(van onze correspondent) AMERSFOORT - Het neomarxisme is een reactie op de positivistische wetenschapsconceptie, die veronderstelde objectief wetenschapschap kunnen bedrijven. De daarmee beoogde bevrijding van de mens mislukte echter volkomen. De Frankfurter Schule, een neo-marxistische stroming, werkt aan de bevrijding van de mens door opvoeden tot mondigheid. Belangrijk gevolg hiervan is een invloed op diverse leerplannen, zoals die vanuit het ministerie het Nederlandse onderwijs binnenkwamen.
Tot deze conclusie kwam de heer D.H. Oosthoek, student aan de universiteiten van Amsterdam en Utrecht, afgelopen zaterdag. Oosthoek sprak op de studiedag over maatschappijleer en maatschappijkritiek', georganiseerd door de Evangelische Hogeschool in Amersfoort in samenwerking met de Stichting Bijbel en Onderwijs. De Kritische Theorie, zoals de Frankfurter Schule en de neo-marxistische wetenschapsconceptie ook genoemd worden, stelt dat de wetenschap nooit waardenvrij kan zijn. Je bent altijd bezig vanuit een bepaalde gedachte en dat werkt door in de resultaten. Deze analyse van onze maatschappij richt zich op de bovenbouw ervan (staat, wetenschap, kapitaal). Dit in tegenstelling tot het marxisme, dat uitgaat van de onderbouw. De invloed op de leerplannen is dan ook niet verwonderlijk. „De bevrijding van de mens kan alleen tot stand komen, wanneer in de leerplannen en de uitwerking ervan de analyse van sociaalpolitieke en economische processen en het daartegenover innemen van een kritische houding centraal staan", aldus typeerde de heer Oosthoek deze theorie. De vraag is, wat wij in het christelijk onderwijs met deze Kritische Theorie aan moeten. Oosthoek acht de analyse van het neo-marxisme waardevol, maar hij bestrijdt het uitgangspunt en de mensvisie. „Hier", zo stelt hij, „is een alternatief nodig voor een visie op mens en maatschappij, als basis voor het onderwijs in maatschappijleer. Een visie die zich richt naar hetgeen in de Bijbel is geopenbaard.
"Neo-Marxisme ook in christelijk onderwijs". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Dit alternatief bleek zaterdag nogal wat voeten in de aarde te hebben. De tweede spreker, de heer A. Lok, werkzaam bij de gereformeerde schoolbegeleidingsdienst GPC en oud-docent maatschappijleer, sprak over 'opvoeden tot bijbels rentmeesterschap. „De doelstellingen van het vak maatschappijleer zijn een toegespitste toepassing van de algemene schooldoelstellingen. Deze vormen het fundament voor docenten en leerlingen, waarop het vak wordt gebouwd", zo stelde de heer Lok. De algemene doelstelling voor een christelijke school ligt in het opvoeden 'tot Gods eer en tot hun zaligheid. Dat betekent ook opvoeden tot mondigheid. Echter niet gerelateerd aan de mens als hoogste instantie, maar aan het ambt van de mens als profeet, priester en koning. Dat houdt in dat wij leren dienend te werken tot Gods eer en tot zaligheid van onze leerlingen.
"Dienstbaar". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
„Dat houdt in dat je in de les duidelijk moet zijn aan de leerlingen. Zij zitten met vragen genoeg en ze willen daar antwoord op. Dat antwoord kunnen wij geven of hen zelf laten vinden, maar we kunnen niet om dat antwoord heen", aldus de spreker. Als christenen hebben we de taak het licht van de Bijbel te laten schijnen. Dat laatste bleek in de discussie na het referaat nog wel wat verschil van mening op te roepen. De pluriformiteit van een aantal christelijke scholen bleek als breekijzer te werken. Men kon elkaar wel vinden in de onfeilbaarheid van de Bijbel en was van mening dat vandaaruit geen dialoog mogelijk was met bij voorbeeld de islam, maar voor wat niet de precies in de Bijbel staat, werd het moeilijker. De heer Lok benadrukte dat de Bijbel, hoewel deze geen exact spoorboekje is, wel degelijk antwoorden, richtlijnen, geeft waaraan wij ons hebben te houden. Met name echter aanwezigen betrokken bij scholen met vogels van diverse pluimage betwijfelden, of in dergelijke gevallen, waarin iets niet specifiek in de Bijbel wordt vermeld, niet tot een dialoog kon worden overgegaan met andersdenkenden. Aan de andere kant besefte men dat, wilde daar een duidelijk antwoord op gevonden worden, een nader gesprek met elkaar zeer zinvol zou zijn.
