is toegevoegd aan je favorieten.

Willem Mengelberg

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Mengelberg als eerste toonkunstenaar in Nederland en man van een wereldreputatie als dirigent, toen de wereldoorlog uitbrak die alles veranderde, en onder anderen ook de schepper is tegelijkertijd van een geheel nieuw internationalisme naast een oneindig scherper geconcentreerd nationalisme.

Zal Mengelberg in staat zijn zich bij de consequenties aan te passen die deze wereldgebeurtenissen ook op muzikaal gebied zullen hebben?

De toekomst zal het leer en en wie waarlijk Mengelberg's vrienden zijn kunnen niet anders dan hierop hopen.

Amsterdam, Januari 1920.

ALPHONS DIEPENBROCK

MENGELBERG'S INVLOED OP HET NEDERLANDSCHE MUZIEKLEVEN

Willem Mengelberg begeert als componist geen deel te hebben aan de evolutie welke de nationale toonkunst doormaakt sinds een aantal jaren.

Het is dus geen alledaagsche, directe invloed welken hij uitoefent bij de bewustwording onzer Nederlandsche componistenschool. Doch op zijn bizondere wijze heeft Willem Mengelberg indirect den grootst denkbaren inv/oedop den stand der Nederlandsche muziek. De reden hiervan is voor een deel zijn universeel appreciatie vermogen. Mengelberg, de dirigent, is niet veelzijdig, hij is al-zijdig. Geen genre bleef hem vreemd, geen stijl ontbeert zijn belangstelling. Hij reproduceert de klassieke meesterwerken en hij toont ermede de wenschelijkheid eener bondige en duidelijke zegging aan.