HORIZONTAAL. 1 zegepraal. 6 familielid. 9 soort pijnboom. 15 mut wortel en al uittrekken. . 16 door (Fr.) 17 doodsangst. 18 zinnebeeld v.d. Marine. 19 tafelflesch. 20 soort viool. 21 Eng. voorzetsel. 22 pers. voorn. w. 24 beruchte bende tal , Am. (alk.) 25 groet. • .*.:'_. 26 naam (Fr.) 28 voor. ..'.," 30 stof, die lichter is dan l:cht. 32 eetketeltje. 35 verlaagde toon. 36 vaartuig. - 38 volk. 39 éll. i.d. Mlddell. zee. 41 humeurig, vervelend. 42 beroemde diamant. 43 niet hetzelfde. . 44 Fr. aanw. voorn, w. ' 45 synoniem (afk.) 8 rlv. in Frankrijk (u wordt e). ' 47 onnut mensen. 48 eil. bij Austr. 49 rubber (Mal. a - wordt e). 50 woede, menie (meerv.) 51 vorm v. w.w. Innen. 52 vat. 53 3 woorden; le. kippenhok (3 *lett.) 2e. niet rijke (4 lett.) 55 Ie boek v.d. Bybel 57 verbanning. 68 ieder. 61 geheel de uwe (Fr. afk.) 62 lidwoord. 63 einde (Eng.) 65 keukengerel. - • 67 als elders (afk.) 68 tobben. 70 goed. degelijk. 71 wijze, methode. 73: groote sympathie. ;?S dwaas. 7« verbetering v.e.
77 groote reclame-78 bergwelde. 79 Eng. heerenman-- 1 »V%RTICAAL. - .";', 1 kostbare oude ' schaal. 2 op brp. wUae bereid koord. 3 eveneens, i-av! 4 ceintuur. 5 EUr. volk.
6 kalt In DJokJa. •7 papegaal-achtlge vc;U. 8 sterke drank. • 9 muzieknoot. 10 vezelplant. — 11 Eur. hoofdstad. 12 meisjesnaam. 13 lichte driemaster, 14 vorm v. w.w. dat berichtgevcn, melden, beteekent. 23 bijwoord, 25 oppervlaktcmaat. 25a bela; tingbandja . (a vurdubb.) 27 verzorgen v.d. - handen. 23 woord-overtolligheld. 29 vorm r. w.w. dat begunstigen bet. 30 soort steen. 31 gebergte o.d. grens V. Sic -akye. 33 plaats res, Madioen. 31 vlclster (ongunstige bet.)
35 pan om ryst In te stcranen (Mal.) 35a ravotten. 36 gezaagd stuk hout. 37 Ru. 7. afstandsmaat. 39 pi. op Florlda. 40 alt. 'n. 50a schasldler. 53 knaagdier. 54 Ivoor. .. --' 56 heel klein huls. 57 troep. 59 éentum . v.d. stad (Mal.) : 60 bouwmateriaal. 62 deel v.e. mes. 63 meisjesnaam. 64 spijsverteringsorgaan 68 voederbak. 67 meisjesnaam. "—\ 69 scherp voorwerp. 72 verk. Jongensn. 74 bywoord. 76 de oudst» (afk.)
