is toegevoegd aan uw favorieten.

Marineblad jrg 55, 1940, no 6

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Marineblad

„Breaking the Seal at midnight April 24th, the commander read the following, the first operating order, issued to any American force": Navy Department

Office of Naval Operations Washington D.C. April 14.

Secret and confidential. To: Commander Eigth Division, Destroyer Force, Atlantic Fleet. U.S.S. Wadsworth; flagship.

Subject:

Protection of commerce near the coast of Great-Britain and Ireland.

1. The British Admiralty have requested the coöperation of a division of American destroyers in the protection of commerce near the coasts of GreatBritain and France.

2. Your mission is to assist naval operations of Entente Powers in every way possible.

3. Proceed to Queenstown, Ireland. Report to Senior British Navalofficer, and thereafter coöperate fully with the British Navy.

Should it be decided that Your force act in coöperation with French naval forces, Your mission and method of coöperation under French Admiralty Authority remain unchanged.

Route to Qüenstown: Boston to latitude 50 N.

Long 20 W. to arrivé at daybreak, then to latitude 5 ON, Long 12 W., thence to Queenstown.

When within radio communication of the British naval forces off Ireland, call GCK and inform the Vice-Admiral at Queenstown in British general code of Your position, course and speed. You will be met outside of Queenstown.

4. Base facilities will be provided by British Admiralty.

5. Communicate Your orders and operations to Rear Admiral Sims at London and beguided by such instructions as he may give You.

Make no report of arrival to Navy Department direct.

Josephus DaniëJs.

De gegeven inlichtingen zijn wel zeer summier, doch Taussig was niet verwend in dit opzicht en was tevreden, dat men nog zooveel aan zijn eigen initiatief overliet.

Het is zeker een algemeen en internationaal verschijnsel, dat een centraal administratief lichaam, wanneer het gaat optreden als commandopost, geneigd is den menschelijken factor te vergeten en schepen te beschouwen als een soort drijvende automaten, die de hun gegeven opdrachten wel uitvoeren, wanneer men maar zorgt, dat de veer is opgewonden i.c. voldoende olie en voorraden aan boord zijn.

Alles bijeengenomen krijgt men niet zoo'n hoog idee van de efficiency van het Navy-Department als Mr, Daniëls ons wil doen gelooven; er is echter nog iets:

740