Wie de geschiedenis der dwaasheid wil leereu kennen, moet ook de Indische assurantie-maatschappijen tot voor- Werpen zyner studie kiezen.
De Amsterdamsche Courant die onlangs in een artikel, dat den leien der Locomotief niet vreemd gebleven is, de Nederlandsche brandverzekering-maatschappyen, wat het kiezen harer directeuren betreft, philantropische en, wat haar aoliditeit aaagaat, verdachte inrichtingen noemde heeft deswege ongetwijfeld iv Indië by ieder die bevoegd was een oordeel te veliC-'" VV_l gciuuucu,' maar daarby behoort het niet te blijven. Wy hebbeu niet deu akker van onsen buurman te wieden, terwijl onze eigen velden met onkruid _(ju overdekt. Laten wij met de wordingsgeschiedenis der Indische assurantie-maatichappijeu beginnen. Hoe rijn onze maatschappijen tot stand gekomen? vraagt de schryver in de Amsterdamsche Courant, en onmiddelyk daarop laat by volgen: „Sedert jaren is het assurantievak hier een soort van toevlucht voor behoeftigen geweest. Een jongmensch van goeaen huize, die vruchteloos een onafhankelijke positie in den koopmansstand zocht, hetzy door gemis van fortuin, hetzy door oukuude, en dikwerf niet het minste begrip van assurantie had, richtte een assurantiemaatschappy op. De familieleden, vrienden en bekenden werden bepraat en belezen om aandeelen te seinen, en twee of drie rijke ingezetenen (wier ijdelheid werd geatresld, ten koste vau een P*ar aandeelei, door het gedrukt zien van hunnen naam) werden met een schoonen omhaal vau woorden bepraat om commissaris van een dergelijke iorichtiug te worden. De zaak kwam spoedig tot staud—me.atentyds waren commissarissen even onbekwaam voor hunne taak als de directeur." Welnu, is het met vele maatschappyen hier anders? Is hier het gehalte van haar directeuren een waarborg van haar aoliditeit? Wy hebben, vooralsnog ten minste, niet in byzonderheden te treden; wy kuuneu volstaan met de algemeenheid, dat de meeste directeuren hun voordeeligen post machtig geworden zyn, omdat zy vrienden, niet omdat _y kennis bezaten, en die stelling wordt een evidentie voor ieder die ouderzoekt hoe de maatschappyen tot stand gekomen zyn, en iv 't leven gehoudeu wordeu. Men aanschouwt dau ock van dat spelen met het algemeen belang twee ouvermydelyke resultaten in de omstandigheden, dat het getal Indische assurantie-maatschappyou meer geëveuredigd is aan de algemeene zucht om beschermelingen te bevoordeelen ten koste van anderen, dan aau de nog beperkte aanwezige behoeften, eu dat de innerlijke kracht dier instellingen dikwyls veel kleiner blijkt te zyn dan het bedachtzaam vertrouwen moet vorderen. Daarby komt nog, dat de zaakkennis en het plichtbesef der commissarissen aan het uitoefenen eener doelmatige controle niet altyd bevorderlyk zyn. Van de Nederlandsche getuigt de Amsterdamsche Courant: „Eenmaal per jaar komen de heeren met deu directeur of de directeuren bysen, en dan praten zy een uurtje, teekenen eau balans die hun wordt voorgelegd, en meu geeft elkander, zouder exceptionneele gebeurtenissen, rendez-vous voor het volgend jaar, om dezelfde belangryko werkzaamheden te verrichten. Begrepen ook die heeren hunne functie dan zouden zy geregeld — miastsus ééns per week — vergaderen met de directie, en door het napluizen der boekeu, registers en brieven, en het ouderling bespreken der belangen van de maatschappy, op de hoogte zyn van den gang der zaken." Een keuschetsing, ook voor ludië getrouw. Er ontbreekt, helaas 1 aan de lyst van de tegenwoordige werkzaamheden niets dan de vermelding, dat de commissarisaenzich boreudien de moeite geven, om geregeld quitantiën uittereiken voor de emolumenten, welke kun tot belooning hunner waakzaamheid zyn toegekend, en welke onder den naam van spelde- of sigareugeld hier en daar ecu zekere vermaardheid hebben verkregen. Zeg nu nog, dat ar geen vertrouwen ii in ludië, wanneer gy .iet, wat dagelyks te zien ia, dat de aaudeelen Tan dergelyke maatschappyen steeds gretige koopers vinden! Maar laten wy spotterny vermydeu. Laten wy met nadruk en erust wyzeu op een ander gevaar, dat de stabiliteit der atsurantte-maatschappyeu bedreigt 1
