congo tot 83 a li 2 c. Katoen circa i c. lager. Tin vast en stijgend; loco Banca f 93 a 94l/2; najaarsveiling f 91/2 a 93; Billiton 91. Van Huiden werden verkocht 3400 stuks Buffel- e_i Kunder. KOFFIE met geringen aftrek, doch vast gestemd. Afgedaan 6000 bn. Padang, 600 Java, 400 Africa, tot volle Jnni-waarde. Part gd ord. noteeren, 4S',_ c. THEE. Dc 4452 kn. Java 21 dezer geveild werden hoog betaald. RIJST stil blank Java 8 a BV_. SPECERIJEN onveranderd. TABAK. Verkocht bij inschrijving 236 pakk. Java, hoofdal. Kidol, per Kenilworth, en 37 eer. St. Domingo. Woensdag 26 dezer zijn alhier bij inschrijving verkocht 311 pk. Java hoofdm. SG en 78 pk. dito, hoofdm. BA/M_lang. Van HUIDEN werden afgedaan: 443 Singapore Runder, weg. ca. fl kilogr.; 854 Batavia Buffel en 48 dito Kunder, van div. zwaarten, per Tyl)urni_( 1423 Soerabaia Ruuder, weg. 4 a 3'/4 kilogr., per Hoek van Holland; 780 Macasser Buffel, weg. M/4 a •/■> kilogr., per Vrachtzoeker. TIN. De markt was deze week vast en stijgende. Loco Banca werd verhandeld van f 93 tot 94/2, levering najaar van f 91' A tot f 93 eu f 92 en zeilend Billiton tot f 19. Java INDIGO Sedert 29 Mei werdei uit de eerste haod afgedaan 8 kn. TT ca 595 et., 10 kn. PG ca. 580 et., 12 kn. MB ca 375 et, 5 kn. MTT ca. 540 et., 13 kn MfUBK ca. 610 et., 12 kn. SP ca. 585 et, 10 kn. BL ca. 585 et., 16 ku. DM ca. 580 et., 13 kn. GFE ca. 550 et., 14 kn SK ca. 280 et, 5 ko. GLW ca. 600 et., 1 kn. W ca. 570 et, 6 kn. BW&C ca. 540 et„ te zamen 125 kn. Verder werden nog afgedaan 35 kn, bij de heeren Besier Jonkheym & Co., waarvan men geene bijzoud.rheden kan opgeven. Over het algemeen was de kooplust niet levendig en ziju de prijzen iets flauwer. SAPANHOUT zonder handel. KIDKANGHOUT geen afdoeningen te berichten. GAMBIER eu CUTUH tot vorige prijzen ruimer aangeboden met weinig kooplust.
"Handelsberichten. ROTTERDAM 27 JUNI.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003
KOFFIE. Sedert de veiling der NHM. 19 dezer alhier gehouden waarin alles 1 a I/a c. boven taxatie verkocht werd, is de markt in eene goede stemming en blijft tot afloopprijzen vraag bestaan. Voortdurend blyft eene geregelde aftrek aanhouden ;en zijn de afleveringen bevredigend, niettegenstaande de consumptie zich nog al tijd tot de tegenwoordige prijzen slechts van het hoogst noodig* voorziet. e De laatste Rio berichten blijven steeds kleine aanvoeren uit de binnenlanden vermelden en bedragen slechts 1300 bn. per dag terwyl sedert de laatste mail uiet meer uitgevoeid werden als naar Havre, Engelsche havens, België en Holland, 1300 bn., Oostzee, Zweden en Noorwegen 5250 bn., Gibraltar en Middel.. Zee 9000 bn. Vereenigde Staten 4100 bn. De noteeiing van particulieren aanvoer is voor heden: Goed ordinair blank 47, dito dito groenachtig 46 ordinair 43 a 45 Afgedaan werden: 5()0 bn. Java ex Rotterdam, 45; 1000 bn. Java ex Prins Hendrik, 451.^; 500 bn. Java ex Rotterdam, prijs geheim. 500 bn. Padaug ex Henriette, prijs geheim; 1000 bn. Java ex Galhlei div. prijzen; 200 bn. Java ex Helena, div. prijzen; 492 bn Java ex Gallilei, div. prijten, 3jo bn. Java ex Gallilei, div. prijzen. KUST zonder afdoeningen ia de eerste hand; gepeld met vrijgoeden aftrek. SPECEKIJEN in vaste stemming doch zonder veel zaken. Nagelen meer begeerd; afgedaan werden 18 kn. Noten en 5 kn. Foelie ex Hoek van Holland. TABAK. Bij inschrijving werdea gegund 1000 pk. Java merk PA& Tanahwangie/Malang. 386 pk. Sumatra merk Dcli Maatsch.. 121, pk. dito, merk, S & P, 93 pk. dito merk B 4 C. üe voorraad in de eerste hand op heden bedraagt: 9174 pk. Java. HUIDEN. Bij inschrijving veritocht 18611 Oost-Ind. Rnnder-, 19659 dito Buöel-. TIN. De vraag naar Banca was doze week vrij levendig en hadden er eenige omzettingen plaats tot f 94 a 95. Tot laatslgemelden prijs is slechts zeer weiuig aan de markt. Voor zeilend Billiton werd f 91 besteed en is alzoo verder te plaatsen; voor loco Billiton werd vergeefs f 91V_ geboden; Banca najaars-levering gold f 92 a 93. DROGERIJEN. Ia Kamfer vonden eenige omzettingen plaats hoewel het meerendeel der houders ongenegen is tot de teganwoordigeprijzen te realiseeren. Gum Damar. De afzet blijft traag niettegenstaande de lage prijzen. Van Paarlmoer werden uit de eerste hand 50 pic. ex Helena Henriette tot geheimen prys verkocht. BINUROTTINü tot hooge pryzen coulant te plaatsen; de kleine voorraad zoowel hier als te Rotterdam, is in de afgeloopen week genoegzaam totaal opgeruimd. Java INDIGO. De circa 210 kisten bij inschrijving aangeboden vonden allen, hoewel tot matiger prijzen, koopers.
