HAMBURG (DPA-ANP) -De gevluchte secretaresse van 'De Bhagwan', Ma Anand Sheela, is opgedoken in de Bondsrepubliek. Zij verscheen dinsdag voor de Westduitse tv. Bovendien staat in het jongste nummer van het weekblad Stern een interview met haar. Daarin zegt Sheela dat de Bhagwan-commune in de Amerikaanse staat Oregon financieel aan de grond zit.
Volgens de vrouw is 55 miljoen dollar van de sekte verdwenen. „Ik heb de Bhagwan vaak genoeg gezegd dat we ons op den duur zulke dure dingen niet kunnen veroorloven, omdat ik daardoor het brood uit de mond van mensen moet nemen". Ma Anand Sheela vertrok met ca. 20 medestanders op 14 september uit de commune in Oregon.
Zij zijn niet van plan een commune in West-Duitsland te stichten. „We zijn hier om bij te komen van de inspanningen van de laatste weken. Toevallig konden we een goedkoop ticket naar Zürich krijgen. Wij zijn daarna naar Duitsland gegaan omdat het hier net zo schoon is als in Zwitserland maar lang niet zo duur. En bovendien hadden we geen visum nodig".
Zij zegt dat nog veel meer sanyasins (aanhangers) de commune in Oregon zullen verlaten. „De besten zijn bij mij, de corrupte bij de Bhagwan. Hij moet zich nu verlaten op mensen die niets om mensen geven". Zij stelt verder dat er in de commune in de VS al mensen aan aids zijn overleden. Aidslijders zouden zijn binnengehaald om als menselijke bescherming te dienen tegen aanvallen van buiten. „Ik heb daar een einde aan gemaakt omdat dat onmenselijk was".
"Secretaresse Bhagwan zit in Bondsrepubliek". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
De Bhagwan is volgens Stem van plan naar de Bondsrepubliek te komen zodra hij een verblijfsvergunning van de Amerikaanse autoriteiten krijgt. „Mijn volgende gevecht zal in de Bondsrepubliek plaatsvinden". Hij wordt door zijn vroegere secretaresse ervan beschuldigd dat leden van zijn commune in de VS drugs kregen toegediend om ze zo geld voor auto's en dergelijke afhandig te maken.
„Toen ik dat merkte heb ik afgehaakt", zei Ma Anand Sheela voor de Westduitse tv. Ze achtte het verder niet uitgesloten dat beroepsmoordenaars het op haar gemunt hebben. De vrouw wisselt voortdurend van verblijfplaats. De tv-opnamen waren gemaakt op het eiland Juist in de Noordzee. De meeste ex-sanyasins droegen 'gewone' kleding in plaats van het gebruikelijke uniforme rood.
Bhagwan wordt verweten dat hij van de commune Rajneeshparam een kleine fascistische staat heeft willen maken. De gevluchte communeleden zouden geld verduisterd hebben. In elk geval lieten ze een schuld van 55 miljoen dollar achter. De 35-jarige Sheela was directeur van de Rajneesh Foundation International, de commerciële tak van de sekte die naar eigen zeggen een half miljoen leden over de hele wereld telt. Zij leidde in 1981 de verhuizing van het Bhagwanhoofdkwartier van Poona in India naar Oregon.
"Duitsland". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
DRESDEN (EPD) - De synode van de Evangelisch-lutherse Kerkenbond in de DDR heeft op haar slotvergadering de mensenrechten centraal gesteld en de in Oost-Berlijn zetelende kerkleiding gevraagd daaraan meer aandacht te schenken.
Wat het individu aan mensenrechten kent en kan uitoefenen, is bepalend voor zijn creatieve medewerking aan de natie waarin hij woont, aldus de synode. Ze voegt hieraan toe: „Een staat en een samenleving zijn des te stabieler naarmate zij meer kunnen rekenen op de loyaliteit en medewerking in verantwoordelijkheid van zijn burgers."
Tot de nog op te lossen problemen rekent de synode de gelijkberechtiging en gelijke waardering van alle burgers op elk niveau en op elk terrein, alsmede vergroting van de reismogelijkheden van de mensen in de DDR. Opnieuw sprak zij haar verlangen uit naar invoering van vervangende burgerdienst voor totale dienstweigeraars en iets soortgelijks voor jongemannen die geen wapens willen dragen. Ook zouden bij de vooroefening van dienstplichtigen uitzonderingen mogelijk moeten zijn voor scholieren.