"KRUISWOORD-RAADSEL.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
"De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
Odilon Redon behoort tot die beroemdheden,'die velen niet kennen. Het Is dus:billijk, dat wij den lezer even inlichten. Odilon Redon werd 20 April 1840 geboren te Bordeaux, in het naar Spanje neigende deel van Frankrijk; feit, dat men geneigd ware als verklaring van zijn artistieken zin voor het gruwzame en schrikaanjagende aan te grijpen. Vergeten wij echter niet, dat zijn moeder een Creoolsche was. Hoe dit zij, de Fransche fijnheid en reserve .heerschen over zijn stift, waaraan .hij vermoedelijk zijn betrekkelijk geringe populariteit té wijten heeft: zijn vreeselijkheden zijn niet van dien aard, dat een bezoeker in een wachtkamer, er naar kijkt. Ook heeft hij weinig geschilderd, meer gellthografeerd; de collectie Bonger te Amsterdam is wellicht de belangrijkste zijner schilderstukken. Redon was een bevoorrecht persoon, gelukkig echtgenoot en ■ vader, vrij van geldzorgen, en, een enkele erfeniskwestie ter zijde, vrij van groote onaangenaamheden. Zijn succes kwam langzaam.'.maar welke kunstenaar, die niet in nood zit, kan geen geduld hebben? Zijn meeste litho's, typologisch" zijn hoofdwerk, maken op den eersten blik weinig Indruk. Hij illustreerde gaarne fantastische doeken, zooals de „Tentatlons de St. Antoine" van Flaubert of de „Openbaring" van Johannes. Terwijl echter anderen in zulke gevallen vooral zorgen, dat er op het blad schrikkelijk veel te.zien is, dat men dadelijk merkt in een tooverwereld te verkeeren vol ongure rarigheden, concentreert Redon den blik op de hoofdfiguur, die als het ware uit elke omgeving gelicht en belicht Is. • ■~-. *, Als Satan verschijnt, —"natuiurnjk een vaste klant in dergelijke ateliers, — heeft hij zijn toch zoo.talrijke hofhouding geheel thuis gelaten ; hij cfcint alleen, breed en sterk van kop, vast omUjnd, met de uitdrukking van barsche, onwelwillende zielen, die in de ellende en hoon der wereld een excuus, haast een motief voor hun kwaadwilligheid hebben. Des meesters „Sainte" draagt, nu ja, als men goed kijkt, een aureool om het hoofd, doch is overigens een doodeenvoudige, lieve, bescheiden en verlegen Jonge vrouw, maar met een llneament van zulk een stilte geteekend, dat de treffendste woorden de Idee der vrouwelijke heiligheid niet aldus konden benaderen. De i borstwering, waarvoor ze staat, en een dood. jong boompje terzijde beneden, zijn de geheele entourage. Geen wonder, dat Redon gelukkig is in het simpele stemmingstafereel; „Le Jour" is niets dan een venster iit het donkere beeldvlak, waardoor een dunne boom gezien wordt. Jammer, dat lhler*ook des meesters zwak naar voren treedt; het oog. Ik stel mij voor, dat Redon, Indlert hrj, half bewust, een krabbel maakte, vrij zwevende oogen,-op-het papier had gezet. Hij Is daar niet van af te slaan. De muur, boven bedoeld, vertoont ook een paar van die kleine dingslgheidjes. . * Maar Redon had mij ongelijk gegeven : het oog Is symbool van gansch zijn kunst. Men denkt misschien : dat geldt van lederen schilder. Toch niet. De eigenlijk picturale kleur wekt sensaties, behoorend tot den „algemeenen zin", tot de diffuse sensatiesf de lijn, als vrij' en zelfstandig agens, betreft bij uitnemendheid het oog. Wil men deze benadering, — meer Is het niet — verstaan, dan begrijpt men mijns inziens zoowel Redons overdadigheid ermee als een groot ding in' zijn kunst. In bijna al zijn koppen, mensen of dier, treedt het oog excessief op den voorgrond. Met loszwevende, verdraalde oogbollen betoovert hij de ruimte; de elementalen der spiritisten waren niet beter weer te geven; een wezen, dat niet kijkt, is nauwelijks vreeswekkend; kijken alleen daarentegen kan schrik aanjagen. Redon maakt er, bij zijn cyclopen en spookgestalten, ruim gebruik van. En altijd met smaak. - ■';.'.'-X:;. Want dat is het gevaar van zulke voorstellingen en • illustraties: ze worden zoo spoedig goedkoop en kermisachtig. BÜ hem nooit. Hij Is de groote meester van het weglaten. Hij zet bijvoorbeeld zijn ~Tête aux hibous", rond, met weinig kin, een vleugel aan de wang, en groote, spottend verbaasd starende oogen, zoo precies in het leège, lichtgeschaduwde beeldvlak, dat dit fèï door gevuld wordt, en de toeschouwer gansch geen behoefte heeft aan meer dan die zwevende figuur. HU gaat ook nooit te .ver in het mysterieuze. Wat hij neerzet is zoo noodig, dat men niet het gevoel krijgt, dat het er gezet is;-het hoort zoo, omdat het zoo is.
