is toegevoegd aan je favorieten.

De locomotief; weekblad gewijd aan de belangen van spoor- en tramwegen, jrg 44, 1926, no 18, 05-05-1926

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

V 0 V-1 23 }i I^4o advermog. . Van» ' Motoren. , « A 2. Treinsnel heden. Brandstofverbruik 1.5 > b/j 'B 3 ■3 " f 3 g eizig. 70 kg ! 3 ssen ' ’T i-i = . SS T. S 1 2 J3 "f ï (jj. g i s a «2. s ..Op helling P<’r 100 kra. jr' C Ai .w, •3 i s Si --2. f a c/; erek. 4; J2 1 .•ba y bi cö a bi) £ ! > ö 1 S 2> J-22. <v > 3 o 3 ö .3 r 3 S V g o; > ” 0 g ° >• Ë si g . 17“ 4-1 S 0 ï 0 <u > l 2 > 23 ü V U 9 r- V tfi tfi xn cö S rt : S < ïï ' S . 03 _ ' bC' co i g 5 cO 3 II “ : 5 I SS i aio ; ; F* a ? cO _ 5 < 5 i 1 xr u V 'p s: H ï 0 b, 43 'Z C +• < c > rf 0 F >r 3 c 0 Ö P > ‘P > > £ .i 5 8 .§ -S C 9 P P c .3 1 S ö ê u A3 "C 12 0 % tfi 0 ci. ci.; d 'c Ë" 5' Ë' “ u 5 4 "s 4 k 1 00,0 0 Tj- (/} > > > 0 > 11 0 Aanmerkingen. 1 ni in m ' Vs ' 1 ton ' 1 nimi; 1 pk ; 1 ton [ . .kt n p.uurkl —soort .gew ' liter I. Explosie -motoren, viertakt. T.n.s. Raü-auto Cie. des Tramways Déparfementaux des Deux-Sévres (Frankriik). ' 25.000 Fr. 1 r 1,000 1,000 5,000 6,520 3,200 16 4,000 24 6 22! ! 8 j " ! ~\ I 3,6i 2 I 4.7' ij i| 1; vrachtauto dito j 18 : 18 Tandwielen Cardankoppeling 3.6 ! gem 4.7 45 35 ;^o|—— Benzine 30 —(d -- 0,750) 20 20 Met behoud van stuurwiel, om slip i ' 1 pen te voorkomen. T.V. ir. Ste. G. i Rail-anto Rijt. met bagageruim Lc' 1,000 r,435 <B,OBO «,550 ] ,■4,300 |25 :3,750 '2O ■ 10 35 500 20 1000 Chemin 3! I 11,9 3 1 17,4 s de fer I; I, 4 I I 4 ie I'Etat Francais (Vendé iooji6o 1 róoo 135 170 ■ 1200 6 1 j ‘ en Mortagne, Ste. Gau 5I Tandwielen 4 Inkopp. met conus 1 bekleed met leder )urge). Cardan Kettingen 17 ,38j35 26 60*4^ 25 —1—I Benzine 25 —— (d = 0,734) i 1 34 52 i draaistel Etablissements de Dion Bouton, Puteaux, bij Parijs. I.M. 2 I.lï. Rail-auto Motorwagei 85.oooFrt'r. 1 117.000 ~ max 1 1,000 1,000 8,050 9,414 4,250 16 4,750 133 12 28 500 II 44 1200 2 i! 7,8j 2 I 12,6; I 1; 4 I i; 4 95 12 ' 14 5: 15 0; 1800 0, 1500 55 65 ' 2 kopp. door platen of schijven Cardan Cardan 13 ' '.18136 30 ,45 34 128 22|i7 Benzine 26 i 8 12 (d =3 0,750 *25 *32 I draaistel International Motor Cy., Nw. York (25, Broadway). A B A C Rail-auto Moton^•ager 9500 Bell. 17950 „ 1 max 1,000 1,4.85 1,4.35 8,71 c io,6ic 17,20 c 5,750 30 7,450 35 13,200 52 30 35 450 52 1000 3 1 7,7 3 I 12,0 4 I 29,5 l' I 2 X 1 1 2 X 216 2] 10 2 12 14 8 12 7 15 0 17 7 i6co 2 1500 S 1200 : 39 ; 64 1 120 i I Tandwielen Tandw. en electropneuniatische inkojij Cardans Rechtstreek . door tandwielen 7,7 45 s 12,0 67 44 39,5 70 48 17 II 9 (lazoline 32 17 13 (d 0,650) 34 20 20 1 25 36 I draaistel 1 draaistel 2 draaistellen. Motor rust <ip I draaistel. E. Campagne et Cie., Parijs (iifl). -- 1 Tramrijtiiig 1,000 1 ,7,000 i 1 3,00023 : 1 ; i7'4o; ' I i 3! 