"Duidelijk". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
ROTTERDAM (ANP) - Het openbaar ministerie in Rotterdam heeft gisteren hoger beroep aangetekend tegen het vonnis van de Rotterdamse rechtbank in de Slavenburgzaak. Dit heeft persofficier mr. R.A.F. Gerding laten weten.
Mr. P.S. werd op 18 april door de Rotterdamse rechtbank vrijgesproken van het feitelijk leiding geven aan de valsheid in geschrifte die bij Slavenburgs Bank is gepleegd. Officier van justitie mr. H. de Doelder eiste twee weken eerder een jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegen de voormalig voorzitter van de raad van bestuur. De Rotterdamse rechtbank sprak mr. S. vrij van alle hem ten laste gelegde feiten, omdat deze hem strafrechtelijk niet kunnen worden aangerekend.
"Hoger beroep in affaire Slavenburg". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Jaarlijks ontvangt de stichting GPJC zon ƒ 65.000,--subsidie. Dat subsidiebedrag hangt onder andere af van het aantal leden dat al sinds jaren rondom de 1100 schommelt. Bij 1000 leden meer loopt het subsidiebedrag echter op tot zon f 95.000,-. Na een gesprek met het ministerie van WVC is gebleken dat deze ruimte zeker valt te benutten. De omschrijving van WVC van een lid is aanzienlijk ruimer dan het lidmaatschapskriterium van de GPJC. Het blijkt mogelijk dat de lezers van Jeugd en Politiek-extra, dat zowel zelfstandig en als J&P bijlage te verkrijgen is, mee gaan tellen als leden. Om dit alles in goede banen te leiden heeft het GPJC-bestuur besloten de Jeugd en Politiek-extra Club op te richten, waarvan de J&P-extra lezers lid kunnen worden. ledereen die wil kan lid worden van deze nieuwe club.
"Subsidie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
De aardrijkskundeopgaven van gistermiddag zagen er aanmerkelijk minder abstract uit dan de examens wiskunde. De mavo kreeg vraagstukken over de demografische ontwikkeling van Nederland sedert 1800, het Waddengebied, de verstedelijking van.de Randstad en de Bondsrepubliek Duitsland. De leerlingen hadden er veel moeite mee gehad. De vragen waren moeilijk en er was veel inzicht no,dig. Je had eigenlijk niets behoeven te leren, zo reageerde iemand. Vooral het laatste onderwerp, Duitsland, stelde hen voor problemen. Armemarie vond het heel gemeen dat er veel meerkeuzevragen bij waren, terwijl ze gezegd hadden dat er alleen open vragen zouden komen. Nu kon je nergens je eigen verhaal kwijt. Leraar R. Blokker trof in het havo- en vwo-examen veel standaardvragen aan. Zijn eerste indruk was- dat het wel te doen moest zijn. Veel leerlingen dachten daar anders over. Volgens enkele vwo'ers had je aan je leerwerk niet veel. Het kwam aan op inzicht en gezond verstand. Wim had bij diverse vragen zitten gokken. Bij de vragen over de fruitteelt had hij maar ingevuld dat het over de Betuwe en Walcheren ging, terwijl heel wat anders bedoeld was. Al foeterend gaf hij blijk van zijn gevoelens van woede en teleurstelling. De havo'ers Anneke en Arianne waren niet ontevreden. De moeilijkste vragen gingen over Duitsland. Met name de west-oostdoorsnede met de Bovenrijnse Laagvlakte was pittig. Het Waddengebied was hen beter bevallen. Ze hadden er zeker wel eens een vakantie doorgebracht.
"Aardrijksunde". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Op 1 februari van dit jaar werd het arbeidscontract van Cor de Koning die op dat moment een jaar bij de GJPCstichting in dienst voor onbepaalde duur verlengd. In het jaarverslag van 1985 ook een speciaal woord van dank voor Gerina van de Vuurst, die als vrijwillig administratief medewerkster veel werk heeft verzet. Van het bestuur traden Harry Nijkamp en Nico Leijenhorst af. Gekozen werden verklaard August Heij uit Rotterdam, Piet de Jong uit Groningen en Frans Westendorp te Wezep. Daarmee was het gehele bestuur weer voltallig.
