Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

902

NEO-ROMAANSCH, NEO-GOTHIEK, NEO-RENAISSANCE, MODERNE BOUWKUNST.

Fig. 1012. Parijs, Grand Opera. (Photo Braun S Co).

Tegelijkertijd met Baltard werken Etienne Codde (1781 — 1869) en J. B. Lesueur (1794-1883) aan het Stadhuis.

Een leerling van Viollet-le-Duc is Paul Abadie (1812—1884). Ook hem werden vele restauraties opgedragen, o. a. de kathedralen te Perigueux, Angoulème en Bordeaux. Een schepping van Abadie is de kerk Sacré Fig. 1009. Cceur (1876) te Parijs, een Zuid-Fransch, Romaansch-Byzantijnsche kruiskerk met 80 M. hoogen koepel, vier kleinere in de hoeken van de kruising en een 120 M. hoogen vrijstaanden toren. Deze kerk werd in 1919 gewijd.

Na Viollet-le-Duc is de meest gewaardeerde bouwmeester Charles Garnier( 1825—1898), Fig. 1012. de architect van de Groote Opera te Parijs (1875), in Italiaansch-Fransch Laat-Renaissance, ongeveer Lodewijk XI V-stijl, welker bouw hem werd opgedragen na zijn bekroning in een prijsvraag. De rijke gevel bestaat uit 7 traveeën, waarvan er twee op rekening komen van de hoekpaviljoens. Op den door rondbogen ingedeelden beganen grond volgt een doorloopende loggia van gekoppelde Korinthische zuilen, afgedekt door een hooge, rijk

Sluiten