"AMSTERDAM 27 JUNI". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003
KOFFIE. Afgedaan 2100 bn. Macassar, per Vrachtzoeker. SUIKEK. Ruwe verkeerde in zeer kalme stemming. De Engelsche markt is na de groote afdoeningen der laatste weken, voornamelyk voor de gunstige vooruitzichten van deu Beetworteloogst en grootere aanvoeren, plotseling zeer kalm geworden, waarbij ook de vraag voor Geraffineerde Suiker zeer is afgenomen. Dientengevolge was ruwe Suiker en inzonderheid witte soorten moeielijk te plaatsen, terwijl ook de omzettingen ia Java Suiker nieuwe oogst voor 't oogenblik ran minder omvang waren. Sedert onze voiige opgaaf zyn afgedaan. 534 kr. Soerabaia, per Mina, zeem. NO 5f grootend. slap, vermoed. ƒ 30 zeil. 386 » Samarang, per 's Gravenhage, zeem. llf vocht en slap enk. goed, vermoed, ƒ 45J zeil. 500 » Tagal, per Noach I, zeem. 14, zeer goed fijn stoom, vermoed, ƒ 371 zeil. 417 » Tagal, per id, zeem. 14'/, zeer goed iets vochtig, verw moed. ƒ 37d zeil. 434 » Tagal, per id.,zeem. 12}, goed zeer goed, vermoed, ƒ 36f zl. 2436 „ Soerabaia, per Bali, zeem. 12, goed vochtig ƒ 35$ zeil. 1141 n Probolingo, per Corn. Gips, zeem. 13 goed zeer goed,/ 37 zeil, 10000 pic. Oosthoek, Juli/Octobcr aflad. fact. 10>14 Maartwaarde, Aanvoer van Java Suiker-. Bij de N. H. M. 145636 kr. tegen 145274 kr. in 1871. » particulieren 112863 » » 155632 „ Totaal. 257999 kr. tegen 300906 kr. in 1871.
Voorraad van Java Suiker: Bij de N. H. M. 72191 kr. tegen 69183 kr. in 1871. K particulieren. 1025 » . 1007 » » „ Totaal . . 73216 kr. tegen 70190 kr. in 1871. De voorraad van ruwe Suiker in de verschillende Entrepóts bedroeg volgens Rijksopgave op 15 Juni 42,719,514 kilo,tegen 40,128,481 kilo op 15 Juni 1871. p 'JABAK. Op 3 Juli komen te Amsterdam bij inschrijving aan de markt: 1026 pn. Java, Djambean, 1753 pn. dito Kawi, 100 pn. dito Kotta, 298 pn. dito BD, 154 pn. dito D., alles ex Maassluis en Orte'ius; 520 dito Krus, ex Oceaan-, 107 pn. dito FA Kedirie, ex Maassluis: 312 pn, dito dito, 73 pn. dito P in een driehoek 23 pn dito B, 15 pn. J_, alles ex Ortelius; 178 pn. dito FA Kedirie 288 pn. dito C. 64 pn. Java P iv een driehoek, alles ex Marie Alxandrina; 960 pn. dito WOS., ex Queen of the Colonies; 398 pn. dito Blitar/K, ex Ortelius; 266 pn. dito J, ex Lencolhea; 361 ph, dito TW. Malang, 639 pn. dito PA dito, alles ex Siedbad. AMSTERDAM, 27 Juni. ARAK. Verkocht 60 leggers Batavia, ex Utina.
"ROTTERDAM, 27 Juni.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/08/05 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297378:mpeg21:p003