Tenslotte sprak de synode haar ongenoegen uit over de manier waarop de autoriteiten in de DDR de burgers tegemoet menen te kunnen treden en over haar gewoonte, tegen burgers genomen beslissingen niet te argumenteren.
Opnieuw sprak de synode haar absolute afwijzing uit van geest, logica en praktijk van de afschrikkingsstrategie, nu de bewapening op onverantwoorde wijze materiële en geestelijke reserves uitput. Naar oordeel van de synode dient het afsluiten van persoonlijke vredesverdragen tussen mensen uit Oost en West te worden bevorderd. De staten van de wereld zouden een op gerechtigheid gegrondveste vorm van samenleven moeten nastreven, „want veiligheid bestaat alleen daar waar onderling wordt gedeeld". Een wapenwedloop in de ruimte ziet de synode niet als een positief alternatief voor nucleaire afschrikking.
Een christelijk wereld-vredesconcilie zou de kloof tussen arm en rijk op de wereld moeten verkleinen en het vernielen van het natuurlijke milieu aan de kaak moeten stellen, sprak de synode in de DDR uit.
Maandag had' de synode al een veel inniger samenwerking dan tot dusver met de Verenigde Evangelisch-Lutherse Kerk (VELK) in de DDR goedgekeurd.
"Mensenrechten centraal op Oostduitse synode". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Ds. Harderen dr. Rebel hebben hun te ruim geachte visie op de abortus provocatus neergelegd in een nota voor het ziekenhuis De Lichtenberg in Amersfoort, waaraan zij beiden respectievelijk als bestuurslid en als pastor zijn verbonden. De classis oordeelde op 10 april dat de beide predikanten „schorsingswaardig zijn op grond van het feit dat het door hen verdedigde abortusstandpunt in strijd komt met het Woord van God om niet te doden". Tegen dit classisbesluit tekenden de kerkeraden van Amersfoort en van Veenendaal (Bethelkerk) bezwaar aan.
In haar vergadering van 22 mei 1985 benoemde de particuliere synode een commissie die de handelwijze van de classis en de bezwaarschriften tegen de classicale beslissing moest bekijken. In deze commissie zaten onder anderen J. Jonkman van Enschede en ds. H. Biesma van Apeldoorn. Deze commissie sprak eenmaal met de kerkeraad van Amersfoort. Daarbij was ds. Harder aanwezig. Hij noemde dit gesprek desgevraagd positief, gezien het open en eerlijke karakter ervan. Woensdag rapporteerde de commissie unaniem aan de particuliere synode dat zij bezorgd is over het abortusstandpunt van de beide Amersfoortse predikanten. Maar zij is verdeeld over de vraag of de classis procedureel juist heeft gehandeld.
Op grond van deze rapportage vond de particuliere synode het moeilijk tot een verantwoorde beslissing te komen. Ook vindt ze dat nog niet alle aspecten van de stellingname en positie van de Amersfoortse predikanten voldoende zijn doorgesproken. De synode draagt daarom de classis Amersfoort op haar besluit over de schorsingswaardigheid van ds. Harder en dr. Rebel op te schorten. Ook moet de classis de appellerende kerkeraden vragen hun bezwaarschriften op te schorten.
In een eerste reactie noemde ds. Harder het „positief dat men nu probeert door te stoten naar de achtergronden van deze zaak. Ik hoop dat het tot een goede analyse komt en dat het niet meer direct om personen maar om de zaak zelf gaat. Als er inderdaad in alle eerlijkheid en openheid over de hermeneutische en confessioneel-ethische zaken gepraat gaat worden, dan zit men naar mijn oordeel op goed spoor", meende de Amersfoortse predikant.
"Nota". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
HAARLEM (ANP) - Het weekblad „Zondag laatste nieuws" mag van de arbeidsinspectie niet meer uitkomen. De arbeidsinspectie baseert zich op een wet uit 1919 die zegt dat er een vergunning no-
dig is om op zondag te mogen werken. Dit maakte een woordvoerder van het blad woensdagavond bekend.
Volgens de woordvoerder hebben de FNV-vakbond Druk en Papier en de werkgeversorganiatie Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) de arbeidsinspectie negatief geadviseerd. De uitgever van het blad beraadt zich nu over eventueel te nemen stappen.
De gevolgen voor de werknemers van het blad zijn minimaal, aldus de woordvoerder. Aan de redactionele kant waren voornamelijk free-lancers aan het werk. De drukkers missen alleen de inkomsten van een aantal overuren.