ODILON REDON: Portret van me-, vrouw A. M. h. Boneer—v. d. Linden.
"ODILON REDON, SCHILDER DER DROOMEN. Hoewel hij zich aangetrokken gevoelde tot fantastische onderwerpen, zit het geheim van zijn kunst vooral m de stemming.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
Over „False-cardlng" bij bridge leest men in de standaardwerken weinig. False-carding Is het bij spelen van een bepaalde taart om de tegenpartij omtrent distributie of plaatsiag van een bepaalde honneur te misleiden. ■? Een veel toegepaste falsecarding is liet WJspeteri van den Leider van een hoog© honneur om te trachten den tegenspelers een' slragleton te suggereeren, omdat de Leider bevreesd is voor singleton of doubleton in die kleur bij de tegenstanders en aldus wil trachten aftroeven in deze kleur te voorkomen. Bij tegenspelers die aan signaleeren doe» en hierop scherp letten heeft deze wrjze van falsercardlrii; doorgaans geen succes, omdat nu eenmaal in een goede tegenspelcomtolnatie de partner eerder vertrouwd' wordt dan de misleidende tegenpartij, b. v.
Het bijspelen van-R. vrouw, van Z. te false-cardlng en kan succes hebben tegen spelers, die niet aan signalen doen of niet behoorlijk opletten. West moest echter R. doorspelen, omdat de 7 van zün partner hem zekerheid verschaft. dat Z. hem tracht te misleiden. BJ voortzetting der R. kleur Is Z. dan ook een.down. v {- * Soms kan false-cardtog het de tegenpartij bU het nemen van zijn kanse.. zeer moeilijk maken. ' $ 'In het volgende 4 H.-contract vairN. komt Oost met. R. uit en ziet Noord l zekere verliezers, één in .R. en één In S., een derde indien S. heer bij West zit en een vierde indien hij troef vrouw niet vangt.-.-,:-; \':\"»'.'v: ■'.'.vVv.
Indien Noord n
• Het volgende spel geeft weer een aandig (subtiel) staaltje van falsè-car* ding door den Leider te zien. Zuid moet 3 S.A. spelen: mitkomst van W. : S. h e er .\V,;'-.'-: :^_:..,■ Leider onderken* het gevaar van slechts 2 slagern in K. te zullen maken en slechte één in schoppen, wat met 3 in H. en 2 in R. samen 8 slagen dus één down zou beteekeneo. Hij neemt daarom in den eersten slag sijöi toevlucht tot f alse-carding, om West te verleiden de S. kleur voor te zetten, met gevolg dat hij dan twee schoppenslagen maakt. In oudere boeken over bridge wordt het ophouden van A.—B. met den naam varu Bath-coup aangeduid. —•.-.--,:: Oost speelt natuurlijk S. 5 bij en Z. S. 4 (1). De misleiding is daarom subtiel omdat zij alleen succes kant hebben bij een met overleg te werk gaande West. ■ ':?.->>-:■■■ (• - . West kan zijn partner nu op hef bezit van S. 2 taxeeren in welk geval de" S. 5 eero aanimcedlglhgskaart kan zijn. Immers Oost kan in het bezit zijn van A. 5 2 of van B 5 2. In beide gevallen zal hij inderdaad de 8 bijspelen. Vat West het bijspelen van O's S. 5 als een aanmoediging op en speelt lüj dus S. door (wat hem waarlijk niet kwalijk is te nemen) dan heeft Z's false-carding succes gehad en hem den 9d e n slag opgeleverd. Als laatste voorbeeld van false-carding (ditmaal weer eens in het tegenspel) het volgende:
Nadat de bieding als volgt verloopen was, (beiden kwetsbaar). ? Z. > W. N. O. _ IH. l IS..- JR, . -nas 2H. _ 2 S.--■" 3 H.* T~pal1 4 H. pas. pas. pas komt West uit met S. hee r. Oost realiseert zich thans het volgende: 1. dat Zuid normaliter slechts 2 Schoppensiagen zal verliezen, omdat hij de derde ronde kan aftroeven in N. 2. 'dat Zuid* indien hij A 10 van troef heeft (wat zéér waarschijnlijk is) normaöter geen troefslagr zal verliezen, om-
dat H. heer „goed" gesneden zal worden. 3. dat Zuid zeer waarschijnlijk niet meer dan één verliezer zal hebben, in de lage kleuren, zoodat hij dan het contract zal halen, . Oost bedenkt echter dat het bezit van Heer-negen-acht van troef hem een slag kan opleveren, indien hij Zuid kan verleiden een der, hooge troefhonneurs
