nIiMIST£R Westerterp (Verkeer en Waterstaat) staat voor de allesbehalve gemakketaak om enerzijds de kostenstijgingen van het openbaar vervoer binnen de per- Pte houden, en anderzijds een redelijk openbaar vervoersysteem in stand te den- Dat 's n,et a,leen een zeer moeilijk, maar ook een uiterst ondankbaar Immers, welke maatregelen ook zullen worden genomen, ze zullen altijd
ergens pijn doen. Tot nu toe heeft de bewindsman met zijn plannen alleen nog maar heftige kritiek opgeroepen: bij de vervoerbedrijven, bij de vakbonden, bij de consumentenorganisaties, bij de lagere overheden en noem ze verder maar op. Minister Westerterp wordt verweten dat hij het openbaar vervoer afbreekt, dat hij geen langetermijn visie heeft, en dat hij de zaak niet in haar totaliteit bekijkt.
eroot probleem is dat aan de Emblematiek van het openbaar ii#P z0 ontzettend veel kanten Y*\Ji& >s büv- het kostenaspect. worden gedacht om de & Gelegenheid. De bezuinigings«en moeten praktisch uitvoeren Er is een sociale kant- Het »". ij.'vervoersbeleid heeft conse"ties voor het particuliere autofJLjlc terwijl ook de kwaliteit van f openbaar vervoer van groot j is- Bi-i enkele van deze Punten jn | wij wat kanttekeningen maken.
"Zorgen voor een goed openbaar vervoer De moeilijke taak van minister Westerterp". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
.vorens daarmee te beginnen, wil, we eerst nog een enkele opmerf maken over de aangekondigde „efsverhogingen. In de eerste plaats Ifi een tariefsverhoging materiële «olgen- ledereen is het erover eens, «hogere prijzen leiden tot een vereerd reizigersaanbod. De vraag is Book, of een verhoging van de -jjven werkelijk wel zoveel oplejt zeker als men kijkt naar de (te termijn. Immers, hoe dichter de jjten van het reizen per trein in de drt komen van de variabele auto(sten, hoe eerder iemand geneigd .;,zjjn de auto te nemen, omdat dit jmers zoveel gemakkelijker is. Iv de tweede plaats heeft de tariefsjhoging een psychologisch aspect. je werknemers moeten dit jaar hun «ineisen matigen: per 1 januari tbben zij alleen prijscompensatie tkregen en op 1 juli moesten veel trknemers een veer laten als gevolg u de jongste loonmaatregel. De ag kan dan ook worden gesteld, of (regering er uit psychologisch oogut gezien, wel zo verstandig aan sfi gedaan om juist de tarieven van ti openbaar vervoer te verhogen. te maatregel raakt immers velen, wal zwakkere groepen (lagere innensgroepen, bejaarden enz.). Anderzijds is het in een tijd, dat de ijzen over de hele linie met bijna 10 ocent stijgen (wat in de afgelopen aalf maanden het geval was), volekt logisch, dat ook de tarieven u het openbaar vervoer omhoog an. Alles wordt duurder en waaru m het openbaar vervoer van nt regel zijn uitgesloten? De regelig had echter alle overheidstarieven woren tot 1 januari volgend jaar, aar het openbaar vervoer daarvan tgesloten, omdat de tekorten anders % verder zouden oplopen. Wellicht is het te overwegen geweest de 'hoging in fasen in te voeren.
"Tariefverhoging". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
Met de heer Mulder van de Bedrijfsgroep Spoorwegen van de Vervoersfederatie FNV zijn wij ervan overtuigd, dat kwaliteit voor het openbaar vervoer van het grootste belang is. Ook naar onze mening zal al het mogelijke moeten worden gedaan om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken door kwaliteitsverbeteringen. In de eerste plaats kan dit door ervoor te zorgen, dat stads-, streeken treinvervoer beter op elkaar gan aansluiten. Want het is, om de woorden van de heer Mulder te gebruiken, „schering en inslag in ons land, dat je ergens aankomt en je in de verte nog net de rode achterlichtjes van trein of bus ziet". Door te zorgen voor betere aansluitingen zal zeker veel ergernis kunnen worden voorkomen. Zo gauw de reistijden te lang worden door lange wachttijden, pakt men liever de auto dan de trein of de bus. Verder valt onder meer te denken aan combikaarten en vrije bus-, tramen taxi- banen in de steden. Op deze punten doet de overheid al wel wat, maar wellicht nog niet genoeg. Voorts is er veel te zeggen voor een gelijktijdige en totale aanpak van alle openbare vervoerssystemen, zodat deze beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Al deze zaken zijn in ieder . geval het overwegen waard. F.H.T.