"Zondag-blad moet ophouden van inspectie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Het groepje Nederlanders dat niet met zijn tijd weet mee te gaan en dus bijvoorbeeld handhaving en naleving van de huidige wet wil ten aanzien van euthanasie, is groter dan menigeen denkt.
Naar verwachting zal rond 10 oktober namens zon duizend kerkeraden een verzoek aan minister Brinkman en minister Korthals Altes worden verricht om euthanasie strafbaar te houden. Organisator van de actie is de stichting 'Schuilplaats' te Veenendaal, die aan alle protestantse kerkeraden in Nederland gevraagd heeft aan het anti-euthanasieverzoek adhesie te betuigen.
Schuilplaats-medewerker G. van Brink: „De respons is overweldigend. We hebben op dit moment al vijfhonderd reacties van kerkeraden binnen, die allemaal positief zijn. Per dag komen er veertig tot zestig bij. Als het zo doorgaat komen we wellicht wel op duizend brieven. En wat ook opvalt, is dat er uit alle aangeschreven kerken reacties binnenkomen. We hadden dit niet verwacht".
De stichting Schuilplaats ziet zichzelf als niet meer dan coördinator van de actie. Van Brink: „Wij dachten dat het belangrijk was om nu aan de verantwoordelijke ministers te laten merken dat niet iedereen het eens is met het vrijgeven van euthanasie. We willen de brieven rond 10 oktober door vertegenwoordigers van de betrokken kerken aan de bewindslieden laten overhandigen".
Bij die overhandiging zal zelfs internationale belangstelling te zien zijn. Uit Denemarken en de Verenigde Staten is op het Schuilplaatsbureau al bezoek ontvangen van pro-lifers die alles over de actie wilden weten. De mensen uit de Verenigde Staten hebben al laten weten, dat ze rond 10 oktober terug zullen komen, om het aanbieden van de reacties van de kerkeraden door de ministers te kunnen bijwonen.
Ds. J.M.A. Groeneveld
"Signalement Bijdragen: P.A. Bergwerff en A.P. Wisse. Euthanasie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Zoals bekend stond er in het Nederlands Dagblad van 17 september ƒ.l. een interview met mij als juridisch medewerker van de krant n.a.v. het vonnis inzake het echtpaar Goeree en het optreden van de Stiba.
Pas achteraf heb ik mij gerealiseerd dat ik, doordat ik ook kantonrechter ben, door een kritisch commentaar te leveren op een vonnis van een mederechter van een binnen de rechtelijke macht bestaande gewoonte ben afgeweken. Ik vind het daarom jammer dat ik aan dit interview heb meegewerkt. Ook betreur ik de wat scherpe toon van het interview, waardoor het vonnis niet geheel tot zijn recht is gekomen. mr. E. Bos
"Verklaring mr. E. Bos". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Kerk en school hebben met elkaar te maken. Maar kerk is natuurlijk wel belangrijker dan school en dus kiest een schoolbestuurslid dat tot het ambt van ouderling of diaken geroepen wordt voor het laatste.
Op de laatstgehouden Schooldag in Kampen verzette mr. D. Veurink zich in zijn rede tegen deze gedachtengang. Hij vroeg zich af of een kerkeraad een schoolbestuurslid wel op tal mag zetten bij de verkiezing van ambtsdragers. Op die manier worden ten onrechte schoolbestuursleden 'weggeroofd', vond mr. Veurink.
Inmiddels is op een schoolavond in Ridderkerk door ds. J.M.A. Groeneveld op Veurinks opmerkingen gereageerd. Ook ds. Groeneveld is niet zo gelukkig met dat wegroven', maar hij kiest vooreen andere invalshoek bij de benadering van het probleem.
Wanneer iemand gekandideerd wordt voor ambtsdrager, terwijl hij reeds schoolbestuurslid is, en hij wordt vervolgens gekozen - zo redeneert ds. Groeneveld -, laat hij dan in plaats van direct maar te bedanken voor het schoolbestuur of ontheffing van het ambt te vragen overwegen of hij de beide functies niet kan combineren. Zon combinatie zou namelijk de begeleiding van het onderwijs door de kerkeraad ten goede kunnen komen waarvan sprake is in art. 57 van de kerkorde.