We doen dat, door te herinueren dat de actiën voor een gedeelte in handen zyn van menschen, die by de oprichting ter aauwernood in staat waren do eerate 10% te «torten, en dus in geen geval de resteerende 90% te fouruecren. Stel nu dat de maatschappy door een ramp wordt getroffen, ten gevolge waarvan de directeuren een nieuwe »tortiug vragen, dau zullen de weinige werkelyk soliede Peisouen moeten aanvullen, wat de wanbetaler» niet by dichte zyn te leveren, en er zal «en schreeuwende onbil- U^heid worden gepleegd ten faveure van eenige onvermo-Ben.de, roekelooze speculanten. Is dat een maaUchappy op *° icdo grondslagen vestigen P tn- br«ud-assuranti«-maat»chappy schynt een associatie te *.a van eenige speculanten op het toeval, op de bestendigheid van hetgeittk> Men mag dat niet alleen op grond der reeds aangeh»»iQ8 feiten beweren, maar ook op grond vau de weerloos eid tegen rampen. Wanneer men de verslagen der assurantie maatschappyen ter hand neemt, is men reeds spoedig dichtbij de overtuiging, dat de behaald» winsten, waardoor het dividend gerepresenteerd wordt, nagenoeg uitsluitend door da brandpremie worden behaald; op de zeeteekeningen blijft in den regel naar verhouding weinig of geen winst over. Wanneer alzoo op een der hoofd- of mindere kustplaatsen in het zoogenoemde handelskwartier der Europeanen een brand uitbreekt, dan moet die al zeer onbeduidend zyn, of de assurantie-maatschappyen geraken buiten de mogelykheid een dividend uittekeeren. Wat zal dan het geval zyn, indien de brand aangroeit tot een calamiteit ? Op het handelskwartier en de entrepot» hebben de assurantie-maatschappijen millioenen en nogmaals millioenen loopen. Aan blusschen valt niet te deuken: er is geen brandweer en 6r zyn geen bluschmiddelen, voor zulk ecu doel berekend : wy hebben slangen zonder spuiten, «puiten zonder slange», «langen en spuiten zonder water, en slangen, spuiten, emmers eu water zonder personen die hat een eu ander met beleid weten aantewenden. De maatschappyen zullen dan niet alleeu ophouden een dividend uittekeeren, maar zy zullen totaal geruineerd zyu: zy zullen ineenstorten onder den last vau -haar schulden, eu onder het gewicht van haar zorgeloosheid.
Zoo is het. Men vraagt alles van het gouvernement, en men zit zelf met slappe handen. Wy verdedigen de vsrderfelyke nalatigheid der Regeering niet, maar ook komen wy op tegen de minsten» even berispelyke aorgeloosheid der assurantie-maaUchappyen. Al» de directeur van een a»surautiemaatschappy een huis bewoonde in ecu ouveilige streek, dan zou hy, wel verre van alleen over het plichtverzuim der Regeering te jammeren, wachter» aanttellen, wapen» met ammunitie koopen, en verder alle middelen aangiypen, ten •iude ziek tegeu het verlies vau goed te vrywaren, en ten einde zoo lang mogelyk deu dag te verdagen, waarop hij van het leven moet scheiden en het jammeren een einde heeft genomen. Maar voor de behartiging van de belangen zyner maatschappy vindt hy het ruimschoots genoeg, achl en wee! te roepen. Men verlangt de voordcelen, niet de lasten. Terwyl in Europeesche lauden, waar de brandweer door de overheid in een gezonden toestaud is gebracht, de assurantiemaat»chappy'en bovendien een brandweer op e'gan kosten oudeihoudeu, denken de Indische maatschappyen er niet aan om voor gezamenlyke rekening cc» of meer »toom»puiteu onder ecu flink gtoefend personeel in dienst te stellen, doen zy niet» omdat de Regeering haars iuzieus niet genoeg doet. Zy hooren de berichten van de vsrachrikkolyke branden die Hamburg teisterden en Chicago vernielden, maar zy verstaan ze niet. Zy zulleu eenmaal ter verantwoording geroepen moeUu wordeu, en zy zulleu zich niet rechtvaardigen kunnen.
