£ Vf3>'*lM -I 4M * «KM liff +•*'-<■■-' •— ..- " ~ jiiiiiijiiiiij iffii' ir^ » ri .' •" :' ;j.^:vs »' 'f ••:> '' v*-'. *■ .i'-r;:* ■- r\>» -'■•*:•* '" V;'',' '•" •'*••' '"-'• •• » 'v* •.• -/" j= ;;." | THEATER TUSCHINSKI | H V rijd agf2B'rNov embeh 18 i^wïttej'dóek $oor*denirègisseur I \ I: KING VilDjOR ;: V I (§• • die U zljn groótste werk .zal4oonerv,;in de lang verwachte Metro-Film: m „HAUELUJAH | |j : ;-/•* M' : S : De . eerste film welke; uitsluitend door1. negers - wordt- g■■■•• !:■ '■•■■ ■ "■-■-;•.> •■■■-■■■■ :7" ■?■", '"O' ivr- ■ ''' ' vu,:.;:- «• "• ■ ■■ • f=P|: • ' B Is'een fiim.waarover men niet koelbloedig . .'*£■} „f, ~.. Ij -S- kan spreken. 'Het'is"een 'Meesterwerk, :..l.|
Het volk : dagblad voor de arbeiderspartij
- 27-11-1930
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- Het volk : dagblad voor de arbeiderspartij
- Datum
- 27-11-1930
- Editie
- Avond
- Uitgever
- Arbeiderspers
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 850161290
- Verschijningsperiode
- 1927-1945
- Periode gedigitaliseerd
- 1927-1945
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek NBM Mfm MMK 0033
- Nummer
- 10593
- Jaargang
- 31
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
FILMIAND FILMPRAAT. ONZE PORTRETTEN. Marie Dressler AFGOD.
/ . Jannings,de wereldberoemde. Jannings, de geweldige,! de afgod: van het film. en i tooneellievendspubliek.- Welk eenj triomfen' heeft' hij - geoogst' tijdens', zyn tournée door Europal Overal waar: hy■ kwam,\werd■ Emil'geestdriftig toé-, gesproken en 5 bejubeld!' Nietwaar,; geachte landgenooten?, ookl gij kunt - met : trots % hiervan ? . meespreken t> Ook " gij' hebt den grooten EmilV persoonlijk in uw midden, gehad 1■ En ïhoe! vriendelijk - geeft| hij I handjes/ buigt f hij, knikt hij u toe. v ' • Moeten wij-Janningaiom deze ver- * afgoding benijden? Er :is' maar één antwoord: „Neen I" Ste 1 t u -zich vo o r.(en het is een feit} :b.v,.onze Jan Muscb zit heel genoeglijk een»kopje thee 'opf' net i terras * van «V", Schiller:* 'of f V.De; KroonDo gewoonste; zaak.van. deV wereld.V:''vïl itiSt* ■ -: Ste 11 u zi c h voo r: e?n bé- L ziftend achter het1- één ''vah * dé f Itunfirmtt»*' dammeafé's. Heel wel mogelijk en zelfs vaak- voorkomend.; '•<;y •/ % ■'. Ik* vraag, geachte ■ lezer,v ten. derde; male ' uw / gewaardeerd ~»voorstellingsvermogen :'Emil 'Jannings, gezetenin" een gemakkelijken, rieten; stoelfachter ■ , een „Pulle,; Bier";, op" het; terras .van .één der gemoedelijke Kurfiirstendamm-,j café's.'Niet mogelijk I'En dus ookniet' waarschijnlijk. geloof,, 'dat in een. .minimum; van , tijd zich', een j honderdkoppige menigte yoor', het ; café . zou bebhen, verzameld om:'Jannings i toe rte 'juich'en!en"tiafc iii;allerijlïhet,fanfarecorps van jde ;• Berlijnsche • brandweer: zoti worden i gemobiliseerd om den goeden Emil een'serenade te brengen A. Daarom; en om nog vele andere din-" gen, j waarop iki straks ' nog'* nader' ■ terugkom,'is " deze groote onder! ?de f ilmgrooten geenszins; om» zijn7 positie te benijden., . Zich.; in thet. één,of ander.café 'ver-'- . toonen, zooals«u en ' ik, ■ is voor' den braven Emil; op enkele uitzonderingen ; na,'" zoogoed' als * uitgesloten. > Hij is, zoo gauw' bet\ lót hem in\ het directe openbare leven voert; "ongeveer tejveiv gelijken 7 met \ een vorstelijk'% persoon, die,' na een • dag vaii rijtoeren, au'diën• ties; en andere, officieele* gebeurtènissen, zich met een zucht'van verlichting iin .zijn aparte men ten * kan i terugtrekken om, eindèliik geheel voor zich alleen s: te- zijn; Maar ofschoon.; hij • door jan-en-alleman>„ begluurd,. bestaard-en ondervraagd • wordt. 1 houdts Emil vJannings er steeds den'moed in,'antwoordt len lacht| op- de ,J}am goedmoedig-gulle, wijze. ;-. \ •>;«'s--i>';'■ ■ Hieronder/ volgt. een ■ aardig; atelierintermezzo, dat ik in {alle j stilte j beb kunnen 1 en ;# waarvans Emil Jannings het middelpuntivo'rmt.}Hier, in het: film-atelier, heb ik Jannings en : zijn aanhang op'! mijn gemak kunnen • beschouwen. -,In het bijzonder trof mij ■ die aanhang, die ;,,vriendenkringV; bestaande > (voorAhet; meerendeel) t uit lieden, die gelooven vriend te zijn van den. grooten Emil;en het daarom nool < dig. achten;/ elk woord.", datuit Janning's mond komt,*, na'te stotterien,, na l te zeegen pf .er mee in' te stemmen. Onwillekeurig .schoot mii' hierbij>Uus•'tave Nadaud s geestig Franscb versje ' ■ van ■ den * '~roi {boiteuar'j in *de gedacb-' .'. ten,' Van dien v door" een likdoorn' ge-| plaagden,' mankloopenden ;) koüing, wiens geheele hofkring,'om den koning te behagen, óók met bet'linkerbeen "trok. . 'Aldus: „Wat, ik, in het, rijk - van koning Jannings hoorde'en zag." Het geheel speeldeizichf af; op' een he'etën Juni-namiddag tijdens^'de op-, namen, ün de' Neubabelsberger J.Ufiu ateliers;5 van Jannings' r: laatste "film ' „Liebling der^Göfter'l7?';1 •'".•.f Ini iméi wn«iÉj>a- 1* ' r i«linnfi lurmiii « -
m „Donkere! ster ,Teen' "nieuwe ■;■" r • . Metro-film.
1e Tafereel.
Emil: Het is heet." • De anderen : „Verschrikkelijk heet !" electricien : „Een 'reuze hitte l" j Koor van alle aanwezigen: „Ontzettend heet is het!!" • . v' (Opnamé: sirenen, druk gedoe, slattpwagen, mooie vrouwen. — Veel licht, nog meer licht! — Buiten schijnt gloeiend de'zon,-hier de Wattlampen. — Alles transpireert. ledereen spreekt .er van.Nogmaals opname.,— Zwijgen'.(klankfilm!). — Tk' word 'er koud van.- Ik zou willen niezen, maar de microfoon staat in mijn'nabijheid. # .'COnname.voorbij. Ik nies. Jannings geeft den- regisseur een: uitmuntend idee aan. Regisseur is verrukt, tevreden.': Figuranten en ■ medespelers juichen Emil.reeds gedurende het werk toe.- Hij'overtreft zichzelf, speelt zijn rol met geduld en met hart.) ;'!>Regisse ur: ,',Jouw ideeën en. Iwehken zijn uitnemend." ejl u,i rond ó,m: „Hij is buitengewoon, schitterend, hij helpt iedereen.-— Maar warm is het vandaag..."
2e Tafereel.
