DEN HAAG, 15 juni — In veertien Nederlandse steden,zal zich in de tweede helft van juni het actuele filmfestival Italia d'oggi afspelen, dat georganiseerd wordt door de Nederlandse afdeling van het Internationaai verbond van filmkunsttheaters (CICAE), in samenwerking met hst Holland Festival. Zeven Italiaanse speelfilms zullen in de weken 17-23 en 24-30 juni door het land rouleren. Het programma bestaat uit: De strategie van de spin (Strategia del ragno) en De conformist (II conformista) van Bernardo Bertolucci, De man van de ballonnen (L'uomo dei palloni) en Dillinger is dood (Dillinger è morto) van Marco Ferreri, Siërra maestra van Ansano Giannarelli, menselijk, niet menselijk (Umano, non umano) van Mario Schifano en de Épisodenfilm Liefde en haat (Amore e Rabbia) van Marco Bellocchio. Bernardo Bertollucci. Jean-Luc Godard, Carlo Lizzani en Pier Paolo Pasolini.
Verder word» J films van de truc- er . «ner Pino Zac vertoond Het programma word eerste week gepre** Amsterdam (Kritt.^'. Haag (Kriterion), Delft D). Eindhoven (Pon (Studio), Leiden (Studio, terdam ft Venster) 71 week in Amsterdam (St Arnhem (Studio Al' (filmstudio De Beverdi gen (Studio). Nijmegen < Tilburg (Camera) »n (Studio). (ANP)
"Italiaanse films in Holland Festival". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
HILVERSUM. 15 juni — Oi donderdag 17 juni zal in een groot aantal landen over de hele wereld een uur lang een rechtstreeks schakelprogramma op de televisieschermen komen, met als onderwerp de activiteiten van kinderen. De NOS neemt dit programma in kleur over. Het wordt, vooraf gegaan door een inleiding van Mies Bouwman, uitgezonden van 18.50 tot 20 uur via Nederland 2.
"Schakelprogramma over kinderen op televisiescherm". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
Een binnenplaatsje bij een wijkgebouw op Wittenburg, een van die fijne Amsterdamse eilandjes waar het zwaard van de sanering boven hangt.
Enorme stapels karton, geleverd door een vriendelijke firma, daartussendoor scharrelend een man met grote zwarte krullebol en bloot bovenlijf, en in de die dag blakerende zon een stelletje kinderen, voorzien van enorme potten waterverf en grote schilderskwasten waarmee ze helemaal hun gang kunnen gaan en alles uitleven waar op de school gewoonlijk geen tijd of gelegenheid voor is. De poort staat wijd open en als er een nieuwsgierig jongetje of meisje naar binnen kijkt klinkt er meteen: „Jij schilderen? Hier is verf en kwast, maken wat je mooi vindt". Discriminatie Dat is wat summier weergegeven, maar zo gaat bet wel ongeveer met de voorbereiding van Gupia in de Jungle, het kinderspel dat Manuel de Morais aan het Holland Festival gaat bijdragen. Een. aardige man. over wie onlangs al eens een stuk in deze krant heeft gestaan: Angolees die zijn land is ontvlucht omdat hij de Portugese oorlog tegen de zwarten niet meer kon verdragen, in Parijs bezig geweest met toneelstudies, en ons land binnengezeild als gastarbeider — inderdaad, schoonmaker bij een grote bank. Intussen ontpopte hij zich als een man die zonder veel pretenties allerleukste dingen kon doen met kinderen en de Wittenburgertjes hebben er helemaal geen moeite mee, minder dan hij met zijn Nederlands: „Ik zeg my name is Manuel, and I noem them U'' geeft een indruk. De kinderen (van een jaar of drie tot acht, discriminatie bestaat er niet en ze mogen klodderen naar hartelust) zijn ingespannen bezig mooie dingen te maken die als
maskers en verkleedtoestanden gaan dienen en waar sommigen straks op de openingsdag van het Festival mee de Dam op mogen. Leiding „Creativiteit komt niet helemaal vanzelf," zegt De Morais. „Ik heb geen bevoegdheden als psycholoog, maar wel ideeën, over de speelmogelijkheden van kinderen, en het is me al eens gelukt die te realiseren." 1 (Dat was zijn vorige Gupia-programma dat nogal veel waardering kreeg). We gaan het nu, in de theaters waar we optreden, helemaal inrichten op wat wij nodig achten: introduceren van maskers en poppen, wat door volwassenen gfebeuft, want anders weten de kinderen niet wat de bedoeling is. Daarna mogen ze wat mij betreft een half uur lang de meest beestachtige herrie maken,, met kermistoeters, lege olieblikken, stukjes hout en wat er verder nog ter beschikking is, we zien wel. Er zit zo c-norm ...vèel energie in die kleintjes — die moet je gewoon laten uitdaveren, want pas als die Ongerichte energie er uit is,