"Personalia". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
(van onze correspondent)
AMERSFOORT - „Hoe bereiken we dat meer jongeren zich de politieke vrijheid van ons land en daarmee zich hun verantwoordelijkheid bewust zijn. Niet een vrijheid die uitsluitend blijheid is, maar een christelijke vrijheid die gekarakteriseerd wordt door de dienstbaarheid en genormeerd wordt door Gods liefdegebod. Met deze vragen houdt het GPJC-bestuur zich veel bezig, hetgeen blijkt uit het opstellen van een concept-beleidsplan". Aldus de inleiding in het gemeenschappelijk jaarverslag van het landelijk verband van GPJC'en en de Stichting GPJC. Afgelopen zaterdag vond in de Amerfoortse Kandelaarkerk de jaarvergadering plaats. Voorzitter Jan Ophoff memoreerde in zijn openingswoord dat vanuit evangelische kring de belangstelling voor politiek en het functioneren van de christen daarin groeiende is. Dat leek de voorzitter een goede aanleiding om stil te staan bij de verhouding tussen evangelie en politiek. Vinden veel jongeren evangelisatiewerk vaak niet belangrijker dan politiek bezig zijn? Zonder maar iets af te willen doen aan het grote belang van het evangelisatiewerk benadrukte de GPJC-voorzitter het grote belang dat we de politiek niet moeten vergeten. Het Woord is er voor elke dag. De wet van God is universeel. Wil die bewering overeind blijven dan moeten we iets daarvan laten zien in de politiek. Daarvoor is politieke studie nodig. We moeten ons niet terugtrekken uit de schepping die door Vader is gemaakt. Als christen-politicus speel je geen leentjebuur, maar toon je aan dat je beleid levensvatbaar is. Neem die uitdaging aan, zo hield de GPJC-voorzitter zijn ruim 30-koppig gehoor voor.
Ongelooflijk, maar de piloot van dit vliegtuigje kwam met de schrik vrij. Na een motorstoring wilde hij een noodlanding maken maar het toestel schoot door over de A5B bij Hoeven en kwam danig gehavend in de berm tot stilstand.
GPJC-voorzitter Jan Ophoff
"GPJC ziet toekomst actief tegemoet". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Wiskunde en aardrijkskunde stonden gisteren op het programma voor de eindexamenkandidaten mavo, havo en vwo. 's Morgens werden de wiskunde-examens gehouden. Veel leerlingen hadden er behoorlijk tegenop gezien, ook al omdat landelijk voor dit vak erg slecht gescoord wordt.
Gelukkig waren de Rotterdamse leerlingen voornemens zich hiervan niet al ta veel aan te trekken. Het mavo-examen bestond uit 20 vierkeuzevragen en 3 open opgaven. Docent Van Lien was tevreden, hoewel hij in het C-examen enkele niet verwachte inhoudsberekeningen aantrof. Zoals aangekondigd ontbraken gonio-vragen bij het C-niveau. Volgens hem was het examen ook voor niet al te sterke leerlingen redelijk te maken. Elise vond het erg makkelijk, evenals een aantal van haar medeleerlingen. Anderen hadden nogal moeite gehad met de open vragen. Het havo-examen bood een vertrouwde aanblik. Een opgave over het snijpunt van een lijn met een vlak en de hoek van twee vlakken, een weinig originele opgave over kansrekening, waarbij de knikkers vervangen waren door gekleurde kaarten met de cijfers 7,8 en 9 en een opgave over twee goniometrische functies. De andere twee opgaven waren lastiger. Met name 4b over de berekening van p in het geval BCO een oppervlakte heeft van 25 en 5c over een translatie van een grafiek vormden echte struikelblokken. Over het geheel genomen waren de havo-leerlingen niet echt ontevreden. Nagenoeg alle leerlingen van het vwo kwamen gerustgesteld en opgetogen uit de aula : wiskunde B was veel makkelijker dan zij hadden verwacht. Rineke en Karen vonden het zelfs erg simpel, ook al hadden zij enkele foutjes in hun werk ontdekt, waardoor zij geen 10 zouden behalen. Het meetkundevraagstuk viel erg mee. Bernard had moeite met de formulering van vraag 4c, waarin een vijfhoek op ware grootte moest worden getekend, terwijl niet eens een eenheid was gegeven. Docent Rijke schatte het gemiddelde van zijn groep op ongeveer een 8 en stelde voor een wedstrijd te houden met zijn collega. Het was te gemakkelijk naar zijn mening. In vraagstuk 1 was zelfs de vorm van de primitieve van f gegeven, waarbij slechts a,b en c moesten worden berekend, terwijl de inhoudsberekening in 3c geen enkel probleem opleverde.