Men moet er zich waarlyk niet over verwonderen, dat eenige assurantie-maatschappyen den verzekerden jiren acht«r-ecn elke kennisneming vau den stand der zakeu onthouden: voorzichtigheid eu openhartigheid zyn twee. Maar ook iv 't algemeen: de Indische assurantie-maatschappyen met haar verleidelyke dividenden verlevendigen zeer dikwyls, wat de bestendigheid vau haar bloei aangaat, de gedachte aan Jona's schoonen wouderboom, die gestoken werd door een worm, dat hy in één dag verdorde. Het is driugend noodzakelyk:
dat by de benoeming van Directeuren en Commissarissen gebroken worde met den ouden sleur, en het onderzoek naar geschiktheid deu doorslag geve;
dat er bij de overdracht van actiën tot zuivering van de aandeelhouder» worde besloten, en
dat voor rekening d»r maatschappyen de meest deugdelyke bluschmiddelen wordeu aangeschaft, eu een uitstekeud corps worde samengesteld.
Op den thau» gevolgden weg voortgaande, zullen vele brand-a»surantic-maatachappyen geen vertrouwen blyven genieten, tenzy er nog ecu werktlyk solide maatschappy verryze, waarby op haar beurt de braud-assurantiemaatschappyen worden verzekerd.—
"Op zand gebouwd.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/10/23 00:00:00, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 01-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297446:mpeg21:p001
"De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/10/23 00:00:00, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 01-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297446:mpeg21:p001
Engelsche Mail. Vil Batatia, Muntok, Kiouw in Singapori. In do maand October H Hen en 25ea. n „ H November „ Sen en J2en. „ „ „ December M 6en en Jüen. fransche Mail. Via Batavia in Singapori . n „ „ October n Sen en 20en. „ M „ November » 3eu en 17eu. H „ „ December „ len, löen «n S9e» D Sumatra's Westkust. Den 14en en 19cn Tan elke maand. Borneo's Westkust en Billiton. Den len Tan elke maand. Bandjarmassin on Bawean. Dm 24en van elke maand. Het uur Tan sluiting is steeds des aronds te 7 ure Intusschen wordt aan belanghebbenden Tiygelaten, ook op andere dagen hunne brieven aan het postkantoor, te doen bezorgen. De doorzending van hier heeft steeds plaats per eerstvertrekkende post. Samarang, den! Januari 1872. De Postmeestrr, H. A. KLERKS.