"Kwaliteit". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
Op zich is deze overweging juist. Vandaar dat we wel wat moeite hebben met de plannen van minister Westerterp om de lijnen, waarop 's avonds en op zaterdagen en zondagen gemiddeld minder dan 10 mensen worden vervoerd, op te heffen. Consequente doorvoering van deze maatregel zou namelijk tot gevolg hebben, dat hele delen van ons land op genoemde tijdstippen zonder openbaar vervoer komen te zitten. Dit kan voor bepaalde groepen mensen diep ingrijpende - en in bepaalde gevallen sociaal onaanvaardbare - gevolgen hebben. Wij denken bijv. aan alleenstaanden, die nooit meer 's avonds in een andere plaats op bezoeken kunnen, en aan ouderparen, die in de weekenden geen bezoeken meer kunnen brengen aan hun kinderen als zij geen auto hebben. Nu kan men tegenwerpen, dat als men op die tijden van openbaar vervoer gebruik wil maken, daarvoor dan ook maar het volle pond moet betalen, maar dan ziet men onzes inziens toch wel over het hoofd, dat het in genoemde gevallen meestal gaat om mensen, die er om financiële redenen niet toe in staat zijn om een auto te houden. Hen moet men dan ook zeker niet op kosten jagen, door ze extra te laten betalen omdat ze gebruik willen maken van het openbaar vervoer op tijden waarop nu eenmaal veel anderen niet reizen.
"Sociale functie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
NS-directeur Walter had onzes inziens gelijk, toen hij onlangs verklaarde, dat de Nederlandse Spoorwegen nooit meer uit de rode cijfers zullen komen, en dat wanneer de overheid prijs stelt op een goedlopend openbaar vervoer, zij daarvoor de prijs zal moeten betalen. Volgens hem is het onmogelijk om dezelfde service voor minder geld te geven.
„De NS kan bijna niet efficiënter werken dan zij thans al doet. De rek is er zo langzamerhand uit". Overigens is het tekort van de NS in vergelijking met andere landen niet eens zo geweldig groot. Raamt zij de tekorten voor dit jaar op ruim een half miljard, in het veel kleinere Zwitserland rekent men op een bedrag van / 800 miljoen. In West-Duitsland verwacht men zelfs een verlies van niet minder dan ƒ 26 miljard, relatief gezien vele malen meer dan in Nederland. De vele critici van het beleid van minister Westerterp konden naar onze mening nog wel eens gelijk krijgen, als zij stellen, dat hij met zijn plannen het openbaar vervoer eerder verder afbreekt, dan dat hij het bestaande voorzieningenniveau, zoals dat met zulke mooie woorden heet. „grosso modo" - of met andere woorden: in grote lijnen - probeert te handhaven. Immers, wanneer de serviceverlening flink wordt ingekrompen, kan men onmogelijk als resultaat verwachten, dat een evengroot aantal mensen van het openbaar vervoer gebruik zal blijven maken, om van de oorspronkelijke doelstelling van de regering om het openbaar vervoer te stimuleren, nog maar niet te spreken. Nee, eerder moet ermee gerekend worden dat nog meer mensen de auto zullen pakken, waardoor de toch al volle wegen nog meer belast worden.
"Prijs betalen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
'e komen daarmee op het kosten- Wf van het openbaar vervoer. Alle Wjven in deze sector lijden grote fcen. Die moeten op de een of «e manier worden gedekt. Dit *«« vrijwel geheel uit de staats-1 De overheid zit zelf echter ook in «e financiële moeilijkheden.
We behoeven in dit verband alleen maar te denken aan de onderhand welbekende één-procentsoperatie. Bovendien breken alle bewindslieden hun hoofd over de vraag, hoe zij hun begrotingen voor dit jaar rond moeten krijgen, riet geld moet toch ergens vandaan komen. Is het niet uit tariefsverhogingen, dan wel uit bezuinigingen elders, waardoor echter ook weef mensen pijn moeten lijden. In dit verband zien we dan ook niet zoveel in de suggestie van de ANWB om de kosten voor de instandhouding van het openbaar vervoer niet door Verkeer en Waterstaat, maar door Sociale Zaken te laten betalen. Dat lost immers niets op? De lasten worden alleen verschoven. Het idee van de ANWB kwam voort uit de overweging dat het openbaar vervoer een sociale functie heeft. De economisch-zwakkeren en de kans-armen in onze samenleving zijn van het openbaar vervoer afhankelijk.