van den Blinde te gebruiken voor aftroe- van de 3de schÓPPenfonde. Dus moet hij Zuid suggereeren dat hij (Ó) ook doubleton schoppen heeft wat thans, nu West tijdens de bieding, kwetsbaar— zijnde,* '♦e schoppenkleur tweemaal heeft geboden, voor Zuid' zelfs zeer geloofwaardig mag. voorkomen. Oost speelt dus eerst den boer van S. bij ea
'daarna de 3. Nu troeft Zuid begrijpelijkerwijs de 3de - ronde S. boer -en - lahet spel niet meer te halen. Hij verliest nu behalve 2 schoppjnslagen, ook nog K. heer en een troefiiag en is dus één
"BRIDGERUBRIEK. Onder leiding van mr. Slem,". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
Het geheim ■ dezer kunst, — voorzoover men'van zoolets spreken kan, — zit nu Juist daar, waar men het bi] dezen meester der lijn niet'dadelijk zoeken zou: in de stemming. Terwijl er.in de kunstgeschiedenis een;duidelijke tegenstelling te' onderkennen is tusschen de Apollinische kunst van de lijn, en de Apollinische van de stemming, het vage, HJnenoverschriJdende, zrjn die . twee elementen* bij Odilon Redon vereenigd. Of liever de lijn is bij hem eigenlijk geen grens, geen bepaling, doch gansch en al profiel/karakteristiek. Elders is zij beide: zij typeert daar ongetwijfeld hetgeen zij omsluit, doch tevens bepaalt zij er de plaats van onder andere voorwerpen. Een teekening van Toorop sluit de,figuur af; het is daar de stilzwijgende erkenning van het bestaan van andere figuren. Bij Odilon Redon staat- alles alleen, of liever worden-alle dingen voorgesteld In een abstracte, fantastische ruimte, waar slechts hun ziel leeft, als volstrekte grootheid, zonder buren, omdat de volstrekte waarde met andere waarden niet te maken heeft. Het duidelijkst komt dat uit in zijn portretten, zooals van zijn vrouw en zoon, maar ook in die van Maurlce Denis en Roger Marx* lithografieën. De weekheid der linie is daar zoo voelbaar, dat zij de figuren veronstoffehjkt. Het is alsof de fosforescentie der ziel silhouet wierp van het lichamelijke. Wij begrijpen aldus ook beter den kunstenaar, die toch niet den indruk maakt een dergenen te zijn, die op een procédé, een vondst teert; daarvoor zijn zijn schilderijen trouwens te „echt". Neen, de voorliefde van Redon voor het magische, fantastische, is slechts een ander soort stemmingskunst, begrijpelijk, want niet zeldzaam, in een periode van naturalisme. Zat van de stof gaat dan het gemoed wel verlangen naar een bevrediging van de stemmingsbehoefte, van het accoord; in reiner sfeer. Huysmans en Maeterlinck behooren tot den zelfden literatuurtijd. Legt men een leek, die Redon niet kent, een litho als „Les prêtresses" voor, dan heeft men kans, dat hij er niets aan vindt. Voor een poort staan drie slanke Jonge vrouwen, sober belijnd; de middelste leunt op de linksche; anders niet. Waarin zit de bekoring? Zijn dat zoo duidelijk priesteressen? - '".* '"■';■ Ja, maarniet omdat priesteressen er zoo uitzien ; éen kleine houdingsverandering, en het effect is verdwenen. Doch over de figuurtjes hangt een niet te beschrijven stemming, die, welke men krijgt, als men zich echte priesteressen voorstelt, of wel die ze zelf hebben; dat weet men niet. . <.■;'•' Maar het zeer bijzondere van Odilon Redon is nog in iets anders gelegen. lets, dat samenhangt met zijn bovengenoemde zwakheid voor het oog. In het generaal kenmerkt zich de kunst van het Westen als een van sterk subjectivisme. % De persoonlijke kijk Isoleert zich *: hier steeds van de objectief gegeven stof. Niet haar willen onze kunstenaars verheerlijken, doch het eerste. Odilon Redon zou men het extreem dezer geesteshouding kunnen noemen. Zijn figuren worden niet slechts gezien, ze zien zelf en met het subjectieve'oog des kunstenaars. .