"Samarang. POSTKANTOOR SAMARANG.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/10/23 00:00:00, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 01-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297446:mpeg21:p001
Van'Samarang «aar Kedong-Djattie I Van Djocjacarta naar Soeracarta Soeracarta en Djocjacarta. | Kedong-Djattie en Samarang. IQ-mengne-Treinen I i Gemende- Treinen 1 I 4 I i "l - .' STATIpNS. lT i s TT"--| t ml t m I [i iv I il ra [ Iv m |v m I o tn |ura Sam,' ui- vertr, «.10; 1.24, Djocja vertr. i i 7 30|10.-SS 1,6 _.i_-loewa „ | «out I.S«| KJassan. , |7_o-10.4S t\ Kroembocng . 1.41 lil Brambanan » 63 '10 61 j'» Tangoeug , 1. iS IS Srowot. , 81611.» j'jj Ked-lljaattl*". _.°ï _! Klatten. |«a"k. U-S»"»;., J |vertr. ».-« S.l Ivertr. 83. 1128 sl. Pndaj , ! ».« >i( Tjepper. B'j,*]_ 4'" Telawa , ».69 SIS Delangoe 97 ll,_ 45 S-rang « doei 5.40 Poerwodadie g'3ü 11,'S-', <" Iv'eTtr •_.!..* «f .•__''S6l^ u»«n_ . 11. i 481 K.litO,i«. . 744 12,37 *•>««• . lI.IS 414 8-1» . 8 7 ! — Kalu Om*. , ll.S» 6IS l,aw«nr . j' 33 1.18 Sol. I*»nk- "« 5"1 Q_.„_i_ |"ak S.SS ' !•»♦ feerweiU.ie . LM U.l» 1.4 serang . 8(8 door Delan».. _ é.l'lliO 137 Telawa - 9 v %87 Tjepper . I.HU.SS t.41 p.dai „ 945 »*S -litte» l'"k' ,S! }■> . i-Pril UI-ttlMr*- »»• s 7 Ivertr. 1.5 S 1.14 4 8 ae«.-l._tt \,,rir ( 4 |1| Srewet . I.ta 1-7 4.1 S Tin_eea_ » 10 3» »»* Brenib,,,, , j.s 1.38 4.11 Broem-oe»» » 10 47 >*4 Kalaeiaa , Ml 1.4» 444 illae-Toew» » 11— d*« I'jorja aaa-. 1.54 1.» (.1 Sa__r*_[ aank. 1111 4-». Van Uriagin naar Kedoeig-Djattie. | Van Kedoeng-Djattie naar Briagin I Genaaide ■ Genen.de tr«i« STATIONS ' '"»'• 1 3 v.m. I v ■> Uring!» vertr I -<, . k*_.-Ijj_u. vertr, IU.— ■ Seiedalea . i I,S. temeoarit . I 10.'] .empeora» v I S.S 'Segodaieae _ I 10.49 Ked.-Djatt. a>»k | iio I _.mfi» a.ak | 11.7 Ds tijd il dt telegraaftijd van Samarang. Da treinen 1, 1, t, l, 7 en & meer ipaciaal vaar goederenvervoer beitentd zijnd* tee knnnen de tijden van aankomst ca vertrek «enigs tina verachillai. D* treinen 1 en ft kouden te DJINKII.ON en GEDiNGAN halt. Op alle station» en aalten lija verkrijgbaar officieele gidten en taallen van dei loop der treinen tegea kttaling reepectivelijk van 50 • belOeen'ten per -tuk.
"Nederlandsch-Indische Spoorweg-Maatschappij. LIJN SAMARANG—VORSTENLANDEN. Uren van vertrek door den dienst, aanvang nemende den 10den Juni 1572,". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/10/23 00:00:00, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 01-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297446:mpeg21:p001
i October Baroa Sloet Tan de Beele. ran Batavia mar Soerabaia via Samarang. I f Minister Transen t. d. Putt*. vin Soerabaia naar Batavia Tia Samarang. 7 t Koningin der Nederland, van Batavia maar Slnltawang via Billiton en Pontianak. 10 f Koning 'Willem III. van Batavia naar Soerabaia via Kustpl. en Samarang. 10 f Singapore, van Soerabaia naar Batavia via Samarang en Kustpl. 10 . Vico President Prins, van Batavia naar Padang via Telok Betong en Benkoelen en terug via Benkoelen en Telok Betong. 10 . W. Cores de Vries, van Soerabaia naar Bali Boeleling. Tia Passoeroean, Probolingo, Bezoeki, Banjoewangi eu terug. 11 f Gouverneur-Generaal Mijer van Soerabaia aaar Macassa.r 15 t Baron Bentinck. van Batavia n. Samarang, Soerabaia en de Molukken. 15 „ Baron Sloet van de Beele. T. Soerabaia naar Batavia Tia Samarang. 15 • Batavia, van Batavia naar Patjitan via Anjer en Tji* latjap en terug. 18 , 'William Mackinnon. v. Batav. n. Singapore via Muntok en Riouw. 20 m Minister Fransen v. d. Putte t. Batavia n. Soerabaia via kustpl. en Samarang. 20 , Koning 'Willem III. v. Soerabaia n. Batavia via Samarang en kustpl. 21 , Baron Bentinek. t. Soerabaia n. Mae. en de Molukken. 33 - Koningin der Nederl. v. Batav. n. Palemb via Muntok. 25 u Singapore, v. Batavia n. Soerabaia via Samarang. 25 i Koningin Sopbia. v. Soerabaia n. Batavia via Samarang. 25 , Vies President Prins. T. Batavia n. Padang via Kroé en Benkoelen en terug via Benkoelen en Kroë. 26 f Gouverneur-Generaal Mijer. v. Samarang n. Singapore. 28 . Minister v. Staat Rochussen. v. Soerabaia n. Baudjermassing via Bawean. 28 > Baron Slott van da Beele. van Batavia naar Soerabaia via Kustpl. en Samarang. 30 . W. Cores de Vries. Tan Soerabaia naar Batavia via Sa*
marang en Kustpl. 1 Novemb. William Mackinnon. van Batavia naar Singapore via Muntok «n Riouw.