) .(De' beeren . van de persaf deeling leiden buitenlandsche journalisten >ond.)~ . .. ■ „Is het . toegestaan, mijnbeer Jannings 1 Magik u voorstellen, meneer X. .uit-: j Parijs—Madrid—Lissabon",, ' enz. (Jannings glimlacht'beleefd en 'drukt krachtig de hem aangeboden handen.) : ~Zeer aangenaam.!' • i ; V ' „Spreekt u FranschJ" vraagt de Portugeesche .krantenman ' in. het Duitsch.' ',r.--.5.-. } „Waarvoor is dat rroodig J U spreekt toch al' Duitscb!'' (Allen lachén.V „Limonade—bier—ijswater!" klinkt hèt van óveral.' ' ■'Y\ {De', kapper poedert Jannings nog '.wat''na. /Garderobiers ' houden: alles klaar,. De journalisten vragen, de kleine. Portugees steeds in liet Portugeesch, Jannings' lacht, klopt ■ hem op den schouder en-tbónt zich de goedige, joviale kerel.)" •* ; :
3e Tafereel.
„Opname 1" roept! regisseur Schwarz, ■ IJswater!" — Jannings drinkt. Hij: 'heeft doreW hittö 1 Dafeftevj-MgjJ'f Maair hij'lacht, *do&t .yoorsteüenen . ,9peplt * „D.e.^lieveling» der £ goden",■ huilt'bijna, - wannéér, zijn-, trouwe die-1 naar met het geluksvarkentje afscheid • van hem neemt.(zie genoemde film!) ~!.De journalisten kijken verbaasd : „Is dat dezelfde, die een oogenblik. tevoren nóg: zóó jolig; lachte en alleen j maar Duitsch;• wilde'spreken..' : „Kappers \met., schmink- en poederdcozep komen, spuit- en ijswater wordt gedronken, fEr • - wordt .niet gerookt. Jannings "gaat » zitten, badend in het zweet, ra._ denkt, aan'rust... ;. 'D e p e r.s che f: „Mijn beste Jannings, ; mijnheer Z., journalist, uit Stockholm T' Boekarest - Moskou-Tokio," verzoekt om een' kort interview..." *-; .:: . Doek. Arme Emill! . ; B.P. Berlijn, November 1930. '
FRONTVERPLEEGSTER.
t] De laatste film, door Metro Ooldwyn MayeMn Amerika uitgebracht- is; „War; nurse" en * rij:, geeft een beeld ▼an watde vrouwen en speciaal deverpleegsters -aan het front gedaan hebben tijdens den wereldoorlog. „Wfar.,nurse";behandelt het leven der roode-kruis* zusters'in "en öm de lazaretten, ambulances en.'ziekenhuizen en men ziet er niet alleen in, met-hoeveel moed deze vrouwen de haar opgelegde taak uitvoerden, doch ook,' welke gevaren zij. iederen dag opnieuw te trotseeren nadden. Enkele med'espelenden kregen - tijdens -de opnamen, ,w.o. een van een explosie in een hospitaal in .een kerk, gelukkig niet ernstige, blessures., Hoewel' de film in Amerika is opgenomen, heeft men geen trucs gebruikt om tot bijzondere elfectèn-te komen.
DE GEHEIME ZES.
Het buitengewone succes van de film „The big house" (Het groote buis), die een gevangenisopstand behandelt, 'heeft Metro,Goldwyn bewogen, nu een film te maten, die ook weer in alle opzichten ~sterk" belooft te worden., liet' ïs een geschiedenis van politiek en bendewezen „De geheime zes" (The secret six) en zij zal zich in zeven f' [roote Amerikaanscne steden afspeen, speciaal in de „onderwereld" van deze steden. De scènes zullen dan ook in zeven verschillende steden worden opgenomen. ' ' ' De hoofdrol is gegeven aan Wallace Beery, die op het oogenblik een der belangrijkste Metro-acteurs begint te worden. De regie werd: aan, George Hill opgedragen en Frances Marion schreef net' scénario. Alle drie deden zij hetzelfde werk voor „The big house". ' '