Het treffendst ziet men dat misschien .In de litho „L'idole".. In een rotspartij uitgehouwen, of er aan bevestigd, aanschouwt men een afgodsbeeld, iets in Egyptischen geest, doch barscher. Het pakkende is nu, dat de sombere . trekken niet aangebracht, doch uit de omgeving gegroeid schijnen. Men gelooft een bezield wezen te zien, dat de. houding van onverbiddelijke hardheid en hoogheid der mar terie tegenover den weeken, vleezlgen, kwetsbaar-af hankellj ken mensen heeft aangenomen; een Jonge god eenmaal, die zijn aanbidders heeft leeren verachten, en ze behandelt, zooals ze niet anders, verdienen. Trouwens reeds in „Satan" herkenden wij een gestemdheid, die meer een oordeel over het begrip weergeeft, waaruit zijn verschijning geboren is, dan een aan zijn- wezen beantwoordende gezindheid: den bitteren hoon voor de jammernatuur des menschen. Aldus beschouwd begrijpen wij beter de voorliefde des kunstenaars voor spopkfiguren, die ons een eigenaardigen, raadselachtigen blik toewerpen, in welken blik dan Juist haar schrikkeljjkheid woont. Men zou. kunnen zeggen, dat zij niet dreigen, doch meesmuileri om de dreiging, die zij in haar sfeer aanwezig weten; een aankondiging van gevaar. Artistiek ligt daar haar kracht. Want aan spoken gelooven wij toch niet meer, maar geheimzinnige mogelijkheden dringen zich, juist om haar vormloosheid, licht in ons gemoed. Ook de scepticus, die hoonlachend aan een tafeldans deelneemt, voelt zich onbehaaglijk, als de geest hem een naderend onheil aankondigt. Psychologisch is dus de kunst des Gasconschen meesters in hooge mate, doch voorzeker geheel onbewust. Indien Redon deze dingen had moeten uitrekenen, dan ware er slechts knap maakwerk uit = voortgekomen. Nu werkt het als i spontane openbaring van een verborgen schouwen. Lijn, stemming en oog zijn de elementen dezer uitzonderlijke artisticiteit. Hoezeer de stemming de meesteresse der anderen Is, blijkt tenr overvloede uit zijn zacht vervloeiende kleurscheppingen en uit zijn wonderlijke begaafdheid voor de ornamentiek van plafonds en kamerschotten. Deze anders ietwat willige kunstvaardigheid voert bij Redon tot scheppingen van hooge kunst.
"Stemming en oog.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
; Nood maakt vindingrijk: in het Fransche stadsbeeld heeft thans zijn Intrede gedaan een nieuw type electrische auto, die zuiver gestroomlijnd ■Is, en-loopt op gewone zesvolts-accu's. Over het algemeen zijn het kleine wagens, welke gebouwd zijn als twoseater en scherp zijn gestreamlined..
. Gezien het feit, dat electrisch gedreven auto's geen nieuwe vinding zijn en vroegere proefnemingen oP dit gebied gewoonlijk op mislukkingen uitliepen omdat niemand de zorg en moeite voor de: accu's pleizierig vond, zullen deze wagentjes wel weer verdwijnen, zoodra Europa weder vrij is, en er dus weer voldoende benzine verkrijgbaar is.