"Lostenaspect". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
DEVISHAL MUIDEN. 'Juli 1976. JN DE MAANDAGMARKT :RD AANUEVOERD: 4.550 kg. > !30 kisten tarbot en griet; 1013 *7. kabeljauw; 5 kisten koolvis; «sten schelvis; 1336 kisten wij- J 2481 kisten schol; 88 kisten [;'5 kisten makreel en 103 kisten "etsen. ÏJ^N. IN GULDENS. Per 1 kg. ; t 11,87-11,22; grote tong 15,62-- CCI ton* >2,28-ll,68; tong I^*^4-11,87; tong twee 12.06-
Per 40 kg. : hammen met kop 126-90; rode poon 158; poontjes 28; hake 218-174; schartong 72-68; wolf 120; steenbolk 43; krab 54; tarbot 349-191; griet 310-160; kabeljauw één 128-100; kabeljauw twee 148-114; kabeljauw drie 128-82; kabeljauw vier 124-80; kabeljauw 104-69; koolvis vier 54; schelvis drie 120-84; schelvis vier 82-49; schol één 76-56; schol twee 90-53; schol drie 79-52; schol vier 57-40,40; wijting drie 83-54; makreel één 56; makreel twee 74-22; schar 52-20; inktvis 260-248.
DE BESOMMINGEN WAREN: KW 4 ƒ 14.200,-, KW 22 ƒ28.800,-, KW 24/18.400,-, KW 25 ƒ21.800,-, KW 29 ƒ23.400,-, KW 34 ƒ37.000,-, KW 51 ƒ19.100,-, KW 149 ƒ19.400,-, KW 152ƒ23.600,-, KW 174 ƒ25.000,-, KW 175 ƒ29.500,-, KW 187 ƒ16.400,-, KW 194 ƒ18.200,-, KW 214 ƒ26.400,-, KW 221 ƒ21.600,-, KW 226 ƒ17.800,-, SCH 256 ƒ18.300,-, IJM 115 ƒ28.800,-, IJM 154 ƒ24.700,-, VD 89 ƒ7.290,-.
"Marktberichten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
C ,eskocrsen (aan- en verkoop- buitenlands bankpapier [~ « «eldend in Amsterdam lui- Jfc *>U.r 2,68-2,78 Sf (.001 477-5,07 Sn,'. I 00) 6,60-6.90 io4'75-107-75 Stel 000) 30,75-34,75 *w?.(100) '-60-960 f nlar 2,76-2,86 C'/100» 54,25-57,25 V,r(10°) 108,00-111,00 W, °°n <,00> 59,75-62,75 >V oon(ioo) 47,75-50,75 VS1"100» 43,50-46,50 V^h'(,0°) 14,83-15,13 &£■<«»> 3,88-4,18 F«bl?,hine(,0»> 6,90-8,15 V <'00) 69,25-72,25 C*ni»r (100) 14,00-16,25
"Vreemde valuta". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
De beurshandel blijft nog steeds een traag tempo vertonen, wat niet alleen aan de jaarlijkse komkommertijd kan worden toegeschreven. Men hoopt dat de kwartaalcijfers, die volgende maand verschijnen, wat leven in de brouwerij gaan brengen en toonaangevende financiële centra, zoals New Vork, zich actiever zullen Opstellen.
Snel is de rente op de kapitaalmarkt de laatste tijd gestegen en deze ontwikkeling is één van de factoren, waarom het koerspeil van aandelen niet meer van zijn plaats is gekomen. Als op de obligatiemarkt hoge rendementen worden gemaakt, dan stelt men ook hogere eisen aan het rendement op aandelen. Er zijn de laatste weken nogal wat gelden naar hoog renderende obligaties en deposito's gevloeid, omdat daarmede vrij plotseling veel rente-inkomen kan worden verkregen.
De onzekerheid op de valutamarkten is ook een factor die niet animerend op de aandelenmarkten werkt. Nu eens is deze, dan weer de andere munt het mikpunt van de speculatie en het gevolg is, dat er verschuivingen in de stroom van het internationaal vlottend kapitaal optreden. In diverse landen is het disconto de laatste tijd verhoogd, één dezer dagen nog in Frankrijk en België, met de bedoeling om de kapitaalvlucht te verminderen en buitenlands geld aan te trekken wegens een verhoogde rente. In Frankrijk is het disconto gebracht op 9,5 pet (was 8,5 pet), in België op 8 pet (was 7 pet).