2 7,3; 214 : 12 0 16 0 1000 40 7,5 40,20 12! Benzine 30 30 km op vl. baan 1 ” ■ ' 1,000 !^,500 ' 4,20034 16 50' 300 2 2 8,8 I 1 4 13 0 18 0. 1000 50 Tandwielen Cardans Ji , 9,0 zio’so 12 i 40 met 2 aanhangers. Société Anonyme der Automobiles Berliet, Vénissieux, bij Lyon. R.F.X.B. Motorwagen r,4.35 9,15 c ) 4,000'29 1 5.550 io|39 2 I 16,0 r I 2 X 2 II 14c 33 40125 16’ 8| 8! 40—50 RBAi en 6 ” 115000 P'rfr 1,000 ii,i6a 16,550 40 10 50 500 3 I 12,0 r I 2 X – ’ 11 I 14c ( > j 1450 40 Tandwielen Cardans 30 3825 14L3 8 Benzine *35—45 I tlraaistel 85.000 ~ 1 1,000 0,600 9,07 c 10,030 1 10 35 800^ 25 +I j 1 \ iBoo <l5 Inkopp. 111. multipleof (d = 0,750) RBMA ” 3,000 25; 5,540 16! 2 I 10,0, t 2 11,5 1: I 2 X : I 2 X : IK I IC 5 14c > 14c > ' ) ) 1600 1 2000 schijven, brons en staal, afwisselend kettingen 18 3825 17 3027 25 12 9 of 18 12 9 benzol 45—65 *30—40 2 draaistellen RRCB ” 1,000 13,000 7,500 45j 10 55 500 4 1- 2 18,0 : 1 6 lIC ) 14c 70 82 26 58135 (d = 0,875) 23 17 12 *50—70 2 draaistellen R S I Scémia et Société Anonyme des Usines Renault, Parits en Biilancour t. ' Motorwagen 103.000 Frfr. i 1,000 10,400 3,600 25 5,40 700 : i I 12,8 2 ! 1 4 ! 1300 2000 i ( 1250 ' ' 1600 1510 1600 1600 i 15 1 50 38 i: ; 90 90 |2O 30122 26 ? '2O 20 4040 3024 20 3636 40 60 22 41 60 22 r6!—|—[ 12 B—' Zware ’6 20 16; benzine 6 ï2^—; !2' 1 (d 0,750 2 RS 2 R S 3 R S 4 K A K I' K Y-: ” 109.000 ~ 107.000 ~ 111.000 ~ 1.000 1.000 1.000 T,OOO 1.000 r,433 10.400 10.400 10.400 8,260 13,620 13,760 3,600 25 3,600!25 1 I 4.30022 9,900 35 I 10,400 35 2 5’40 700; : 5,40| 700: : 7OO 2 8«30: 500 3 6 51 1000 / o 55 1600 4 2 12,9 2 ' T 12,9 2 2 13,0 2 1 10,5 I 2 20,0 2 2 25,0 2 ; -1- : I 4 I 4 : I 4 ; 12x3 ; 12x3 i lOC 125 125 100 110 110 j 160 160 i i6o 160 160 ' 160 Tandwielen. Inkoppeling door omgekcerden conus, bekleed met ferrodo Car.lans 31 37 38 43 33 1 Xormaalspoor-typcs 1 ) bovendien : 5000 1 Fr. fr., meerge- i wicht : 0,1 t. 1 1 draaistel ' 2 draaistellen. 2 draaistellen. Deutsche Werke A.G., Kiel (Werft). 1 A I A TV A IV A \V A Motorwagen 53.000 r..M. 5 3.000 „ 4 3 000 ~ 1 41.000 i ’> \ 4,\ 0,750 1,4.35 0,750 1,000 I 7,830 17,830 1 13,250 13,25c 1 1 i4,050;47j 14,050.63! 10,100.31 l 10,100 41’ >\.A<A,-lOC» -AC» 3|50 4 7 70 -- 4 4 35 4 9 so\ 4 1 T =kc\\ i ! i 2 23,5 2 ’ 2 29,0' 2 2 18,5, 2 ' 2\22,0' 2 I 6 I 6 I 6 üi 160 160 140 \ ’4O 180 180 160 1000 1000 1000 \ 1000 max. 160 160 100 100 Tandwielen en inkopp. d(X)r schijven Cardans 36 '35 30 2 60 '5O 45 4 30 ' 35 30 2 43 351,30'^2 5- Benzol 0 —l (d 0,880) 5 —1— Benzine 5 = 0,750) j 68 ' 80 ( 60 2 draaistellen 2 draaistellen 2 draaistellen y 2 draaisteUen I*rocfrijt. ’ f jS.ooo (.i.M. ‘ 3,000(33. 