kun je iets met ze beginnen. Vorig jaar had ik er twaalfjarigen bij en ik heb ze de zaal moeten uitgooien — die kunnen namelijk niet meer spelen en gewoon los en ontspannen zijn. Bij de kleintjes moest je eigenlijk wel dopjes in je oren stoppen, want het kabaal dat ,7e kunnen maken — je heb geen idee. Zet er overigens wel even bij dat dit spel alleen bedoeld is voor kinderen van 3 tot 8 jaar. anders komen de mensen met verkeerde verwachtingen." Improviseren Wat gebeurt er dan wel? ..Als de kinderen een indruk hebben wat er met. de spullen valt te doen mogen ze zelf een stukje toneel improviseren, waar ik hooguit een beetje hulp bij geef — ze moeten het zelf doen. je kunt ze niet dwingen en je moet ze toch leiden." Een schoolvoorbeeld gebeurt vrijwel op hetzelfde moment, want er kijkt een meisje naar binnen, heel nieuwsgierig, en Manuel lanceert meteen zijn uitnodiging tot meedoen aan het schilderwerk. Kind verdwijnt wat schichtig, en De Morais: „Niks zeggen, niet dwingen, is binnen vijf minuten terug om te schilderen." En hij krijgt gelijk, want ze komt en ligt binnen een paar minuten met de tong uit de mond, op de knieën, iets geweldig moois te maken. Een oude Wittenburgger komt een kijkje nemen, pakt even zijn pijpje uit de mond en stelt vast: „Ze doen tegenwoordig toch wat met kinderen, kwam vroeger niet voor". Precies. W.B. — Raad voor de zending. Tot algemeen secretaris van de Rast voor de zending van de Nederlandse hervormde kerk is noemd met ingang van 1 oktober 1971 drs. H. Bootsma. Hij is de opvolger van dr. G. P. H Locher, die is overleden.
Manuel de Morais met een Witten burgertje
"Ik zeg my name is Manuel". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
Door BARBARA L. KULLBERG WENEN, 14 juni — Het Weense ensemble Concentus Musicus, dat met werken van Bach te horen zal zijn in het Holland Festival en dat tijdens de Wiener Festwochen de begeleiding verzorgde van de opera II ritorno d'Ulisse in Patria van Claudio Monteverdi, is in 1952 ontstaan, toen enkele leden van de Wiener Symphoniker zich samenvoegden om de mogelijkheden tot interpretatie op orginele instrumenten nader te onderzoeken.
De initiatiefnemer, de cellist Nikolaus Harnoncourt. is een bezeten man. Sedert de oprichting van Concentus Musicus heeft hij vrijwel nooit meer vakantie genoten, maar al zijn tijd besteed aan het snuffelen in bibliotheken naar oude muziek. Zijn instrumentenverzameling is eerbiedwaardig; speelde het ensemble aanvankelijk nog vaak op gekopieerde instrumenten, nu kan het vrijwel geheel de authentieke klank laten horen. Het spreekt bijna vanzelf dat bij het verzamelen de nodige verrassingen zijn opgetreden. Zo heeft Harnoncourt een keer in een Oostenrijkse kerktoren een fraaie cello gevonden. Die was zo in verval dat hij de stukken in een zak moest verzamelen, maar hij kreeg haar van de pastoor zonder meer mee en kon het instrument in oude glorie doen herstellen. Ook schenkingen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de opbouw van het instrumentarium van Concentus Musicus, en aldus is het ensemble langzamerhand gegroeid tot een „oud" orkest, dat tot in grote bezetting kan optreden. Stilistische problemen De begeleiding van een opera als II ritorno d'Ulisse in Patria. waarin men over een tamelijke instrumentale schakering moet