"NIEUWE UITVINDINGEN. Electrauto.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
In het tijdschrift „Science" werd onlangs een mededeellng gedaan over den nieuwen telescoop op den Mount Palomar (Californië). Nadat ongeveer 13 jaren geleden dr .G. E. Hale het bestuur van het ißockefeller-Institute wist te overtuigen van de mogelijkheid om een 200 inch telescoop — dus een telescoop met een spiegel-diameter van 5 meter te vervaardingen en het hem hierdoor tevens gekikte de benoodïgde fondsen te verkrijgen om het plan ten uitvoer te brengen, nadert thans het oogenblik van de voltooiing van dezen enormen kijker. Dr. Mason, voorzitter van den „Observatory Council", deelde het een en ander mede ever de moeilijkheden, ondervonden bij het vervaardigen van den enorm grooten spiegel; dier het licht van de sterren moet verzamelen en concentreeren. De glazen schijf, waaruit de spiegel gemaakt is, heeft een diameter van 17 voet, dus ruim 5 meter en woog oorspronkelijk 21.000 kg. De voorkant, die geslepen moest worden, was natuurlijk massief, terwijl de achterzijde een geribd oppervlak is, voornamelijk om het «reheel zoo licht mogelijk te houden. Om den juisten vorm te moest ongeveer 4.000 kg. glas worden weggeslepen. -> Door een systeem.van 36 hefboomen, bevest'gd in de openingen tusschen de ribben, wordt de spiegel vastgehouden. Deze methode van bevestiging evenals die van de constructie van den spiegel, werd hier voor het eerst toegepast. Deze bevestigingsmethode moét echter zóó bijzonder zijn, dat het onmogelijk is, dat het reflecteërend oppervlak.van den spiegel, bij beweging van den kijker, ook maar 0,00005 mm. doorbuigt, daar hierdoor storende fouten in de beeldvorming zouden ontstaan. .
fcooals bekend, moet het spiegelend oppervlak ten slotte de gedaante van een paraboloïde verkrijgen. Eerst wordt echter-een bolvorm geslepen, waarna het centrum van den spiegel nog lets. meer dan 0,1 mm. dieper gemaakt moet worden om de paraboloïde te verkrijgen. Toen de bolvorm bij het polijsten bereikt was, kwam het oogenblik om den spiegel optisch te onderzoeken, waarvoor het noodig was dezen in een verticale positie te brengen. Hier bleek direct, dat de spiegel tengevolge van de zwaarte doorboog, al was het dan ook maar weinig. Maanden van studie waren noodig, voordat een middel bedacht was om deze doorbuiging te voorkomen; een ingewikkeld systeem, van 24 hefboomen met contragewichten, aangebracht langs den rand van het glas, gaf het gewenschte resultaat. Het slijpen van den spiegel alleen heeft in totaal 5 jaren geduurd. Het is twijfelachtig of het nieuwe instrument gebruikt kan worden voor het fotografeeren van maan en planeten, daar door den labielen toestand van de lucht détails In de foto's verdwijnen. In plaats daarvan zal de telescoop gebruikt worden voor de studie van zwakke en verwijderde sterren en speciaal voor het analyseeren-van het licht,, dat van de sterren en planeten tot ons komt.. De planeten reflecteeren niet alleen het zichtbare licht, dat ze van de zon ontvangen, maar ze stralen ook veel infra-rood licht uit. En voor het onderzoek van dit gedeelte van het onzichtbare spectrum,, worden speciale instrumenten gebouwd, die ten slotte in staat zullen stellen het onzichtbare licht, door den telescoop verzameld te analyseeren met een tot-dusverre onbekende nauwkeurigheid.
"NIEUWE TELESCOOP IN CALIFORNIË. Diameter van 5 meter.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009
"Landschap.". "De Indische courant". Soerabaia, 1942/02/14 00:00:00, p. I. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011176723:mpeg21:p009