Soerabaia, 19 October Meteoor. Gister avond tegen 6. uur doorkliefde iv de richting van het Noord-Westen naar het Zuid-Oosteu een meteoor in den vorm van een groote vuurbal met uitgekartelde, niet scherpe randen, onten dampkring, onder verspreiding van een zeer fel geelachtig licht. Ongeveer een eu een halve minuut daarna w«rd een harde knal gehoord als van een kanonschot, waaruit wordt nfgeleid dat de aeroliet op 30 kilometer afstand in bet Sidajoesche of Modjokertosche nedergevalleu is, van welke zyde wy hopen spoedig nadere berichten over dit belangryk phenomeen te ontvangen.
De verschyning werd hier gevolgd door een betreurenswaardig oDgeluk. Aan het einde der bergstraat reed een rytuig, op korten afstand gevolgd door een met Sydnt-y--piarden bespannen vi»-a-vi». welke dieren door het onverwachte helle licht «chrikten en in ren gingen. De koetsier, het optoraen tegen het voor hem zyude rytuig willende ontgaan, bracht zyn paarden onmiddelyk tot uitwyten, maar kwam daarby zoo dicht lang het hoekhuis dat een daarvoor staand bankje in de wielen der vis-a-vis werd medegesleept «n twee daar wandelende allerliefste meisjes geen uitweg meer konden vinden. Ecu harer drong zich met alle kracht tegen den muur aan en ontvelde daarby haar gelaat, terwyl het voortgesleept baukje haar aau de beenen woudde; het andere viel onder de hoeven der paarden en bleef vreeselyk gewond liggen nadat het rytuig over haar was heengegaan. De haer v. 8., bewoner van het hoekhuis, bracht de kinderen terstond by zich binnen en ontbood geneeskundige huip. De paardeu der vis a-vis lieten zich nu verder niets meer door den koetsier gezeggen, maar renden in volle vaart de aloon-aloon op, de koetsier tuimelde van den bok, waarna de zich in het rytuig bevindende persoon trachtte de teugels meester te worden, wat hem .chter niet gelukte; hy heeft zich later achter uit het rijtuig gewerkt, wat hem een kwetsuur aan de rechterknie bezorgde. Paarden tn rytuig zyn op Boeboetan terug gevonden, het laatste alsmede da tuigen geheel ontredderd.
Embok Sakmina is een koopvrouw die voornamelijk dient als tussohenpersoon by den onafgebroken hnudel iv preciosa's van vele dei Soerabaiasche dames. Hoe dikwyls deze laatste ook reeds dupes werden van de slimheid en den dievenaard deser loogenaamdeporrohs, telkens stellen ty weder een andere in .taat ïich te haren koste te verryken, en eoo was dan ook Ümbok Sarmina reeds sedert geruimen tyd in het bezit vau een groot aantal kostbaarheden, die verkwauseld moesten worden, maar waarvan zy by voortduring in gebreke bleef de veikooppeuuingen aau de respectieve eigenaressen aftedragen. Velen berusten daarin gedeeltelyk uit vree» voor soesah, gedeeltelyk om niet nog op den koop toe door haar mannen uitgelachen te worden of een sans prendre te ontvangen. Dezer dagen echter maakte zy het te erg, daar van een haar toevertrouwde waarde van ongeveer f 4UO alweder niets terecht kwam. De politie daarvan verwittigd kon spoedig de mededeeling aan de eigenares doen, dat by Jimbok Sarmina de lombnrdbriefjes voor de preciosa's gevonden waren, beueyens nog een dikken buudel andere dergelyke btwyzen van door haar beleende sieraden, waarvan geen enkel baar had toebehoord.