beschikken om aan de expressiviteit recht te doen, kost Harnoncourt weinig moeite. Zijn stilistische problemen zijn daarom echter niet geringer geworden. Men moet zich voorstellen dat de instrumentatie in zo'n Monteverdi-manuscript (waarvan zich in de Nationale bibliotheek een naar alle waarschijnlijkheid zeer betrouwbaar afschrift bevindt) hoogst summier is aangegeven. De bewerking wordt dan altijd een kwestie van afwegen, van voortbouwen op kleine aanwijzingen Voor deze uitvoering in de Festwochen was nog iets anders nodig, namelijk een tamelijk grote ingreep in de volgorde van de scènes, om een voor het haastige publiek van vandaag logische en snelle afwikkeling van de geschiedenis te kunnen bevorderen. Harnoncourt, wiens ensemble • sedert enkele jaren hoe langer hoe natuurlijker zijn oude muziek speelt, blijkt op dit punt nog steeds te improviseren. Enkele zangers hebben er bijvoorbeeld over geklaagd dat hij na de première alsnog extra coupures heeft aangebracht, anderen zijn er verontwaardigd over dat hij gedurende de voorstellingen nog steeds met de tempi experimenteert. Dat laatste is natuurlijk een wat twijfelachtige zaak. Men kan over van alles in het ongewisse blijven, over de instrumentatie,
over de klank, over de zangstijl, maar wanneer één ding vastligt (of zou behoren vast te liggen) is dat het tempo, de ritmische onder-ordening uit een bepaalde periode. Nu zijn daarover in de verscheidene perioden van de historische interpretatie wel misverstanden ontstaan, maar heden ten dage ligt toch wel vast waaraan die misverstanden te wijten zijn en zal men meestal zonder rrioeite uit de notatie kunnen leren wat de voor uitvoering meest geschikte beweging is. Deze „bewegingsleer" is eigenlijk een van de meest fascinerende aspecten van de beoefening van oude muziek, en bijna onverbrekelijk daarmee verbonden is de vraag van de stemming. De uitvoering van de opera van Monteverdi in het Theater an der Wien is overigens in ieder geval een succes geworden. Het publiek blijkt in een naar verhouding toch tamelijk grote ruimte niet veel moeite te hebben de oren naar de milde instrumentale klank te zetten, en de uitwerking voor het toneel door 'Federik Mirdita bleek een groot, hoewel niet altijd in de praktijk bruikbaar, succes. Mirdita had namelijk teruggegrepen op de oude theaterstijl van de barok, waarin vaak pracht en praal met veel machinerie gepaard ging. Zijn golvende zee (door met de hand bediende houtwalsen veroorzaakt) was een kostelijk krullerige toestand, maar minder mooi was het dat de Neptunus van Nikolaus Simkowsky hierdoor zo op de achtergrond kwam, dat de stem elektronisch versterkt moest worden, en dat mag natuurlijk in geen geval. Max van Egmond Verder kwam onze eigen Max van Egmond als Jupiter met een mooi* hngr pluimenhoed op en
in een wolkengondeltje gezeten uit de hemel neerdalen, voor de bezoekers in de parterre een aardig gezicht, maar voor de hoger gezeten rangen een moeilijke toestand omdat de meesten hem niet konden zien en enig gegiechel beneden over dat rozige wolkenkind de indruk van de stem wat verstoorde. Bovendien had men al improviserend nog wat uit Van Egmonds partij geschrapt, zodat hij eigenlijk niet goed duidelijk kon maken hoe voortreffelijk hij in de vroege barok thuis is. Hij zal zich echter op de plaat kunnen revancheren, want tegelijk met de serie voorstellingen loopt een studio-opname, waarin Van Egmond weliswaar een andere partij heeft, maar waarin hij zich ongetwijfeld veel beter zal kunnen doen horen. Deze opname (door Telefunken) is in tegenstelling tot de voorstelling compleet en zal in september uitkomen. Ster van de avond was ongetwijfeld de Argentijnse alt Norma Lerer als Penelope, die naast stilistische juistheid een bijzonder aangrijpende ' warmte demonstreerde. De Ulyssus van Richard Holm was temperamentvol, maar vocaal niet imposant en hij werd duidelijk gepasseerd door de jonge tenor Werner Krenn als Telemachus, die na zijn stormachtig debuut onder Karajan eindelijk rust blijkt te hebben gevonden om zijn stem dankbaarder tot ontwikkeling te brengen. Het opvallendste van een dergelijke uitvoering vind ik, dat het publiek zo dankbaar aan het gebeuren deelneemt. Het blijkt toch wel hoe langer hoe meer. dat het helmaal niet moeilijk is de kamermuziekstijl te bevorderen, en dat men bij een dergelijke uitvoering, die heel wat meer van de concentratie eist dan een „lawaai-opera" met enorme zanggalm, bereid is tot in finesses van de meestal heel fijnzinnige klank te genieten.