Die stijgende rente is een teken van onevenwichtigheid in de economie van de betrokken landen. In Italië is het disconto 12 pet, in Engeland 11,5 pet en het is bekend hoe zeer deze landen worstelen om de economische en financiële problemen te boven te komen.
DE GOUDPRIJS is het laatste jaar flink lager geworden en ook deze ontwikkeling doet o.i. de kapitaalmarkten niet goed. Een jaar geleden stond het goud nog op circa $ 180 per ounce (31.1 gram), terwijl onlangs een prijs van circa $ 105 werd bereikt. Als men weet, dat eind 1974 de notering circa S 200 was, dan kan men nagaan, hoeveel geld de bezitters van goud inmiddels verloren hebben! Hoe komt het, dat het geel metaal, dat door de eeuwen heen zoveel glans bezat, nu doffer is geworden? Het streven, vooral van Amerika, is gericht op een uittschakeling van het goud ais monetaire basis voor een nieuw internationaal geldstelsel. Daarvoor moet in de plaats komen een systeem, dat vooral gegrond is op de SDR's, de speciale trekkingsrechten van het Internationale Monetaire Fonds. Niet iedereen is gelukkig met dit vooral door de Amerikaanse monetaire autoriteiten gepousseerde streven, met name niet de grote producenten van goud (Zuid-Afrika, Rusland) en bepaalde centrale die veel goud in eigendom hebben (Frankrijk, Zwitserland e.d.). De daling van de goudprijs is begonnen toen de V.S. uit de eigen vooraden een paar veilingen hielden en hiermede de markt in beweging brachten. Het besluit van het Internationale Monetaire Fonds, genomen onder druk van Amerika, om een zesde van de voorraad aan goud (dat komt uit op 25 miljoen ounces), te liquideren ten bate van de ontwikkelingslanden, maakt de onzekerheid voor de toekomst van het geel metaal nog groter. De winst op het te veilen goud zal dienen om renteloze leningen aan z.g. arme landen te verstrekken.
De eerste twee veilingen zijn inmiddels gehouden en men heeft op elke veiling 780.000 ounces aangeboden. Op de eerste verkoping werd de prijs op $ 126 per ounce bepaald, op de tweede op $ 122.05 en de internationale belangstelling voor de aangeboden quantums was vrij bevredigend. Op 15 september zal de derde veiling gehouden worden, weer zal dan 780.000 ounces worden aangeboden. Her is duidelijk, dat deze stroom van liquidaties een zekere druk op de goudmarkt uitoefent, ondanks het feit, dat er nog diverse potentiële kopers aanwezig zijn.
De notering op de vrije goudmarkt Mep terug tot $ 105 ongeveer, maar heeft zich inmiddels enigszins hersteld tot ruim $ 110. Er is nog lang geen einde aan de verkopingen van het IMF gekomen, want de te liquideren hoeveelheid zal nog diverse veilingen nodig maken. Geen wonder dus, dat de verwachtingen voor de toekomst vooralsnog niet opgewekt zijn. Men rekent op een verdere daling van de goudprijs onder de druk van de al maar voortgaande verkopingen.