„Dat betekent niet", zegt ds. Groeneveld toelichtend, „dat die combinatie regel zou moeten zijn. Maar het heeft in het licht van dat kerkorde-artikel voordelen wanneer één kerkeraadslid tevens schoolbestuurslid is. Daarmee kan de kerkeraad zijn winst doen. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat binnen de kerkeraad de ontwikkelingen in het onderwijs worden gevolgd. Eigenlijk moet iedere ouderling lid zijn van tenminste één schoolvereniging".
"Kerk en school". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Afgewezen moet worden de exegese over Jakob en Esau - ik lees: ze „staan model voor een bepaald type mens" ... We moeten ons steeds weer afvragen op welk type mens wij het meest lijken ... „Beide typen vechten in ons leven vaak om de voorrang" (pg. 90). In deze richting heeft Thijs al eerder geschreven over Kaïn en Abel, die ook twee soorten mensen - na de zondeval - typeren (pg. 31) en later staat er: „Kaïn is in ons" (pg. 229). Maar zo moet de Schrift niet uitgelegd worden.
Fundamentele kritiek moet ik laten horen op het schrijven over de verkiezing. Ik lees: „God kiest voor allen", maar nu is de vraag: „wat we met die verkiezing doen. God reageert op de wijze waarop de mens met die verkiezing omgaat" (pg. 92). Jakob heb ik gehaat, omdat Jakob door alles heen goed met Gods verkiezing is omgegaan - God heb ik gehaat omdat de manier waarop Esau met zijn verkiezing is omgegaan niet goed is geweest.
Maar deze predikant kent zijn Bijbel toch wel? Ik lees tenminste in Rom. 9:11: „toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad gedaan hadden koos God Jakob reeds uit... het verkiezend voornemen van God blijft niet op grond van werken, maar omdat God roept!!" Eeuwen geleden - in de strijd tegen de Remonstranten - ging het al om deze kardinale vraag: ligt het aan de mens of God uitkiest? Men leze de Dordtse Leerregels.
"Types". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
UTRECHT (ANP) - De particuliere synode van het oosten van de Christelijke Gereformeerde Kerken heeft woensdag in Utrecht nog geen beslissing genomen over het abortusstandpunt van de Amersfoortse predikanten ds. T. Harder en dr. J. J. Rebel.
De synode wil eerst het rapport van een nieuw te benoemen commissie afwachten over de hermeneutische en confessioneel-ethische aspecten rond de abortus provocatus. De hermeneutiek schrijft voor volgens welke regels de Bijbel moet worden uitgelegd. In de nieuwe commissie worden naast leden van de particuliere synode ook deskundigen van buiten de synode benoemd. Wanneer de commissie moet rapporteren, staat nog niet vast. Met dit besluit neemt de particuliere synode de beslissing van de classis Amersfoort van 10 april 1985 om de beide predikanten 'schorsingswaardig' te verklaren, niet bij voorbaat over, maar keurt het ook niet bij voorbaat af.
DS. T. HARDER
"Particuliere synode Chr. Geref. Kerken bijeen Synode stelt beslissing over Amersfoortse predikanten uit". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Tegen het beleid van' de Zuidafrikaanse regering inzake wat zij zelf pleegt te noemen „de politiek van gescheiden ontwikkeling" zijn grote bezwaren aan te voeren. Dat is in dit blad dan ook bij vele gelegenheden gebeurd. Maar tegelijkertijd hebben we altijd getracht ons verre te houden van het modieuze verbale geweld, dat zich bedient van een selectiviteit en simplesse ten aanzien van deze problematiek zoals men zelfs in kinderboeken zelden aantreft. Je kunt wel schreeuwen over onrecht, maar je zult dan toch ook althans moeten pogen een oplossing aan te dragen. En juist dat laatste ontbreekt zo vaak in de retoriek van de kongsi der anti-apartheidsvromen. Omdat het de meeste van hen echter in de eerste plaats lijkt te gaan om het bewerkstelligen van een (rode) politieke omwenteling, hebben zij weinig oog voor de mogelijke gevolgen van hun demagogie. Daar komt een belangrijk punt bij. De aandacht in de Nederlandse media is veelal eenzijdig gericht op de situatie van de stedelijke zwarten. En inderdaad is hun toestand vaak schrijnend en is er inderdaad soms sprake van grof onrecht, dat juist deze mensen wordt aangedaan. Echter, als het gaat om de anderskleurigen' in Zuid-Afrika, dan is er nog een categorie die veel groter is, maar wel veel minder aandacht ontvangt. Dat zijn degenen die wonen op het platteland van de republiek of in de zg. zwarte thuislanden. Hun eerste probleem is niet de apartheid, maar de zorg voor het dagelijks brood en voor een enigszins redelijke gezondheid. Zij zijn de groepen die door desinvesteringen nog het meest getroffen zullen worden.