Scène uit Monteverdi's Ulisse met links Norma Lerer als Penelope
"Opera Monteverdi op oude instrumenten". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
draai beter met Aliéëfxènegertwoorrfging.voor Nederland: ,'vV S/Vilten van Rijn, flostbt ;s 8005. Amsterdam
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
Door PIETER TERPSTRA LEEUWARDEN. , 15 juni — Regisseur Godert van den Berg (sinds vier jaar in Friesland toneeladviseur van het Nederlands centrum voor amateurtoneel) en een groep jonge spelers hebben zélf het stuk gemaakt voor de jaarlijkse reeks toneelopvoeringen in het openluchttheater in Bergum. „Toen we begonnen te repeteren hadden we nog geen stuk", zo vertelt de heer Van den Berg. „We hadden zelfs nog niet eens een idee. We werkten toen nog nergens naar toe, maar we gingen wèl ergens van uit: aard en aanleg van spelers en regisseur, de openlucht, de omgeving. Eigenlijk zou je het element „weer" er een volgende keer ook nog in moeten betrekken. Het is altijd mogelijk om te improviseren. We geven vier opvoeringen, maar er zullen geen twee avonden bij zijn waarop precies, hetzelfde gebeurt." Op de eerste repetitie werd begonnen met wat gymnastiekoefeningen en daarna werd voor de afwisseling een begrafenis in scène gezet. Na een week of vier kwam het verhaal los. Géén van de spelers weet meer precies hoe het verhaal ontstaan is. Op elke repetitie groeide het een beetje. En zo 'ontstond liet stuk (als men het zo noemen mag) „Dü beldjerre" of „Het verdeelde leven van een tweeling". Een Friese titel en een Nederlandse ondertitel. Het stuk is dan ook tweetalig. Elke speler drukt zich uit in de taal die hem het best ligt. Op de jaarlijks in Bergum terugkerende vraag, „Zullen we een Nederlands of een Fries stuk spelen?", is ditmaal het meest voor de hand liggende antwoord gegeven. Tweeling Het verhaal gaat over een tweeling. Twee jongens, een aangepaste en niet-aangepaste
De ene studeert flink, is de trots van zijn ouders, rookt geen stickjes, volgt zijn vader in de zaak op en is in alles geweldig goed en braaf. Hij kan alleen niet met mensen omgaan. De andere wil niet leren, wordt-uit al zijn baantjes ontslagen, zoekt in plaats van een carrière een ludiek leven en is in wezen eerlijk en goedhartig. De verwikkelingen komen vooral als de beide broers verliefd worden op hetzelfde meisje. „We moeten een avond maken voor twee soorten mensen", aldus de heer Van den Berg, „namelijk voor degenen die zich bezig willen houden' met de achtergronden van een stuk, er zelfherkenning in zoeken èn voor publiek, dat alleen maar van een kijkspel houdt." Wel, de laatsten zullen in Bergun. ook aan hun trekken komen. Het stuk is levendig, er komen veel muziek én liedjes in voor, het zes meter hoge decor biedt mogelijkheden voor veel afwisseling en er wordt zelfs vuurwerk afgestoken. „Alleen de beide broers hebben een vaste rol", vertelt Godert van den Berg. „De andere spelers en speelsters stellen steeds weer andere figuren voor. zoals bezoekers van een receptie en Russische gastarbeidsters. De
hele groep vult constant iedere nieuwe situatie aan. Ik ben niet alléén de regisseur; elke speler heeft het recht zich met de regie te bemoeien. We hebben met elkaar niet een stuk met literaire waarde gewrocht, maar wel één dat met sterke betrokkenheid en groot enthousiasme door een groep jonge mensen wordt gespeeld. Daar proberen we het publiek deelgenoot van te maken." Vrijdag 18 juni wordt de eerste opvoering gegeven en verder zal het stuk' nog op 19, 25 en 26 juni - in het openluchttheater worden gebracht.