2/ 313,0 f -Y r '2 X i 120 ly / / i35h4l / ; 19 / X 1 – 3-t-000 .. 1,000 1 10,/80 / 3,600 24, iS 42 2 ’ I 12,0 i It 4 120 lyC I 950 / '22 13512J is'tsl Y / A 2 M 36.000 ~ 1,000 11,000 ' 4,200 3211 8 so| ; 2 1 1 12,9 – li2 X 2 j 120 170 950 i 50 22 35 24 ] 31131 ó Benzine 20 A 3 41.000 ~ 1,435 13.870 6,000 50';: 0 70 I 2 I 16,4 2 I 2X 3 I 120 170 950 1 75 Tandwielen, steeds 26 3,3 24 3'i3i 6| (d = 0,710) B I 45.000 ~ 1,435 13,730 10,000 481': 0 68 : 4] 2 i 3,8 2 12x3 ■ 120 170 950 1 75 ingrijpend en Cardans 29 35 24 1 3ii,3 6 ' 27 2 draaistellen B 2 70.000 ~ 1,435 16,660 12,360 68 2 0 88 1 4 2 27,2 2 22X3 120 170 950 150 inkoppeling door 37 35 35 2 4 24 13 42 2 draaistellen U I »> 1,000 7,250 2,500 12 I 0 22 2 I 9,1 2 1 4 120 170 950 50 druklucht K 2 1,000 8,690 10,930 3,500181 0 28 i 2 I 10,5 2 1 12,0 2 170 170 i E 3 1,000 41,500 2411 0 34 : 2 12x3 120 950 75 Benzine of I Rijtuigen met één R 4 1,000 10,930 32ji 3|45 ! 2 113,6 2 12X3 120 170 950 75 petroleum / bestuurder. ! •: 5 1,435 10,930 4,500 40 I 5155 ' 2 I 15,2 2 12x3 120 170 950 75 (d = 0,800) 1 K 6 1,435 12,370 5,500 50 I 5156 : 2 1 17,0 2 12x3 120 170 950 75 1 K 7 ” 1,435 13,430 6,000 60 I 5'7.5 1 2 1 19,0 2 12x3 120 170 950 75 _ —_ Chemins de fer Fédéraux Suisses. Motoren der Soc. An. Ad. Saurer, Arbon. CFm '/, Motorwagen ! Tandwielen en 9911 130.000 fr. 1,435 13,730 9,200 48 – 481000 2 II 25,8 2 I 2 .X 4 120 iSo 1000 100 inkopp. ni. ferrodo Cardans 51 50! 40 I 5 Benzine 60 70 9912 1 123.000 ~ i 1,435 13,730 9,200 48 48 1000 2 I 26,0 2 12X4 120 180 1200 124 Tandw. en hydraul. inkopp. stelsel S. 1,. M. 51 50! 30 I Cie du Chemin de fer de Corweilles c i Bernay, te Glos-Montfort en te Pont FEvèque (Frankrijk). Motorwagen 62.000 Frfr. [ 1 1 i 1,000 6,600j 2,sooji9ji< >29 2 2i 7,9 i| I 4 i 1 iioj 1 1 i4oj 1300 1 40 Tandw. en inkopp. j door schijven | Kettingen j 13 '4O 32 2 i 1 5 20 151 Arm gas ! i 31 kgkolen Deutsche Eisenbahn-Betriebsgesellschaft, Berlijn W 50. Motorwagen 45.000 R.M. 1,435 1 [ 13,250' 10,100 42 8 150 —■ 4: ! i ■ [ ' 2! 22,0! 2 1 l|2 X 3 i 1401 160 , I 000 * I 250 100 135 ! Tandwielen ! j Cardans 45 |4O 25 I i i6j 8j Arm gas i lOC kg kolen Motor geplaatst tusschen de 2 draaistellen . Waggontabrik L. Steinfurt , Königsberg in Pruisen. Motorwagen 1 0,750 i2,roO| 9,350 26 5 31 i 4 3' 19,7 2 i[ 4 136j iSOj 900 55 1 i Dynamo, gelijk- 1 troom, niet be-s)leetrisch 4 5 !30|i2j ophel- j Benzol iling V 52 2 draaistellen. 1 1 krachtiger 1 17 P ! mm m. Etablissements Henri Crochai , Parijs (17e). j, Motorwagen 0,600 6,580 3,000 19 12 31—2 I 7.4 I I 4 75 140 16 7,4 35 22 13 IC 8 25 C l. -- 0,600 7,800 3,000 12 25 37 800 2 2 8,7 2 1 4 90 150 ■iB ! 