DE GEVOLGEN van de baisse in het goud zijn vele. Allereerst denken wii aan ac grote producenten. z,uid- Afrika verkeert niet in een voordelige positie vanwege de internationale boycot van dit land, waardoor internationaal kapitaal eerder wegtrekt dan een investering zoekt. De deviezenreserves van het land zijn de laatste maanden aanmerkelijk verminderd. De Zuidafrikaanse centrale bank heeft inmiddels het disconto op 9 pet gebracht (was 8,5 pet), terwijl voorts per 2 augustus de import van goederen aan banden wordt gelegd. De importeur moet dan twintig procent van de waarde van de ingevoerde goederen in contanten renteloos voor een half jaar bij decentrale bank storten. De invoer wordt dus duurder gemaakt en afgeremd. Eén en ander wordt noodzakelijk genoemd vanwege de verdere daling van de goudprijs, waarbij het land als voornaamste producent ter wereld een groot belang heeft. Ook Rusland vindt de afbraak van het goud niet prettig als producent van het geel metaal en dat juist in een periode, waarin men buitenlandse deviezen zo nodig heeft. De buitenlandse schulden van de Sowjets zijn de laatste jaren sterk gestegen en moeten t.e.t. worden afgelost. De grote graanimporten uit westerse landen (Amerika) vergen veel buitenlands geld en de verkoop van goud levert deviezen op, die men goed kan gebruiken. Ook sommige centrale banken van Europa hebben veel goud op de balans genoteerd staan. We denjcen aan Frankrijk, dat zijn goud voorraad heeft opgewaardeerd en nu zijn monetaire reserves ziet verminderd door de daling van de goudprijs. In een periode, waarin Frankrijk het al moeilijk heeft met zijn economie (o.a. door de droogte), maakt de daling van de deviezenreserves een slechte indruk en de Franse frank staat telkens internationaal onder druk. De Nederlandse Bank heeft een bedrag van bijna ƒ 7 miljard voor het goud op de weekstaat opgevoerd, maar tegen de historische prijs, die ruim 3 x lager is dan de tegenwoordige marktprijs. De theoretische goudwinst van onze centrale bank wordt weliswaar minder als het goud in prijs daalt, maar gelukkig heeft de bankleiding een voorzichtige koers gevaren en de historische waardering^ van het geel metaal gehandhaafd?" DE TOEKOMST van het goud is onbestendig. Vanzelfsprekend zullen de voortgaande liquidaties van het Monetair Fonds schadelijk op de prijsontwikkeling kunnen werken. Dat kan echter een tijdelijk verschijnsel zijn. Het uitschakelen van het goud als basis voor een monetair stelsel zal van blijvende aard zijn. Het feit echter, dat er steeds weer veel kopers zijn van het geel metaal (ook centrale banken!) is als een- aanwijzing te beschouwen, dat het goud een zekere functie zal blijven vervullen. De goudvoorraden van het Int. Mon. Fonds en diverse centrale banken, zullen ook niet zonder bepaalde doeleinden worden aangehouden. Overigens is het best mogelijk, dat het goud al meer, net als zilver, een vrü marktartikel wordt, dat gebruikt wordt in de industrie, als oppotmiddel en als een strategische reserve. De goudglans is wel verminderd, maar zal o.i. in de toekomst wel weer opflikkeren, vooral in onrustige tijden. Het beste resultaat hebben tot dusver degenen, die in gouden munten hebben belegd. Die hebben hun unieke waarde behouden in tegenstelling tot de staafjes goud, die de marktontwikkeling hebben doorgemaakt.
Een goudmijn in Zuid-Afrika, de belangrijkste goudproducent van het Westen.
"Geld en goed Hoe is het goud verdonkerd door J. Hendriks Sr.". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
Dinsdag 27 juli 1976 Actieve aandelen vk Akzo ƒ 20 ƒ 104,90 ƒ 104 ABN ƒ 100 ƒ 266,- ƒ 266,- AMRO ƒ 20 ƒ 66.20 ƒ >60 Deli-Mij f H f 59,- ƒ 58>70 Dordtsche ƒ 20 ƒ 57,— ƒ ,7 _ Heiniken /25 ƒ 183,— ƒ 183i50 Hein Hold. ƒ 25 ƒ 63,30 ƒ 63>20 HAL Hold. ƒ 100 ƒ - ƒ ]9)_ Hoogovens ƒ 20 ƒ 38,90 ƒ 38 qq H.V.A. ƒ 100 ƒ 93,- ƒ 93 KNSM ƒ 100 ƒ- J 8.40 ƒ 38 30 KLM ƒ 100 / 105.50 ƒ ,05 30 Kon. Olie ƒ 20 ƒ 46,- ƒ Nat. Ned. ƒ 10 ƒ 140,- ƒ 13930 Ommeren ƒ 100 f 23,70 ƒ 24 — Philips ƒ 10 ƒ 109,20 ƒ Robeco ƒ 50 / "3,80 ƒ ~3 50 Rolinco ƒ5O ƒ2355.— ƒ 2350 _ Scheepsv.U./ 50 ƒ - ƒ 151?80 Unilever ƒ2O ƒ 81,— ƒ go 8q