Godert van den Berg
"Regisseur en spelers maakten zelf een stuk". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
12 in een dozijn Inderdaad, het dozijn is vol door het verschijnen van deel 12 van de avonturen van Bruintje Beer. In dit deel de volgende verhalen: 1. Bruintje Beer op reis tegen wil en dank 2. Bruintje Beer met Tommie op avontuur 3. Bruintje Beer toont zich een held Het enthousiasme van onze lezers(tjes) blijft maar aanhouden en DE PRIJS BLIJFT ONVERANDERD nl. ƒ 3.50 PER DEEL. De deeltjes 1 t/m 11 zijn ook nog verkrijgbaar. Vergeet niet uw verzameling compleet te maken. Na overschrijving van ƒ 3.50 op postgiro 43 24 00 of gem. giro H 26600 t.n.v. Algemeen Handelsblad N.V. Amsterdam, zenden wij u het boekje franco toe. Wilt u wel duidelijk vermelden welk deel u wenst te ontvangen? U kunt ook nog de BRUINTJE BEER OMNIBUS in kleur bestellen. De prijs hiervan bedraagt ƒ 6.95. Voor de a.s. vakantiemaanden hebben wij een BRUINTJE BEER VAKANTIEPAKKET samengesteld voor urenlang leesgenot tegen een speciale prijs. Deze aanbieding bevat: OMNIBUS + DEEL 2 EN 4 of OMNIBUS -f- DEEL 7 EN 8 of OMNIBUS -f DEEL 9 EN 10 Elk van deze drie combinaties van 3 uitgaven VOOR SLECHTS ƒ 10 — i.p.v. ƒ 13.95. Al deze boekjes zijn ook verkrijgbaar bij de boekhandel, AKO- en BRUNAkiosken.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
Door onze correspondent HILVERSUM, 15 juni — Het algemeen bestuur van de AVRO heeft in een brief aan kabinetsformateur Steenkamp geschreven, 'dat naar zijn mening de zendtijd van de NOS moet worden teruggebracht en de kleine zendgemachtigden zoveel mogelijk in het gezamenlijk programma van de NOS moeten worden ondergebracht. Bovendien zal volgens de AVRO de nieuwbouw van de NOS over een langere termijn moeten worden uitgestrekt en ten slotte zullen er waarborgen moeten komen voor een efficiënt en zuinig beheer. De AVRO dringt in de brief aan op verruiming van de televisiezendtijd voor de omroeporganisaties, een volledig bezette radiozender Hilversum 3 en een uitbreiding van de zendtijd voor Hilversum 1 en 2. Men ziet echter tevens de onmogelijkheid van deze wensen in, in verband met de slechte financiële positie van de omroep. Onder de huidige omstandigheden kunnen de omroeporganisaties naar de mening van de AVRO hun door de wet opgedragen taak echter niet vervullen, omdat de omroeporganisaties te weinig en de NOS te veel zendtijd hebben. Tevens meent het AVRO-bestuur, dat zijn aanvraag om verruiming van de zendtijd in verband met de erkenning als super-omroep moet worden gehonoreerd. — Cursus Nederlands in Indonesië. Radio Republik Indonesia is begonnen een cursus Nederlands uit te zenden, samengesteld door Radio Nederland Wereldomroep en bestaande uit 26 lessen van twintig minuten.