8,7 35 35 20 15 12 c 1,000 8,580 4,200 17 12 29 300 '2 I 10,4 I 1 4 90 150 28 Delijkstrooindynamo I 0,4 50 33 rg 14 II Benzine Ch. R 1,000 3,750 9,200 32 47 79 500 4 2 21,0 2 2 4 90 150 – ,56 regeling door Electris‘:'h 2 1.0 2B IS II 9 2 draaistellen J9 R 1,000 9,770 3,600 30 30 60 800 2 313,5 I I 4 100 150 50 motorgastoelant I 3.5 50 37 22 1612 D I) ” '—• 1.000 i 0,080 7.060 30 17 47 300 4 2 15,6 2 1 4 ICO 1.50 50 I 5.6 50 3319 13 10 2 draaistellen \' V ” 1,000 I 3,750 9,200 32 47 79 500 4 4 22,0 2 2 4 ICO 150 100 8,5 50 45 27 19 14 2 draaistellen. 11. Dieselmotoren Viertakt. Diesel-Elektriska-Vagn-Aktiebolaget, Vasteras (Zweden). i ' tnax. Vlotorwagen 1,435 3 2,000 6,000 40 40j 500 2 119,8 2 I 4 165 200 550 60 3 0 48 27 19 op Bruine olie 1,067 I 3,500 9,i00|40 /lo| 800 4 2 23,1 2 I 4 165 200 550 60 lelij kstroonidynamo Slectrisch 3 0 51 28 19 heil. (d ==* 0,850) 2 draaistellen ~ 04.000 Kr. 1,435 3 6,000 I 0,000|53 " 53: 800 4 2 34,0 2 I 6 165 200 550 90 met bekrachtiger 5 0 52 26 17 v. 35 2 2 draaistellen ~ 04.000 ~ 1,067 1 5,250 I 1,325 37 37' 800 4 2 29,9 2 I 6 165 200 550 90 5 0 54 27 rS 17 mm draaistellen Etablissements Sulzer frêres, Winterthür. 1 1 ! enge Cm 2/3 3 lotorwagen ■ i 85.000 jr. 1 veer 1,435'2 1,400 I 8,300;69 16 j ; 1 85 5 2 70 2 I 6 260 300 440 200 G el. str. dynamo F en als boven lectrisch 9 D 60! 30 Gasolie (d = 0,900) 100 i draaistellen Chemins de fer Fédéraux Suisses. Motor van Gebr. Sulzer, Winterthür. CFm 2/4 1 lotorwagen | 2 87.000 fr. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 el. str. dynamo, I 1 1 Gasolie l 1 9901 1 j 1,435 2 0,300| I 5.000j50|—j sojiooo| 4I 2 1 61,o| 2\ 2 8 2 15 5 oo| 5 50 1 7 50 en als boven 1 31ectrisch | r ■>6 1601451 —1 --| (d =* 0,900} 1 86 1 i draaistellen Eisenbahn-Verkehrsmittel. A.G., Berlijn W 10, (W Wismar), Motor van de Maybach-Motorenbaugeseilschaft, Friedrichshafen. a lotorwagen | i – I 1,435 I 9,3601 5,180 63 3oj 93iiooo| 4 i 1 i ' 1 1 41 ,0 2 ] 1 40 1 30 I 300 I 20 I 'X andwielen en 1 inkopp. met druk- k lucht d ooze as, |6( rukken en : raaipennen i i |6o 40 20 i 1 i 1 io| Bruine olie (d = 0,880 34 Motor tusschen de 2 draaistellen geplaatst.

Aanmerking. De cijfers voor brandstofveibnük hebben slechts betrekkelijke \vaarde ; zij gelden in ’t algemeen voor de gemiddelde treinzwaarte en voor de in vorige kolommen aangegeven treinsnelheden. Het bijgevoegde sterretje * I geeft de uitzonderingen aan, waar één enkel rijtuig bedoeld wordt, terwijl het opgegeven treingewicht geldt voor een trein van 2 of meer rijtuigen. I

De motor met inwendige verbranding, toegepast op de tractie der spoorlijnen. Motorstelsels en hunne kenmerken.