Handel md. div. V.K. L.N. Ahold / 38,60 ƒ 38,50 BrederoVß / 306,— ƒ 303,50 Burhrm. Tett. / 69,60 ƒ 69,20 Gelder / 98,80 ƒ 98,40 Gist-Broc. / 163,60 ƒ 162,20 Grinten / 148,90 ƒ 148,— HBG / 142,- ƒ 141,20 IHC Holland / 88,60 ƒ 88,50 Intern. Muller / 52,— ƒ 51,10 Kon. Bijenkorf / 48,50 ƒ 49,50 KSH / 129,30 ƒ 128,30 Meneba / 125,— ƒ 121,80 Naarden / 130,— f 129,60 NMB ƒ 86,60 ƒ 86,50 OGEM Holding / 227,50 / 225,20 RSV ƒ 30,10 ƒ 29,80 Pakhoed Holding/ 197,70 ƒ 198,40 Slavenb. Bank / : 151,50 ƒ 151,50 VMF Stork / 107,- ƒ 107,20 Wessanen / 122,90 ƒ 122,40
"Beurs Amsterdam". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
- •■ ' BovêhWéin is het zeer de vraag of de bezuinigingsmaatregelen wel effectief zullen zijn. Men kan bijvoorbeeld wel met kortere treinen gaan rijden, maar op een lang traject kunnen wel delen zijn, waar het zeer druk is. Waarop moet de lengte van de trein dan worden afgestemd? Verder zit je met treinstellen, die de volgende dag op een andere plaats nodig zijn. De efficiency zal op dit punt niet erg sterk kunnen worden opgevoerd. Voor de bussen is er het probleem van de omloop. Een andere moeilijkheid is, dat de verschillende vervoerssystemen op elkaar moeten blijven aansluiten als de frequentie wordt verlaagd. De wachttijden mogen immers niet te lang worden, noch voor de chauffeurs, noch voor de passagiers. Minister Westerterp heeft op verschillende knelpunten inmiddels soepelheid beloofd. Dat betreft de 10--passagiersnorm (bijv. als bepaalde plaatsen 's avonds en op zaterdagen en zondagen geheel ven openbaar vervoer verstoken raken), het punt van de aansluitende verbindingen, de omloop van de bussen, de uiterste datum waarop de plannen klaar moeten zijn (deze is verschoven van begin september naar half oktober), en tenslotte de invoering (dit mag eventueel in fasen gebeuren met het oog op de werkgelegenheid. Afvloeiingen moeten plaatsvinden langs de weg van natuurlijk verloop). Nu rijst toch echter wel de vraag of de bezuinigingsmaatregelen - met al deze verzachtingen - al met al nog wel zoveel zoden aan de dijk zetten, zeker als men kijkt naar de negatieve neveneffecten.
"Effectief". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
ZIERIKZEE • Naar alle waarschijnlijkheid zuUen nog deze week de ontslagaanvragen voor 80 tot 90 van* de 160 personeelsleden van de scheepsdieselmotorenfabriek Smit en Bolnes in Zierikzee bij het arbeidsbureau in deze stad worden ingediend. Dit heeft districtsbestuurder De Vries van het NKV verklaard. De bonden hebben met de raad van bestuur van IHC Holland, de moedermaatschappij van Smit en Bolnes overeenstemming bereikt over een sociaal plan. Daarmee komt dan definitief een eind aan het voortbestaan van de scheepsdieselmotorenfabriek in Zierikzee, die aanvankelijk aan 220 man werk bood. In november vorig jaar werd bekend dat er geen toekomst meer was voor Smit en Bolnes. Diverse instanties zoals rijk, provincie, gemeente en vakbonden hebben geprobeerd Smit en Bolnes voor Zierikzee te behouden, maar alle pogingen zijn mislukt. Wel wordt het sociaal plan, zoals dat nu overeengekomen is, als een van de betere regelingen in Nederland beschouwd. De ontslagenen vanaf 55 jaar krijgen een gegarandeerde uitkering van 100 procent van hun laatst genoten loon tot hun 65e jaar. Een deel van het overgebleven personeel zal zich bezig blijven houden met servicediensten van de geleverde motoren. In het afgelopen jaar hebben 60 mensen, meest jongeren, elders in het land ander werk gevonden. Voor de overblijvers zijn er op Schouwen-Duiveland niet veel kansen om aan het werk te komen.
"Bij Smit en Bolnes 80 à 90 ontslagen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007
BRUSSEL - De Belgische regering heeft besloten om gedurende de maanden juli, augustus en september, geen rekening te houden met de gestegen prijzen voor groenten en fruit op de Belgische index voor de kosten van levensonderhoud. Daarmee bereikt ze onder meer dat het indexcijfer voor juli met slechts 0,92 punten zal stijgen in plaats van een geraamde 2,69 punten.
Groenten en fruit hebben in België grote prijsstijgingen doorgemaakt als gevolg van de droogte.
"Groenten en fruit in België buiten de loonindex". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1976/07/28 00:00:00, p. 7. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010572142:mpeg21:p007