"AVRO: NOS moet kleine zendgemachtigden onderdak geven". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
Programma vaad HOUAND FfSTl\Ml71 aa» O AMSTERDAM: Stadsschouwburg, 20.15 Spinoza. Ur: We t .] ELDERS: 20.00-21.00 uur: Bespeling carili ' 5prft toren (Amsterdam), Laurenstoren (Rotterdam^ Van Oim Haag), Domtoren (Utrecht), Grotekerk (DnrJi Jac °W? (Middelburg), Nicolaastoren (Valkenswasrri\ L>' 1 (Zwolle). ~ drd > en G ^ n RADIO: Hilversum 2, 22.55-23.55: Reporta SeS 0Peni 1g8. Programma voor ttioro HOliAM) FESTIVAL 71 AMSTERDAM: Carré, 20.15 uur: Bacchant theater, 14.00 u: Gupia in de jungle; DEN H\\p? n " 1; SlJ ke kerk; 20.15 uur; Barokmuziek Leonharclt Cr ' ^-kau DAM: Doelen, 20.15 uur: Rott. Philh. Orkest^' R 0T Waart; LEIDEN: Marekerk, 20.15 uur: Nedpri °"'' v - koor; ZWOLLE: St.-Michaelskerk, 20.00 uur n Ma ' jubileumserie 250 jaar Schnitger-Zwolle. u P e ning i RADIO: Hilversum I 20.10—22.30: Rott Phnu Doelen ' llh Ofkw,
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
NED. I — NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw 18.55 (K) Journ. AVRO 19.05 (K) De Gouverneur en J .J. 19.30 TopPop-Special met Neil Diamond NOS 20.00 (K) Journ. AVRO 20.21 Peyton Place 21.10 (K) Hoerra, amusementsprogr. Noorse TV voor Festival Montreux 21.50 Televizier NOS 22.40 (K) Journ. NED. II — NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw 18.55 (K) Journ. 19.05 Den Haag 19.10 Intern, agrarisch nieuws KRO 19.30 (K) Felix de kat 19.38 (K) Het verre Westen NOS 20.00 (K) Journ. KRO 20.21 (K) Andy Williams Show 21.11 Training in gevoel,
doe. 22.00 (K) De roi feuilleton naar Stridberg (K) Journ. H'SUM I - KRO 17:15 Hii Partij Radikalen) KRO rodl NC Actual.19.C0 (S) Moderne en klassieke or^e (S) Pianorecital 21.55 Devw» mei 99 0^ Overweaina U-* löj narvoreciidi „ spel 22.25 Overweging Den Haag 22.50 Reisooqst. ^ gazine 22 15 (S) Licht» N H S SUM II - AVRO 1«-« journ. 18.25 (S) Metro®!*»» Amateurs musiceren: u Electra uit Utrecht 19.25 . 19.30 Nws 19 35 VAnaVond. fl 22.30 Nws 22.45 Journ. NUö Festival 1971: SamenvattinS in Amsterdam t.g.v de op
"Vandaag na 18 uur". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
NED I — AVRO 17.00 (K) Kinderprogr. NOS 18.45 (K) Tim °n de leeuw NOS 18.55 (K) Journ. 19.05 Den Haag 19.10 (K) Dubbeldekkertjes IKOR/CVK/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 (K) Journ. 20.20 Christelijk Historische Unie 20.30 Socutera NOS 20.35 (K) Wereld der insekten: Kevers 21.00 (K) Een stem in de mist, speelfilm 22.45 Studio Sport 23.10 (K) Journ. NED. II — NOS 18.45 (K) Tim en de Leeuw 18.55 (K) Journ. AVRO 19.05 (K) Tarzan NOS 20.30 (K) Journ. AVRO 20.21 (K) Duel in the wind - in defense of America's Cup, filmrep. 21.40 (K) Ensemble oude muziek Syntagma Musicum: NOS 22.05 (K) Journ. H'SUM I — NCRV 7.00 Nws 7.11 Levende woord 7.16 (S) Klassieke muziek. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu) TROS 8.00 Nws 8.11 Verzoekplaten voor militairen (8 30 Nws: 9.00 Gymn) 9.30 Voor kleuters 9.45 (S) Klassieke en moderne muziek 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nws 11.03 Aktua-magazine KRO 12 00 (S) Van 12 tot 2 gevar. progr f 12.22 Land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actual.; 13. CO Raden maar) 14.00 Pastoraal gesprek NCRV 14.10 Berliins filharmonisch orkest: moderne muziek 15.00 Voor oudere luisteraars 16.00 Nws 16.03 Voor kleuters 16.15 Strip voor de kinderen 16.30 Jeugdland 17 30 NCRV en Bloc (17.50-1800 Overh. voorl.: Samenwerking met ontwikkelingslanden; 18.30 Nws) NOS 19.00 Openbaar Kunstbezit (19.10 D.S. '70) NOS 19.20 (S)