Gisteren was op deze pagina een verslag te lezen van de opening van een nieuwe kliniek voor het Canzibe-hospitaal in Transkei. Het geld kwam grotendeels uit Nederland. Het ging hier ook om een investering en wel één die door de anti-apartheidsbeweging waarschijnlijk afgekeurd zal worden. Betekent zij immers geen indirecte steun aan het 'apartheidsbewind'? Het is tekenend voor de situatie in ons land dat de donor zijn naam'liever niet in de pers vermeld zag. Uit angst voor represailles? Maar inmiddels worden door middel van deze kliniek wel de meest behoeftigen aan de zuidpunt van Afrika geholpen. Een selectieve investering zou je het kunnen noemen. Een voorbeeld dat navolging verdient.
"De andere kant". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Ik acht het onjuist dat er zo zwak over de straf op de zonde wordt geschreven. Natuurlijk benadrukt Thijs Gods genade - „Hij doet niet naar onze ongerechtigheden" (pg. 134, 167), maar dit sluit niet uit dat God óók onze zonden straft als er geen berouw is. Het viel me op dat in dit boek steeds de woorden Gods straf tussen aanhalingstekens staan ('Gods straf). „Als het om de straffende God' gaat komen we niet verder dan een gedachtenbepaling: een sfeer van denken", maar zo kan de zwaarte van Gods toorn weggeredeneerd worden. Dit werd me ook al duidelijk toen de strekking van het zondvloedverhaal (Genesis 6) zo onder woorden gebracht werd: „Dit is het verhaal dat wil benadrukken dat je uiteindelijk goed 'uit' bent als je samen met God de weg van het leven gaat" (pg. 37) - maar in deze uitleg wordt Gods oordeel over de wereld, die in zonde voortleefde, op de achtergrond gezet. Het doopformulier zegt niet voor niets dat God naar „rechtvaardig oordeel de ongelovige en onbekeerlijke wereld met de zondvloed gestraft" heeft.
Er zijn op dit boek wel degelijk (grote) aanmerkingen te maken, toch zou ik niet willen zeggen dat het onbruikbaar is. Er staan hele fijne gedeelten in. Wie met onderscheid leest, kan er een nuttig boek aan hebben.
N.a.v. De Bijbel op tafel - De Bijbel als 'open boek' in het gezin, de kerk, de school en het persoonlijk leven. Auteur: ds. E.Th. Thijs. Uitg. Kok. Kampen, 266 pagina's - prijs f 27,50.
"Straf op zonde". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
„Veel mensen hebben er moeite mee de bijbel open te slaan. Wat voor zin heeft het de bijbel op tafel te leggen om bijbelgedeelten te lezen die niets zeggen, omdat de bedoeling van die gedeelten op het eerste horen volstrekt onduidelijk is?" Deze gesignaleerde moeite dat de bijbel te weinig op tafel komt heeft ds. E.Th. Thijs willen wegnemen. Dit lijkt me een prijzenswaardige zaak. Hij schreef daarom een boek dat zich wil presenteren als een boek voor alle dag.
Er staan in dit boek bijbelgedeelten (43 stuks) afgedrukt in de Nieuwe Vertaling (1951) die door de schrijver worden voorzien van kanttekeningen die uitleg geven. Ook staan er bij ieder gedeelte twee kinderverhalen.
Het viel me op dat in de bijbelvertaling overal de naam HERE is veranderd in Here. Waarom? Dit is ronduit een slechte zaak. Vooral als de lezers moet worden duidelijk gemaakt wat de naam HERE betekent - nu staat er: de naam Here betekent: Ik ben er! (pg. 143). Maar dit is niet juist! HERE (Met hoofdletters, de vertaling van Jahwe) betekent: Ik ben er (bijv. Ex. 3:14), en Here (kleine letters) betekent: Heer, Eigenaar, Koning.
Ik zou ook een enkele kanttekening willen plaatsen bij de uitleg van Genesis 9:1: 'Weest vruchtbaar...'. De schrijver zegt hiervan: „God nodigt uit om vruchtbaar te zijn" (pg. 47) - maar een uitnodiging is vrijblijvend. Het is een opdracht van God, die mensen niet mogen negeren.