De dievegge is nu iv arrest, maar de andere betrokkenen hebben daarmede haar lichtvaardig vertrouwde sieraden-nog niet terug.
In di kampong Coblijn te Soerabaia had Pa Oerip, ter navolging van het regeeriiigsvetbod om woningen met allaug-allaugte dekken, de voor de dakoppervlakte van zyu bamboewoning benoodigde dakpannen gekocht en daarmede zyn huis gedekt. Laatstleden Viydag was die arbeid volbracht eu Zaterdag daarop stortte het geheele huis, dat het zware dak niet dragen kon, ineen. Gelukkig konden de bewoner» zich nog tydig redden. (Soer. Hblad.)
Uit Banjoewangib wordt dd. 17 dezer aan de Soer. Ct. geschreven:
Een trouw lezer zyude van Couranten, verwondert het my nergens iets te hebben aangetroffen omtrent het stranden van het N. I. schip Fadool Midjet, gezagvoerdé. B~ahasouwan, be«temd naar Tjilatjap met Gouvernement» zout, en toebehoorend» aan den Arabier Bob Said a costi. Volgen nudcdeeling van deu gezagvoerder zou het navolgende hebben plaat» gegrepen. Bovengenoemde bodem was den lOden dezer op de hoogte van Duiven-eiland, komende van Sumanap, met bestemming naar Tjilatjap Ugelyk met het Nederiaudach. schip Telanak. Beide «cliepen hadden de seinvlag waaien dat zy een loods verlangden doch aangezien er slechts e'e'u loods buiten was (er zyu hier vier loodsen) profiteerde de Talanak van hem zoodat de Arabier maar moest zien, hoe hy terecht kwam. Aangezien de stroom sterk om de Zuid de straat inliep, vond de Arabische gezagvoerder het raadzaam, om het dan maar te beproeven zonder loods straat Balie te passeeren. Toeu de avond viel, liet hy het anker vallen in de bocht van Manna. Wellicht door den feilen stroom brak de vloei van het anker, zoodat de Arabier een veiligere plaats trachtte te bereiken, echter met het ongelukkig gevolg dat zyn schip dichtbij Gilo-M a n 0 k , «an den Balischen wal, strandde. De kruis- en loodsbootsen hadden nog den tyd 17 koiangs zout te bergen, waarna de schuit naar den kelder ging.
Iv hoeverre de dienst der loodsen en de controle over hen hier flink is geregeld, zulks laat ik over aan het oordeel van beter ingelicliten.—
Moord. Op Woensdag, den 2en October 1872, des namiddag» ongeveer te 5 ure, ontving de Wedono van Modjosarie-Kidool, district Modjokerto, van den Loerah der dessa Wonosarie-Korlou, onder Modjosarie-Kidool, het bericht, dat in de slókan (zoogenaamde goot) midden op de Sawah, ten westen vau gemelde dessa, op ongeveer 120 roedeu afstand» er van, ecu lyk lag omwikkeld met een mat eu vastgebonden met bamboe touw.
Op het vernemen dier tyding, begaf de Wedono zich onmiddelyk naar genoemde plaats — alwaar hy te 5 V ure aankwam en bevond dat er werkelyk een lyk aanwezig was, omwikkeld met een mat en vastgebonden met bamboe-touw. Daar naast lag een bamboe, waarmede men het lyk moet hebben gedragen.