Signalementen, nieuws ten uit de wereld «n « ^ 19 50 Voor blinden en f (S) Holland vieuws. voor- en ™u cussies en persoveralcnruimte "'"oo <*5 dams Filharmonisch 0rk "j„Mii« Nws 22.38 CS) Mensen. ningen 23.55 Nws. HSUM II — VABA J1 (7 33 V' 7.20 (S) Dag wMnsl»' , sC0 VPRO 7.54 Deze dag v» Actual. 8.20 (S) Daq ■ ^4,$ alle markten thuis)jw , met om 9.00 Ons ..; Ko r terst. 9.40 Schoolrad'» Vo0 < 10.30 De Weekbladen , e er 11.00 Nws en 't°?' p ? e6 . '2 2, taar 12.00 (S) Stri j^,, <3< pel 13C0 Nws Ker' ruimte met om ca - 0c e '* de buurtbewoners: ■ p e , v ;< 14 35 Kinderkoor; 14 ^ muZie - Alice: voordracht en ^ zoekplaten; 15.40 3 Vraa! r "-' toen: 16.00 Nws; n.03 ^ ,t De Toonzaal NOS_J_ hr|)|k ,„ 17.® verhalen en tropole Orkest ^,5 Informatie VARA VA ■ ^L 0liek i9» Nw' (18.20 (S) Klink Klaar pole link Klaar rview " * Orkest _20.30 wrt ) ksmU z^ ' C« 21-05 'er** Licht instrument» zie |< 22-3° ' en tabla: klassieke nw: 23 .!5 Actual. 22.50 Jazz Maa reo-Pop 23.55 Nws .«1 fjvvs H'SUM IH - 'O.® te platen 10 '? t M Nws) ft, Verzoekplaten (1 ■ N . v5 Lichte platen (13.W , 60 c Nws nws 14.03 GimmcK » , ■■ ;7k Boetiek1600 N ^ 7 lK J» ur van Zijtveld (17.00 N«
"Woensdag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
NRC HANDELSBLAD Hoofdredacteuren: mr J. L. Heldring, H J. A. Hofland en drs. A. S. Spoor. Adj. hoofdredacteuren: W. H. Guise tn W. Woltz. Eindredactie W. H. Guise. J. M. Bik en dr. R. van Kamp: chefredacteur A'dam. J. J. E. van Baarsel; chef nieuwsdienst: D. H. Hijmans; commentator: K. M. Schreiner. Chef binnenlandredactie: H. A. Schel tes; coördinator Haagse redactie: E. J. Boer; politiek/parlementaire redactie: J. J. Vis (chef), mr. B. C. L. Waanders, Th. W. Westerwoudt; dipl. redacteur: P. A. van Gastel; soc.-economisch: A. F van Zweeden; Amsterdam: J. F. van den Broek; Utrecht: B. Kieboom; ZuidNederland: M. Paumen. Chef buitenlandredactie: J. H. Sampiemon; correspondenten: mr. E. C. A. Kuyper (Brussel), S. van der Zee (Bonn) E. Boogerman en mr. F. W. A. Visser (Parijs).JJj». f ' e brander (Lond p #r90 n ( ^ (Washington), ö -c a | 0 mon9°J Lu „ ,, p 'C. (Barcelon.), *»; v ,n put*! (öarceioiwi. , v an flstanboel). dr ■ poll va0 tiago de Cn»»®).-, . a v Iv). S. M. Bo uman (T ^ feren (Tokio); v «n A p v8"j Kunstredactie. pjjh • , JV « Boswinkel. A J van 4 N" poi l A G. Klopper». K L J. M. Mii)le r ' f'R.I^ 1 ,, r E Redeker. ^ de r VH . J. t. neu»r. vgn Sitniakowsk a. redaCt ie. h chef' sportredatfi«- ondel wr teur geest. pen: A. Karste'' L'a V."' , , da ctl " 1 Sc 1 * yen. r-.. - ^ opmaak: J. °
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006
HILVERSUM, 14 juni van Praags traditionele cours van Loosdrecht jaar voor het eerst ; seerd worden door de dio, zij het in nauwe sar king met de geestelijk van dit concours, de jachthaven Van Dijk, tot internationaal jaz Loosdrecht omgedoopte ment op vijf opeenvolge gen in augrstus (dinsd; en met zaterdag 7) w houden. Er wordt geen om meer gem..akt tussen schillende categorieën, genlijke concours (w teurorkesten en -solis in de middaguren ge winnaar speelt als gi slotavond van het fi door de Varatelevisie gezonden. Elke festivalavond beroepsjazzensembles ten op. De NOS-radio van rechtstreekse stère dingen verzorgen. (AXPi
"Jazzconcours in Loosdrecht". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/15 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031556:mpeg21:p006