"De Bijbel op tafel door ds. H.J. Siegers Nieuwe boeken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
ZWOLLE - Het Gereformeerd Vormingswerk in Internaatsverband op Soeslo (Zwolle) gaat op 8 en 9 novem. ber een congres houden over het thema: Gereformeerde organisaties en overheidsbeleid.
De in het vorige seizoen gehouden congressen voor gereformeerde organisaties over samenwerking resulteerden onder meer in de conclusie dat het nuttig is soortgelijke vraagstukken gezamenlijk te bespreken. Aan het GVI werd toen gevraagd een vervolgcongres te organiseren over de relatie tussen gereformeerde organisaties en de overheid. De maatregelen en plannen van de overheid zullen ook de gereformeerde organisaties in toenemende mate beïnvloeden. Mr. J.W. van Houdt zal een inleiding verzorgen over het overheidsbeleid. De gevolgen van het overheidsbeleid zullen onder meer door de heer M. Douma besproken worden. Drs. B. Siepel en de heer A. v. Leyen zullen bijdragen leveren over de wijze waarop organisaties zich kunnen opstellen t.o.v. het overheidsbeleid.
Verder zullen enkele praktijksituaties geanalyseerd worden en zal bekeken worden wat gereformeerde organisaties gezamenlijk kunnen ondernemen.
Het congres is bedoeld voor bestuursleden en stafmedewerkers van gereformeerde organisaties.
"Gereformeerde organisaties en overheidsbeleid". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Zaterdag 28 september 1985: LISSE - VGK-vergadering distrikten 5A en 5B in de Geref. Kerk. Aanvang 10.00 uur. LEIDEN - VGK-vergadering distrikten 5A en 5B in de Hooglandse Kerk. Aanvang 14.00 uur. ENSCHEDE-NOORD Sprekersavond, georganiseerd door De Verre Naasten i.s.m. de Jeugdcentrale Enschede- Noord over 'De Verre Naasten en ontwikkelingswerk', in het jeugdgebouw, Lasondersingel 20. Aanvang 19.45 uur.
'T HARDE - Openbare vergadering van de GAY in de Geref. Kerk 'De Schuilhof*. Spreker: prof. dr. R.A.V. Hoksbergen over Voorzorgbegeleiding-nazorg adoptie. Aanvang 14.00 uur.
UTRECHT - Congres in het teken van het ICTO tegenover het Volkpetitionnement, met lezing en film over SDI. Sprekers: mr. J.L. Janssen van Raay (ICTO), mgr. R.Ph. Bar en drs. A.F. van Ommen. Dit congres wordt georganiseerd door de jongerenafd. Utrecht van het ICTO en zal gehouden worden in zaal Trianon, Oude Gracht 252. Aanvang 13.30 uur.
NEW VORK (AP) - De Russische minister van buitenlandse zaken Sjevardnadze zal eind dit jaar of begin 1986 een bezoek brengen aan Japan. Daarmee zal hij een reeks Russisch-Japanse contacten op hoog niveau hervatten, die in 1978 werden afgebroken.
De Japans-Russische betrekkingen stonden toen onder grote druk, onder meer vanwege de Japanse eis tot teruggave van de Koerillen, een eilandengroep die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Sovjetunie werd bezet.
"Agenda". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Op het Airborne-kerkhof in Oosterbeek wordt jaarlijks een herdenkinsgdienst gehouden, waaraan ook wordt deelgenomen door Britse oorlogsveteranen. Dit jaar trad in de dienst o.m. pastor A.J. Wissing uit Oosterbeek op. Hij benutte zijn herdenkingswoord voor een stukje promotie van de vredesbeweging en voerde een pleidooi voor een geweldloze verdediging van de vrede.
Een van'degenen die onder zijn gehoor zaten en die ons in een brief van zijn verontwaardiging in kennis stelde, voegde daar een pikant detail aan toe: van de 52 mogelijkheden per jaar om een zg. vredesweek te organiseren, koos het IKV uitgerekend de week uit, waarin Chamberlain in 1938 — tot vreugde van de toenmalige vredesbeweging — zich onderwierp aan Hitlers eisen. Wrange coïncidentie.
"Vrede". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Bedankt voor Beekbergen- t Mijnders te Veenendaal.