Redactie: P.A. Bergwerf.
Een van de opgaven voor aardrijkskunde havo was gisteren gehaald uit een een knipsel uit Het Binnenhof.
"„Je had eigenlijk niets behoeven te leren" Examen 1986". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Het al eerder genoemde beleidsplan van de GPJC-organisatie voor de jaren 1986 tot 1995 stond tijdens de middag-
vergadering in . leden tijd' is het «ft, bouwd vanuit hetbelangstelling V(fl aan het terugioT P| hoofdstukken g jongeren en po daar heel coner-conerefdoelstelling JJ maatschappelijk' participatie van f geren dient duide creet te zijn gefortjj* dient binnen _e tijdsgrenzen reali zijn. Politieke^B moet een positief, dat zichtbaar moe speeld kan Wo, drang naar maatschaJ erkenning, die tot ma? pelijke betrokke^H Het stimuleren van &_ bewustwording en r«3 tic van jongeren politieke belangstel!]! merken heeft het rn_3 fect, indien uitgegaan van de betekenis v heidshandelen voor Hf omgeving. - Onderzo* worden in hoeverre' bruikbaar is in het no vormingsproces vanjoJ - Er zal meer aandacht! zijn voor de betek, groepsgedrag, wa gezelligheid en sa; voorwaarden zijn standhouden en goed', neren van die groep .fl moeten worden opgewa belangstelling van hur, ren voor de politiek tes leren. Bevorderd den dat de kerken delaj teit van het GV, kennen, als een voorberi op de politieke taak n kerklid en erkennen dl stimuleren tot die vooil ding een kerkelijke taak:
"Beleidsplannen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Dit jaar vonden de laatste experimentele examens wiskunde A en B plaats. Deze vakken vervangen de huidige wiskunde I en II op het vwo.
Wiskunde B vertoont veel overeenkomsten met wiskunde I, zij het dat het onderwerp statistiek en kansrekening vervangen is door ruimtemeetkunde. Het is de bedoeling dat met name de leerlingen die een technische vervolgopleiding kiezen met een beter meetkundig inzicht aan hun studie gaan beginnen. Wiskunde II wordt afgeschaft omdat er betrekkelijk weinig belangstelling voor was en —naar veler oordeel — te weinig meetkundig van aard was geworden. Vooral in de examens lag de nadruk op algebraïsche methoden en vaardigheden bij het oplossen van in wezen meetkundige vraagstukken. Wiskunde A is een geheel nieuw vak, waarin naast een flinke hoeveelheid statistiek, het accent ligt op wiskundige toepassingen in diverse vakgebieden. Het is de bedoeling dat een groter aantal leerlingen, met name meisjes, een van de beide vakken in het pakket kiest. Veel vervolgopleidingen eisen namelijk een van de wiskundevakken bij de toelating. Op de 51 experirrenteerscholen, waarvan de GSR er één is, is dit inderdaad het geval. Medio 1985 heeft een door het ministerie ingestelde werkgroep een voorstel gedaan voor een soortgelijke opzet van het eindexamenprogramma wiskunde voor havo. Ook daar kan met meer vreugde wiskunde-onderwijs genoten worden, wanneer er naast een nogal theoretische ook een praktisch-gerichte wiskunde wordt ingevoerd.
"Experimenten met wiskunde vwo afgerond". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
Voor het lbo stond gistermorgen het vak wiskunde c- en d-niveau op het programma. In afwijking met voorgaande jaren werden nu de meerkeuze en open vragen in één zitting afgenomen.
Voor het e-niveau bestond het eerste deel uit 20 meerkeuzevragen van het normale kaliber. De vragen hadden betrekking op functies, vergelijkingen, afbeeldingen, statistiek en de stelling van Pythagoras. Het tweede gedeelte was samengesteld uit drie open vragen, met elk twee onderdelen. Vraag 1: het bepalen van snijpunten van grafieken en het tekenen daarvan. De grafieken waren een parabool en een rechte lijn. Vraag 2: berekeningen uitvoeren met behulp van de stelling van Pythagoras in een balk. De omtrek van een vierhoek moest worden bepaald. Vraag 3: vermenigvuldigen van een figuur. Men moest wel rekening houden met de negatieve waarde van de vermenigvuldigingsfactor. Naar het idee van de Amersfoortse docent was het een niet moeilijk examen. Ook volgens Frank Baas, één van de leerlingen was het examen goed te doen. Liesbeth Vos daarentegen was het daar echter maar gedeeltelijk mee eens. Zij vond de meerkeuzevragen wel makkelijk, maar de open vragen niet zo. Ook voor wiskunde konden de lbo'ers dit jaar voor het eerst meedoen met de d-niveau examens. Vijf leerlingen hadden zich daarvoor aangemeld. Evenals het e-examen werd alles in één zitting van twee uur afgewerkt. Dus 20 meerkeuzevragen en daarbij nog drie open vragen. Ze hadden er wel hun handen vol aan, maar voor zover de docent het kon bekijken, hadden ze het behoorlijk goed gedaan. Met de open vragen hadden ze de meeste moeite.