By onderzoek bleek weldra dat het hetlykvan een manspersoon wa», oud vaar aanzien 35 jaren, hebbende de kleeren nog aan, met een wond op het voorhoofd. Op dienzelfden dag des avonds werd dat lyk door Pa Darimak, schoonvader en door Pa Bario, vadtr van den vermoorde herkend al» dat van hun zoon, met uame Eo,djoio, gexamenlyk met hen wonende iv de dessa Klotok, district Modjokerto.
Op Maandag den 7en October 1872, de» voormiddags omstreek» 10 ure, werd zekere Pa Kanmah, die dm moord zou hebben gepleegd, in de dessa Djerambie, district Modjokerto, en de medeplichtigen Pa Bas, Djogo en Sarip die het lyk moeten hebben weggedragen, door de poiitic opgevat en gearresteerd, terwyl de loerah der dessa Djerambie— met name Djojo-Tioeno — mede indie moordzaak betrokken werd, en de voorwerpen n. 1. een pèijok (kapmes) eu een aloë (houten stamper) als stukken van overtuiging iyn gevonden. (Soer. Ct.)
Rechtzaken. Heien deed de Raad van Justitie alhier uitspraak in de zaak van den heer S. tegen wien het O. M. op den 17den October tuchthuisstraf van 5 tot 20 jaar eischte. De Raad overwoog, dat de qualificatie van de misdaad is poging tot doodslag onder zeer verlichtende omstandigheden gepleegd en veroordeelde op grond daarvan den beschuldigde tot één jaar gevangenisstraf.
! Diefstal. Gisteren nacht is op Pontjol by de Javaan- Isohe vrouw Embok Kam diefstal gepleegd. Een aantal kains ter waarde van ongeveer f 30. werd door den dief medegenomen,
Ontvlucht. De berucht» Karep, van wien wy melding maakten in on» nommer van Maandag j. is wederom ontvlucht. Te» verhoor opgeroepen, was hy naar het politie bureau g«tran»porteerd en opgesloten in de kamer waar gewoonlyk de misdadigers worden bewaard op de eerste verdieping. Daar heeft hy het venster opengemaakt waaruit hy vervolgens met goed gevolg een «prong heeft gemaakt. Dat hjj daarby den nek niet gebroken heeft is voor veie» een wonder. De politie spoort hem op.—
Landraadzaken. Gisteren werd voor den Landraad alhier behaudeid de zaak vau deu (.hinees Sic Ing 'Ijiong beschuldigd van in den nacht vau een op twee Octob<_ te hebben gepleegd „diefstal by nacht in een bewoond huis door middel van inbraak en ontsluiting." De Landraad veroordeelde den Chinees tot twee jaar dwangarbeid buiten den ketting.—
Drukperszaken. Uit Soerabaia wordt ons heden getelegrafceid, dat de Hr. Elberg, Hoofdredacteur van het Sorrabaiaasch Handelsblad, tot ecu jaar gevangenisstraf en ƒ 500 boete veroordeeld is, wegens een beoordeeling van de handel'ngen van den gewezen, volslagen ongeschiklen Assistent-Eesident voor de Politie Nolthenius. Wy zyn zeer verlangend naarde overwegingen van dat vonnis.— ,
Hollandsche mailbooten. Het stoomschip Prins van Oranje van de Stoomvaart-Maatschappy Nederland is, blykens een by de Agenten ontvangen telegram, gisteren van Sue_ vertrokken met bestemming naar Batavia.—
Ambarawa. In den nacht van 19 op 20 heeft men weder één zware aardbeving gevoeld door eenige lichte schuddingen gevolgd. Den 21en werd opnieuw een zachte beving waargenomen. In den nacht van 21 op 22 herhaalde zich dat. Ook is de onderaardsche werking nog duidelijk waartenemen. Het kruitmagazyn moet ontruimd worden; waarschynlijk komt men daarmede heden, schreef onze berichtgever den 22en, klaar. De «cheuieu zyn in de binnenmuren. Het laboratorium blijft misschien voorloopig gesloten
"Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij. Dienstregeling der Stoomers over de maand OCTOBER 1872.". "De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad". Semarang, 1872/10/23 00:00:00, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 01-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010297446:mpeg21:p001