"Geref. Gemeenten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
Beroepen te Oosterend en Itens en Hennaard (herv g*. ref. Samen op weg): C.P. \y-j berg te Gendringen.
Aangenomen naar Castricum als predikant voor bijzondere werkzaamheden: G.H.M. Rön. ling te Zaandam, werkzaam in het provinciaal ziekenhuis Duin en Bosch; de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Heerenveen (geestelijk verzorger Anna Schotanushuis) F. Brouwer, aanstaand emeri tus - predikant te Aalsurn
"Ned. Herv. Kerk". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
DEN HAAG (ANP) . De Tweede-Kamercommissie voor de verzoekschriften heeft bij de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam onregelmatigheden geconstateerd inzake de regelingen betreffende de hervormde kerkelijke hoogleraren (die tevens staatshoogleraren zijn). De commissie vraagt de minister van onderwijs en wetenschappen te bevorderen dat de instelling van de vakgroep „dogmatiek en christelijke ethiek" door de kroon wordt vernietigd. Ook moet de minister een nader onderzoek instellen naar de benoemingsprocedure van staatshoogleraren die tevens kerkelijke hoogleraren zijn.
Dit blijkt uit het verslag, gedateerd 29 augustus 1985, over het adres, dat dr. J. Smit Sibinga, hoogleraar Nieuwe Testament aan de faculteit, had ingediend. Deze had zich erover beklaagd dat aan de faculteit in onvoldoende mate onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds de vakken van de studierichting der godgeleerdheid zelf en anderzijds de vakken waarin examen wordt afgenomen door de kerkelijke hoogleraren. Deze regeling heet de „duplex ordo". De Kamercommissie schrijft dat in een aantal opzichten aan de Amsterdamse faculteit het stelsel van de duplex ordo niet wordt geëerbiedigd.
In 1980 kreeg de theologische faculteit de opdracht van het college van bestuur van de Amsterdamse Universiteit de regeling voor het doctoraal examen te herzien omdat deze in strijd was met de wet op het wetenschappelijk onderwijs en het academisch statuut. Onder die regeling nam een staatshoogleraar de verantwoordelijkheid voor een vak dat bij een kerkelijk hoogleraar werd afgelegd. De regeling was in strijd met de duplex ordo, aldus Smit Sibinga, wiens klacht toen door het college van bestuur werd overgenomen.
De vakgroep dogmatiek en christelijke ethiek is volgens Smit Sibinga in strijd met de duplex ordo. De instelling van vakgroepen is voorbehouden aan staatsvakken. De universiteitsraad heeft echter het besluit deze vakgroep in te stellen, goedgekeurd omdat de vakken dogmatiek en christelijke ethiek overeenkomen met de leeropdrachten van de staatshoogleraren die tevens kerkelijk hoogleraren zijn. De commissie noemt de benoemingsprocedure „een minder gelukkige situatie" en „kennelijk een bron van onduidelijkheid, misverstand en ergernis". De faculteitsraad zou verplicht zijn een voordracht van de Nederlandse Hervormde Kerk door te geven. Dit is in strijd met de wet, aldus de commissie. Hoewel het ministerie van onderwijs deze uitzonderlijke en opmerkelijke benoemingsprocedure niet heeft geconstateerd, blijkt volgens de Kamercommissie uit de notulen van mei 1984 van de faculteitsraad dat zulk een uitzonderlijke en opmerkelijke benoemingsprocedure wel degelijk plaatsvindt. Op die datum aanvaardde de faculteit de voordracht van dr. N.T. Bakker tot hoogleraar dogmatiek.
"Onderzoek naar functioneren van 'duplex ordo'". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002
WASHINGTON (CIC) - yj£ Amerikaanse gelovigen ben er recht op te weten, o hun belastingcenten w°r"n misbruikt voor steun aap regering, die geen oog M*_ hebben voor de elementair rechten van de mens en
godsdienstvrijheid". ,g Dat staat in een brief'i-brief'Al^erisecretaris van de A . kaanse r.-k. bisschoppen ferentie, mgr. Daniël «^ heeft gestuurd aan de JW de schoppen van de Verenig^ Staten. Zijn opzet is & de schoppen ertoe te bren° oVer gelovigen voor te lichte".ngen het geweld, de ontvoering en de moord op mISSI?p filisen en zendelingen op oorpijnen onder president cos.
"Hoye klaagt Filipijnse regering aan". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/09/27 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569706:mpeg21:p002