De eerste open vraag ging over twee functies met hun grafieken, een parabool met een rechte lijn. Voor de leerlingen een bekend probleem. De tweede opgave ging over een cirkel in een rooster, die en rotatie onderging en de derde opgave was er één over vectoren. Alles bij elkaar was het geen moeilijk examen. Allemaal bekende probleemstellingen, al was het hier en daar wel goed doordenken. Maar daar is het dan ook wiskunde voor.
Voor het lbo stond 's middags het vak aardrijkskunde op het programma. Voor aardrijkskunde moest duidelijk gemaakt worden wat de geografische verschillen waren tussen landen als de VS en de USSR. Zowel klimatologische- als sociale en industriële verschillen kwamen aan de orde. Daarnaast werd aan het ruimtelijke beleid en milieu van Nederland ruime aandacht besteed. Toerisme en recreatie werden ook niet vergeten. Ook werd er aandacht besteed aan het interpreteren en maken van grafieken en tabellen, zodat er voor studenten voldoende mogelijkheden waren om hun kennis en inzicht te tonen. De meeste kandidaten vonden de opgaven vrij pittig maar het was wel te doen.
"Doordenken: daar is het wiskunde voor". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008
AMSTERDAM (ANP) de generale kerkelijke v dering van de Evangelisi therse Kerk is zaterdag tiek naar voren yekome het novemberbeduit vai lutherse synode, „Ne landse Hervormde RAi (syn.) Gereformeerde l in Nederland te vraga mogen doen in het ptw „Samen op Weg". Dat betrof vooral de wat de identiteit van d therse kerk in de nieuwe binatie zou zijn. Benvoelen sommige geitieei zich overrompeld-)'*' ning stelde president ds Burghoorn de vraap'ie „onzinnige verhaal' heelt dacht dat de Lutherse 1 zichzelf zou willen ophe Dan zouden we, aldus Burghoorn, wegspoelenii grote kerk. Massakerken zo ideaal niet: „Dat zi< aan sommige Lutherse kf in het buitenland". Ds. W. Bleij dacht dat t node in november te VW besluit heeft genomen had toen alle gemeenten over willen polsen maari node meende toen dat 01 jaar zou kosten en dat o* mogelijk was. Hij plelt! voor dat alsnog te doeo. wordt het plaatje vrie» ker",zeihij. ~ „ Maar ds. B.J. Aalbes als secretaris van de ras deputaten „Samen op ook op de lutherse J komst was, meende daiJ sluit van de lutherse? toch wel „voorzichtig" nuanceerd" was gew* de vraag hoe de zaaKJj verenigde kerk moet* ingevuld kon je zi; nu nog geen antwo Hij stelde de vraag therse kerk inbrenj ten om het lutherse* verlegen, zei ds. Aa■ we kregen dat noo doende op tafel ma* schiennu wel"-
ROTTERDAM - gen van de bele; schappij Roünco van de Robeco-gro eerste helft van hei r^ tember begonnen 1985/86 met ruin joen gestegen tojard. Dit staat in bericht van de f De belangen in dy uitgebreid. In *-; winst genomen i en West-Duitsla • aankopen werden Zwitserland en r ■ Japan vond een van de belangend ALKMAAB-Het het industriële • Eriks is erop gel; langere termijn - ten in de Verenig te breiden, ******ft lijkheid van cc niet wordt uitge rectie spreekt in slagdeverwachti; 1986 eenzelfde als in 1985 (nettó* j°en) Ml Sffi" gang van zake" kwartaal heelt u ting bevestigd-
"Evangelischlutherse Kerk hecht aan haat identiteit". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/29 00:00:00, p. 8. Geraadpleegd op Delpher op 19-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569968:mpeg21:p008